Sökmotorkonsult.se

Liten tjuvtitt på Twitter-data

Nicholas Christakis sociala nätverk
Vi håller på och genomför en lite större undersökning över upplevelsen av Twitter och tänkte ge en liten tjuvtitt på datan. Eftersom undersökningen inte är klar än och urvalet är lite skevt så får ni ta det för vad det är, en tjuvtitt helt enkelt.

Något som är klart aktuellt just nu är delaktighetsfrågan. Om sanningen ska fram så känner sig våra respondenter ganska delaktiga men det är en viss spridning.

Hur delaktig känner du dig i konversationen på Twitter?

Diagram delaktighet på TwitterSå här ser svaren ut på frågan ”Hur delaktig känner du dig i konversationen på Twitter?” Skalan är från 1 Inte Delaktig till 5 Mycket Delaktig.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att det är så pass många (14) som svarat att de inte känner sig delaktiga (som du ser är det ett litet snitt av populationen så vi kan nog inte dra några slutsatser om alla här).
 

Hur viktig känner du dig i konversationen på Twitter?

Diagram Hur viktig TwitterNär det gäller frågan hur viktiga vi känner oss på Twitter så är det en klar övervikt mot Oviktig (1) jämfört med Mycket Viktig (5). Det här är förstås en lite knivig fråga för oss stackars svenskar att svara på men det är ändå intressant att se att vi känner oss ganska oviktiga.
 
 
 

Hur ofta känner du dig utanför på Twitter?

Utanförskap på Twitter - diagramSå här ser svaren däremot ut på frågan om hur ofta vi känner oss utanför på Twitter. Skalan börjar på Aldrig (1) och går till Ofta (5).

De allra flesta i undersökningen känner sig aldrig utanför men det är värt att notera att det finns några som svarat ofta. I mina ögon kan det helt klart vara något att fundera över.
 
 

Det här var som sagt en liten tjuvtitt, vi kommer följa upp med mer och mer detaljerad data senare men tills dess skulle jag be dig om att fylla i enkäten om du inte redan gjort det, vi behöver din hjälp för vi vill ha fler svar.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Det är en spännande information.
    Liten del av aktiva användare, men att vi inte känner oss mer delaktiga är ju lite speciellt. Undra vad det beror på?

    Kommentar av Petter

  2. Använder inte twitter och det verkar ju inte vara något som man missar.

    Kommentar av wahlamn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?