Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lär dig lönsam SEO med Pineberry Academy

Academy

Oavsett om du optimerar själv eller köper sökmotoroptimering (SEO) så ger Pineberry Academy dig kunskap och förståelse för hur du skapar lönsam SEO. Nytt för i år är att vi också har en Google AdWords-utbildning som hålls den 28:e maj!

Har du blivit kontaktat av SEO-företag som säger sig kunna ge dig en förstaplacering i Googles sökresultat inom loppet av en månad? Du är inte ensam. Många av våra kunder har fått liknande erbjudanden och känner sig förvirrade över alla olika begrepp och myter inom branschen. Det är en utav anledningarna till att vi har skapat Pineberry Academy SEO-utbildning. Pineberry Academy är en heldagsutbildning inom sökmotoroptimering, där vi reder ut begreppen, svarar på frågor och lära ut av det vi kan bäst: SEO. På Pineberry Academy lär du dig hur du syns i relevanta sammanhang, fångar upp nya kunder och ökar din omsättning. Ingenting är solklart inom SEO men en sak kan vi säga med säkerhet: oavsett vad du blir lovad, går det aldrig att garantera en viss position i sökresultatet.

Däremot kan du skapa bästa förutsättningarna för att din sajt ska ranka bra i sökresultatet. För att ge dig ett litet smakprov på vad Pineberry Academy SEO-utbildning innehåller så har jag tagit fram tre nybörjartips.

Analys1. Gör en sökordsanalys
Ta fram de sökord som är viktiga för din verksamhet. En bra sajt är uppbyggd så att varje sida fokuserar på ett sökord och den bakomliggande tanken är då att sidan blir relevant när sökningar som innehåller sökordet görs. Google gillar relevans och väljer oftast att visa mer relevanta sidor högre i sökresultatet. Det är viktigt att hitta rätt sökord och i stora drag brukar det talas om tre olika typer av sökningar:

  • Navigationssökningar
    Det är sökningar man gör när man redan vet vilken sajt man vill besöka, exempelvis ”SAS hemsida”.
  • Informationssökningar
    Detta är när användare ställer en fråga till sökmotorn, exempelvis ”hur långt är det mellan Stockholm och Göteborg”, eller söker efter information.
  • Transaktionssökningar
    Det är när en sökning görs med avsikt att köpa något. Ett exempel på en sådan fras är ”billig tågbiljett Stockholm till Göteborg”

Google Keyword PlannerFör att undersöka hur många som söker på ett visst ord eller en fras kan du använda dig av Googles egna gratisverktyg Keyword Planner. För att kunna använda verktyget behöver du skapa ett AdWords-konto och lägga in kontokortsuppgifter men du behöver inte aktivera annonser. Med Google Keyword Planner får du en uppskattad siffra på hur många sökningar per månad som görs på ett specifikt sökord. Du får dessutom förslag på närliggande sökord som kan vara intressanta för din sajt.

2. Optimera din sajt (on-page optimering)                                             Sökmotorerna älskar innehåll, framförallt i form av text eftersom det är svårare för sökmotorn att läsa av bilder och video. Med hjälp av texten på en sida skapar sökmotorn sin egen uppfattning om vad sidan handlar om och avgör på så sätt vilka sökfrågor som ska leda till att sidan ska synas i sökresultatet. On page-optimering handlar om att få de viktigaste innehållsmässiga delarna korrekt på din sajt, till exempel sidornas titlar, H1:or, brödtexter och alt taggar. Om du optimerar din sajts innehåll på ett bra sätt så skapar du bra förutsättningar för att dina webbsidor på din webbsajt ska synas högt i sökresultatet.

Google Webmaster Tools3. Skaffa Google Analytics och Google Webmaster Tools                                  Om du inte redan har gjort det så rekommenderar vi att du skaffar Google Analytics och Google Webmaster Tools (båda verktygen är gratis). Det förstnämnda ger dig värdefull information om hur många besökare din sajt får samt hur de beter sig på sajten. Med hjälp av Google Webmaster Tools kan du se vilka sökfrågor användarna har använt för att hitta till din sajt. Du får även meddelanden av Google om något är fel på sajten och behöver åtgärdas.

Om du vill lära dig mer om SEO rekommenderar vi att du anmäler dig till Pineberry Academy. Nästa SEO-utbildningen håller vi den 27 maj. Missa inte heller inte vår nya Google AdWords-utbildning som hålls den 28:e maj. Där lär du dig hur du kan skapa kostnadseffektiv annonsering med Google AdWords. Mer information och matnyttiga SEO och AdWords-tips får du som vanligt på Sökmotorkonsult.se. Lycka till med din sökmotormarknadsföring!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner