Sökmotorkonsult.se

Lär dig lönsam SEO med Pineberry Academy

Academy

Oavsett om du optimerar själv eller köper sökmotoroptimering (SEO) så ger Pineberry Academy dig kunskap och förståelse för hur du skapar lönsam SEO. Nytt för i år är att vi också har en Google AdWords-utbildning som hålls den 28:e maj!

Har du blivit kontaktat av SEO-företag som säger sig kunna ge dig en förstaplacering i Googles sökresultat inom loppet av en månad? Du är inte ensam. Många av våra kunder har fått liknande erbjudanden och känner sig förvirrade över alla olika begrepp och myter inom branschen. Det är en utav anledningarna till att vi har skapat Pineberry Academy SEO-utbildning. Pineberry Academy är en heldagsutbildning inom sökmotoroptimering, där vi reder ut begreppen, svarar på frågor och lära ut av det vi kan bäst: SEO. På Pineberry Academy lär du dig hur du syns i relevanta sammanhang, fångar upp nya kunder och ökar din omsättning. Ingenting är solklart inom SEO men en sak kan vi säga med säkerhet: oavsett vad du blir lovad, går det aldrig att garantera en viss position i sökresultatet.

Däremot kan du skapa bästa förutsättningarna för att din sajt ska ranka bra i sökresultatet. För att ge dig ett litet smakprov på vad Pineberry Academy SEO-utbildning innehåller så har jag tagit fram tre nybörjartips.

Analys1. Gör en sökordsanalys
Ta fram de sökord som är viktiga för din verksamhet. En bra sajt är uppbyggd så att varje sida fokuserar på ett sökord och den bakomliggande tanken är då att sidan blir relevant när sökningar som innehåller sökordet görs. Google gillar relevans och väljer oftast att visa mer relevanta sidor högre i sökresultatet. Det är viktigt att hitta rätt sökord och i stora drag brukar det talas om tre olika typer av sökningar:

  • Navigationssökningar
    Det är sökningar man gör när man redan vet vilken sajt man vill besöka, exempelvis ”SAS hemsida”.
  • Informationssökningar
    Detta är när användare ställer en fråga till sökmotorn, exempelvis ”hur långt är det mellan Stockholm och Göteborg”, eller söker efter information.
  • Transaktionssökningar
    Det är när en sökning görs med avsikt att köpa något. Ett exempel på en sådan fras är ”billig tågbiljett Stockholm till Göteborg”

Google Keyword PlannerFör att undersöka hur många som söker på ett visst ord eller en fras kan du använda dig av Googles egna gratisverktyg Keyword Planner. För att kunna använda verktyget behöver du skapa ett AdWords-konto och lägga in kontokortsuppgifter men du behöver inte aktivera annonser. Med Google Keyword Planner får du en uppskattad siffra på hur många sökningar per månad som görs på ett specifikt sökord. Du får dessutom förslag på närliggande sökord som kan vara intressanta för din sajt.

2. Optimera din sajt (on-page optimering)                                             Sökmotorerna älskar innehåll, framförallt i form av text eftersom det är svårare för sökmotorn att läsa av bilder och video. Med hjälp av texten på en sida skapar sökmotorn sin egen uppfattning om vad sidan handlar om och avgör på så sätt vilka sökfrågor som ska leda till att sidan ska synas i sökresultatet. On page-optimering handlar om att få de viktigaste innehållsmässiga delarna korrekt på din sajt, till exempel sidornas titlar, H1:or, brödtexter och alt taggar. Om du optimerar din sajts innehåll på ett bra sätt så skapar du bra förutsättningar för att dina webbsidor på din webbsajt ska synas högt i sökresultatet.

Google Webmaster Tools3. Skaffa Google Analytics och Google Webmaster Tools                                  Om du inte redan har gjort det så rekommenderar vi att du skaffar Google Analytics och Google Webmaster Tools (båda verktygen är gratis). Det förstnämnda ger dig värdefull information om hur många besökare din sajt får samt hur de beter sig på sajten. Med hjälp av Google Webmaster Tools kan du se vilka sökfrågor användarna har använt för att hitta till din sajt. Du får även meddelanden av Google om något är fel på sajten och behöver åtgärdas.

Om du vill lära dig mer om SEO rekommenderar vi att du anmäler dig till Pineberry Academy. Nästa SEO-utbildningen håller vi den 27 maj. Missa inte heller inte vår nya Google AdWords-utbildning som hålls den 28:e maj. Där lär du dig hur du kan skapa kostnadseffektiv annonsering med Google AdWords. Mer information och matnyttiga SEO och AdWords-tips får du som vanligt på Sökmotorkonsult.se. Lycka till med din sökmotormarknadsföring!

Sidan är senast uppdaterad 2015-04-10

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?