Sökmotorkonsult.se

Long Tail SEO

long tail seo

Long tail SEO är en princip inom sökmotoroptimering som innebär att du har innehåll på din sajt som rankar på väldigt många olika Long tail sökord på Google. Detta är ofta ett väldigt effektivt sätt att göra SEO på.

Long Tail är väl ett uttryck som de flesta inom marknad känner till. Det handlar i stort om att om man har en riktigt stor mängd produkter kommer efterfrågan också bli riktigt stor. Ett exempel på det är kan vara Amazon.com. I och med att Amazon har ett så enormt utbud av varor även bland de som knappt säljer något om man räknar per år eller månad så säljer de enorma mängder. Long Tail-marknaden är till stor del en effekt av minskade lager- och butikskostnader. När de som på internet nästan går mot noll kan det löna sig att föra en produkt som kanske bara säljer ett enstaka exemplar en gång per år. Med tillräckligt många sådana blir det ändå lönsamt.

Vad betyder Long Tail inom SEO

Beroende på vilken typ av site man har så kan det vara vettigt att fundera över Long Tail optimering som förstahandsval. Traditionell optimering går ofta till så att man väljer ut sökord för förstaidan och kanske några extra för undersidor, sen börjar man skjuta in kraft i form av länkar till dessa med sökorden som ankartext. En renodlad Long Tail SEO skiljer sig lite från det, nu är ofta en kombination bäst men om vi försöker se till själva kärnan:

Om man till exempel har en webbutik vill man ju gärna att kunden kommer direkt till sidan där den kan köpa produkten som denne sökte efter. Ett sätt kan ju då vara att visa detta på förstasidan på siten men ett annat kan vara att se till att kunden landar precis på den sida där man kan beställa produkten. Har man väldigt många produkter är det ju dessutom svårt att klämma in dem på förstasidan. Här handlar det om att driva trafik till kanske tusentals undersidor där alla har en unik produkt, även om trafiken på varje enskilt ord är låg kommer det som helhet ge mycket trafik. Om man dessutom kan visa sin produkt på sökord som är väldigt nära det som sökts efter kommer konverteringsgraden vara hög.

Long tail sökord

Skillnaden på vanliga sökord och long tail sökord handlar främst om sökvolym. Det som är typiskt för just long tail sökord är att de har låg sökvolym, dvs det är relativt få som använder dem när de googlar. Anledning att det ändå blir intressant med long tail sökord är att det finns så många av dem. Så summan av sökvolymen på alla long tail sökord blir hög.

Hur fungerar Long Tail SEO

Om vi bortser från synergieffekter och liknande och renodlar SEO för Long Tail så spelar ankartexter på länkar nästan ingen roll alls. Det är ju det absolut viktigaste i vanlig SEO. Det som istället är viktigt nu är en bra struktur på siten och mycket starka inlänkar till förstasidan. Det går visserligen att förstärka optimeringen med djuplänkar till viktiga kategorier/produkter men det är mer traditionell optimering och vi vill ju renodla här för att det ska bli tydligt. Det kan väl dessutom anses vara ett väldigt stort jobb att bygga djuplänkar om man har massor av produkter och kategorier, det kan handla om allt från några hundra till flera hundra tusen och då är det oftast kostnadseffekt med en någorlunda renodlad Long Tail SEO.

Anpassa titlar och rubriker för Long Tail

Det är ofta ett orimligt jobb att göra en ordentlig sökordsanalys för tusentals sidor och sökord. Förmodligen är det dessutom bortslösade resurser eftersom volymerna kommer vara så pass små att beräkningar kommer lida av för stora felmarginaler. Det sätt som nästan alltid är bäst ROI är att helt enkelt försöka beskriva produkten så exakt och så tydligt som möjligt i titlar och rubriker. Sen handlar det helt enkelt om att hoppas.

Iterativt arbete

Om man väljer att jobba med Long Tail i sitt SEO-arbete är det viktigaste att det får ta tid. När man väl börjat få in statistik från de första månaderna går det nämligen att gå igenom för att justera för maximal trafik. En metod är att välja ut produkter som går bra och förstärka dem ytterligare, kanske har man tagit en fjärdeplats på ett halvstort sökord och kan ta resten av stegen med en djuplänk. En annan sak att hålla ögonen på är de produkter som inte får resultat. Om de finns på plats i serpen kan det vara så att efterfrågan helt enkelt inte finns eller så kan man prova att förändra sökordet något. Om de inte finns på plats kan det däremot vara dags för att prova en djuplänk.

Genom att skjuta en del av analysen till en senare punkt på det här viset kan man spara mycket arbete och få en hel del gratis. På det här sättet behöver man inte jobba med den stora massan av sökord utan bara de som utgör spetsen och de som är svaga. Sen kan man förstås i mån av tid och resurser arbeta sig längre och längre mot mitten.

Kombinera Long Tail SEO med Klassisk SEO

Den som varit lite uppmärksam märker förstås att de här två kombinerar på väldigt enkla sätt. När man ända lägger energi på att ordna mycket och starka inlänkar till indexsidan så är det förstås rimligt att man valt ut ett antal sökord och använder som ankartext. Här finns det naturligtvis utrymme för lite större sökord.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-01

9 kommentarer

  1. […] site med mycket innehåll kommer få en ökad tyngd för sina huvudsökord och kommer kunna ta mer long tail trafik. Dina många sidor kommer alltså visa att din site är viktig (stor = viktig i Googles […]

  2. […] kommer att få dina sidor att stiga bland sökresultaten med raketfart. När du optimerar för long tail keywords så är en välskriven title tag utan konkurrens det enklaste sättet att få styrka och relevans […]

    Pingback av Den Ultimata Guiden till Effektiv On Page-Optimering

  3. Intressant, ger onekligen många idéer.

    Kommentar av Ekorren

  4. […] kommer att få dina sidor att stiga bland sökresultaten med raketfart. När du optimerar för long tail keywords så är en välskriven title tag utan konkurrens det enklaste sättet att få styrka och relevans […]

    Pingback av Den ultimata guiden till effektiv on page-optimering Simon Nyström

  5. […] (10 %). Detta innebär att 50 % av Google-trafiken är så kallad long tail. Med detta menas att det är en mängd olika sökord som genererar en relativt liten trafik för […]

    Pingback av Hur har det gått för Expo med Sverigedemokraterna.de? | Pontus hörna

  6. […] Precis som att det är intressant att ta reda på vilka söktermer som bara innehåller ett enda sökord är det intressant att ta reda på det som vanligtvis kallas för long tail. […]

    Pingback av 3 bra Custom Segments i Google Analytics för Keywords

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?