Sökmotorkonsult.se

De allra flesta sökningarna innehåller 2 eller fler ord

Det är lätt att stirra sig blind på de stora sökorden när man jobbar med SEO, oavsett om det handlar om SEO för en liten eller stor site. Hitwise har precis publicerat en studie på hur många klick som kommer på sökningar utifrån hur många ord sökningen innehåller. Det är amerikansk statistik men jag ser ingen anledning till att den inte ska stämma bra även för Sverige.

Antal Ord Antal klick
Ett 24.32%
Två 23.55%
Tre 20.52%
Fyra 13.69%
Fem 7.94%
Sex 4.30%
Sju 2.33%
Åtta eller fler 3.35%

Som du kan se är faktiskt summan av antalet sökningar med fler än ett ord klart större än sökningar med bara ett. Datan kommer från Hitwise.

Sidan är senast uppdaterad 2017-05-23

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?