Sökmotorkonsult.se

Lär dig sätta rubrik som proffsen

H1

Att skriva rubriker som fungerar även för sökmotoroptimering är en konst eller åtminstone ett konsthantverk. Det är komplicerat att skriva bra rubriker och det har skrivits böcker om hur man gör det. Vi ska trots det ge oss i kast med att förklara hur du kan göra en rubrik på ett sätt som också fungerar i sökmotorer.

Till att börja med, många CMS (content management system), som till exempel WordPress som den här bloggen använde, sätter sidans Title till att bli samma som huvudrubriken. Titletaggen är vad Google allt som oftast visar i sökresultatet och det ger oss ett dubbelt problem, vi vill att det både ska vara en bra rubrik för den som redan hittat sidan och en bra port in för den som söker. Allt som oftast tycker jag att det är en omöjlig ekvation så jag använder plugin (SEO by Yoast, i det här fallet) för att kunna sätta två helt olika. Vi ska ändå ha i åtanke att många CMS fungerar så här och att det leder till att rubriken ofta hamnar i sökresultaten.

Börja med att bestämma sökordet

Ofta är det lättast att börja i den här änden, ta reda på exakt vilket sökord det är som ska optimeras för. Är det Sökmotoroptimering, Sökoptimering, Sökmarknadsföring eller vad är det? Du vill få med sökordet i dess exakta form även om Google är bättre än tidigare på att första vad som till exempel är pluralformer.

Hitta din call to action

När det gäller rubriker som också hamnar i sökresultat är det här extremt viktigt, du måste berätta för den som söker vad denne förväntas göra på din sida. Om vi fortsätter med exemplet ovan så skulle det kunna resultera bland annat i:

  • Lär dig sökmotoroptimering
  • Köp sökmotoroptimering
  • Beställ sökmotoroptimering

Få med din USP

Om du vill få något sålt behöver du få med din USP (Unique selling proposition). Varför i hela världen ska jag klicka på just ditt sökresultat, vad är det som är så himla speciellt med just dig? Jag tänker inte ge mig in på att försöka berätta för dig vad din USP ska vara, det blir alldeles för komplext för en sån här bloggpost utan jag får istället referera dig till något annat ställe, det här kanske kan vara en bra början. Du kanske inte behöver din USP med i varenda rubrik i hela webbshopen men du vill ha den i title-taggen om det går.

  • Lär dig sökmotoroptimering – tjäna en massa pengar
  • Köp sökmotoroptimering av Sveriges främsta specialister

Tänk till extra på rubriken

Rubriken är ett av dina allra främsta verktyg för att fånga och leda besökare rätt, det är extra viktigt att du tänker till när du sätter rubrik. Rubriken är dessutom något som du ska testa om du testar alls, prova splittesta rubriken. Twittra samma budskap med olika Tweets. Twitter är ett utomordentligt medium för att testa rubriker eftersom det i princip bara är en lång rad rubriker efter varandra (lite som traditionell press!?) och du kan direkt mäta interation.

 

Sidan är senast uppdaterad 2018-10-10

8 kommentarer

  1. Bra och givande artikel. Jag försöker alltid få med sökordet först i rubriken. Är inte det lika viktigt längre?

    Kommentar av Jörgen

  2. Mycket bra! Det är ju faktist så att det inte räcker med att man hamnar på första plats i sökresultatet, har tvåan eller trean en otroligt intresseväckande titel så kan du tappa klicket ändå.

    Kommentar av Northsideaxel

  3. Blir det inte mindre kräm till sökordet om du ”späder ut” titeln med din USP? Eller är det värt det, eftersom USP:en kan öka klickfrekvensen?

    För övrigt är det intressant att känna till att Google kan använda en helt egen titel för din sida, om de tycker att det passar bättre. Något jag upptäckte i ett (icke-SEO) arbete med en bingosajt.

    http://vvv.tobiassjosten.net/seo/different-titles-in-google-serp/

  4. Hejsan Magnus,
    En titel ska innehålla sökorden, det gäller att skriva en spännande och lockare titel. Titta på hur Aftonbladet och Expressen m.m. ”lurar” oss med sina titlar så att vi ska läsa artikel, lär av dom.
    //Lennart

    Kommentar av Lennart

  5. Tycker man ser rätt tydligt i sökresultaten vilka de är som lagt energi på att skriva en bra titel och meta beskrivning. Ofta kan det ju vara så att man klickar på 3:an i sökresultatet istället för 1:an om 3:an har en mer intressant titel och beskrivning.

    Kommentar av Robin

  6. Hur google väljer vilken titel som ska visas i sökresultaten tycker jag varierar väldigt. Jag har en site där google helt plötsligt valde att inte välja title från title tagen eller h1 eller något annat rimligt, utan valde att sätta ihop sidnummret (page 1, page 2 osv.) med ankartexten från den vanligaste länken på sidan. Resultaten blev inte bra alls. Rent av missvisande.

    Kommentar av Mikael

  7. […] Lär dig sätta rubrik som ett SEO-proffs. Hur mycket tid lägger du på att optimera dina sidnamn och titlar för SEO? Den sk ”Page Title”-taggen är vad Google oftast visar i sökresultatet så det måste vara både en bra rubrik för den som redan hittat sidan och en bra ingång för den som söker. Här får du proffsens tips! […]

  8. Hej! Har precis läst din blogg och tycker det var väldigt bra skrivet. Håller själv på med SEO på min sida.

    Kommentar av Max Söderberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.