Sökmotorkonsult.se

Liten tjuvtitt på Twitter-data

Nicholas Christakis sociala nätverk
Vi håller på och genomför en lite större undersökning över upplevelsen av Twitter och tänkte ge en liten tjuvtitt på datan. Eftersom undersökningen inte är klar än och urvalet är lite skevt så får ni ta det för vad det är, en tjuvtitt helt enkelt.

Något som är klart aktuellt just nu är delaktighetsfrågan. Om sanningen ska fram så känner sig våra respondenter ganska delaktiga men det är en viss spridning.

Hur delaktig känner du dig i konversationen på Twitter?

Diagram delaktighet på TwitterSå här ser svaren ut på frågan ”Hur delaktig känner du dig i konversationen på Twitter?” Skalan är från 1 Inte Delaktig till 5 Mycket Delaktig.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att det är så pass många (14) som svarat att de inte känner sig delaktiga (som du ser är det ett litet snitt av populationen så vi kan nog inte dra några slutsatser om alla här).
 

Hur viktig känner du dig i konversationen på Twitter?

Diagram Hur viktig TwitterNär det gäller frågan hur viktiga vi känner oss på Twitter så är det en klar övervikt mot Oviktig (1) jämfört med Mycket Viktig (5). Det här är förstås en lite knivig fråga för oss stackars svenskar att svara på men det är ändå intressant att se att vi känner oss ganska oviktiga.
 
 
 

Hur ofta känner du dig utanför på Twitter?

Utanförskap på Twitter - diagramSå här ser svaren däremot ut på frågan om hur ofta vi känner oss utanför på Twitter. Skalan börjar på Aldrig (1) och går till Ofta (5).

De allra flesta i undersökningen känner sig aldrig utanför men det är värt att notera att det finns några som svarat ofta. I mina ögon kan det helt klart vara något att fundera över.
 
 

Det här var som sagt en liten tjuvtitt, vi kommer följa upp med mer och mer detaljerad data senare men tills dess skulle jag be dig om att fylla i enkäten om du inte redan gjort det, vi behöver din hjälp för vi vill ha fler svar.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Det är en spännande information.
    Liten del av aktiva användare, men att vi inte känner oss mer delaktiga är ju lite speciellt. Undra vad det beror på?

    Kommentar av Petter

  2. Använder inte twitter och det verkar ju inte vara något som man missar.

    Kommentar av wahlamn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.