Sökmotorkonsult.se

Lönsammaste sökorden på Internet – öppet mål?

Poker

I dagarna har FBI haft en hel del för sig, de har slagit hårt mot de största pokerbolagen online. Det verkar kanske inte som en nyhet inom sökmotoroptimering men det är faktiskt precis vad det är. Pokerstars, Fullt Tilt Poker och Absolute/UB har fått sina domäner omhändertagna av Amerikanska myndigheter och det kommer leda till en vals i sökresultaten.

När en domän som Pokerstars.com, som varit nära nog oslagbar på en lång rad pokertermer blir av med allt innehåll och istället får en bild och en titel som säger Notice så blir det förstås helt plötsligt lättare att gå om den. Om vi tittar på sökresultatet för Poker på Google.com så är de tre företagen som fått sig en smäll fortfarande representerade men det kommer inte ta så lång stund innan de trillar bort. Pokerstars håller fortfarande en slot med Pokerstars.net som är deras site för gratisspel men i övrigt kommer det bli tre tomrum på förstasidan att fylla.

I nuläget är det väl de som sitter på sidan två som kommer röra sig uppåt men i och med att tre av tungviktarna i sökresultatet ramlar bort kommer det finnas mer möjligheter och lägre konkurrens. Det ska rimligtvis betyda att fler kommer att satsa mer tills dess konkurrensen når samma nivå igen. SEO för poker är en ganska snabbt justerad marknad eftersom det finns så mycket pengar förknippat med positionen i sökresultatet.

Det ska onekligen bli spännande att följa utvecklingen.

7 kommentarer

  1. Hellre 7-2 i poker än FBI på sin hemsida:)

    Kommentar av Oskar

  2. Om vi däremot tittar på google.se är det pokerstars.se som syns på de flesta relaterade sökorden. Den har inte påverkats och det enda sättet den eventuellt kommer att påverkas är ju att den inte får kraften från pokerstars.com (vilket iofs är en hel del).

    Kommentar av Mathias Olsson

  3. Haha Oskar har en klart poäng :P

    Ska bli spännande och se vad som händer både i serpen och för företagen i övrigt. Bitter att sitta några decennier i finkar om man har hundratals millar på banken.

    Kommentar av Erik

  4. Värre är det dock för fulltiltpoker.se som dumt nog redirectas till fulltiltpoker.com/sv/.

    Kommentar av Mr G

  5. Vet någon om det finns en rapport som uppskattar värdet av det SEO-arbete som nu går till upp i rök för pokerbolagen?

    Kommentar av Marcus Eklöf

  6. Tråkigt att Full Tilt aldrig lyssnade på mina råd om att köra lokala domäner (fulltiltpoker.se) när jag hjälpte dem med sökmotoroptimering i Sverige. Då hade de förmodligen kunnat ha kvar lite av trafiken. Idag har de ju verkligen fått en hård smäll – och verkar inte vara vidare snabba på att göra något åt det?

    Pokerstars var ju däremot rätt snabba på att peka om alla länkar från sina turneringssidor etc till .eu. Lär dock ta ett tag för .eu att ranka på några av de tyngsta orden – domänen är ju rätt ny..

    Kommentar av Markus Jalmerot

  7. Man kan bara förställa sig vilket oerhört meck det blir för dessa bolag att styra om sin verksamhet.
    En hel del av deras ingående länkar kommer från affiliates, länkar som numer inte fungerar. Till detta kommer sedan alla köpta länkar över hela nätet. Adresser som nu leder till en FBI Notice-sida.

    Sedan borde ett stort problem för samtliga spelbolag vara att man inte äger sin domän på samtliga TLDs, vilket kan vara en av anledningarna till att man pekar om det.

    Kommentar av Andreas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner