Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lönsammaste sökorden på Internet – öppet mål?

Poker

I dagarna har FBI haft en hel del för sig, de har slagit hårt mot de största pokerbolagen online. Det verkar kanske inte som en nyhet inom sökmotoroptimering men det är faktiskt precis vad det är. Pokerstars, Fullt Tilt Poker och Absolute/UB har fått sina domäner omhändertagna av Amerikanska myndigheter och det kommer leda till en vals i sökresultaten.

När en domän som Pokerstars.com, som varit nära nog oslagbar på en lång rad pokertermer blir av med allt innehåll och istället får en bild och en titel som säger Notice så blir det förstås helt plötsligt lättare att gå om den. Om vi tittar på sökresultatet för Poker på Google.com så är de tre företagen som fått sig en smäll fortfarande representerade men det kommer inte ta så lång stund innan de trillar bort. Pokerstars håller fortfarande en slot med Pokerstars.net som är deras site för gratisspel men i övrigt kommer det bli tre tomrum på förstasidan att fylla.

I nuläget är det väl de som sitter på sidan två som kommer röra sig uppåt men i och med att tre av tungviktarna i sökresultatet ramlar bort kommer det finnas mer möjligheter och lägre konkurrens. Det ska rimligtvis betyda att fler kommer att satsa mer tills dess konkurrensen når samma nivå igen. SEO för poker är en ganska snabbt justerad marknad eftersom det finns så mycket pengar förknippat med positionen i sökresultatet.

Det ska onekligen bli spännande att följa utvecklingen.

7 kommentarer

  1. Hellre 7-2 i poker än FBI på sin hemsida:)

    Kommentar av Oskar

  2. Om vi däremot tittar på google.se är det pokerstars.se som syns på de flesta relaterade sökorden. Den har inte påverkats och det enda sättet den eventuellt kommer att påverkas är ju att den inte får kraften från pokerstars.com (vilket iofs är en hel del).

    Kommentar av Mathias Olsson

  3. Haha Oskar har en klart poäng :P

    Ska bli spännande och se vad som händer både i serpen och för företagen i övrigt. Bitter att sitta några decennier i finkar om man har hundratals millar på banken.

    Kommentar av Erik

  4. Värre är det dock för fulltiltpoker.se som dumt nog redirectas till fulltiltpoker.com/sv/.

    Kommentar av Mr G

  5. Vet någon om det finns en rapport som uppskattar värdet av det SEO-arbete som nu går till upp i rök för pokerbolagen?

    Kommentar av Marcus Eklöf

  6. Tråkigt att Full Tilt aldrig lyssnade på mina råd om att köra lokala domäner (fulltiltpoker.se) när jag hjälpte dem med sökmotoroptimering i Sverige. Då hade de förmodligen kunnat ha kvar lite av trafiken. Idag har de ju verkligen fått en hård smäll – och verkar inte vara vidare snabba på att göra något åt det?

    Pokerstars var ju däremot rätt snabba på att peka om alla länkar från sina turneringssidor etc till .eu. Lär dock ta ett tag för .eu att ranka på några av de tyngsta orden – domänen är ju rätt ny..

    Kommentar av Markus Jalmerot

  7. Man kan bara förställa sig vilket oerhört meck det blir för dessa bolag att styra om sin verksamhet.
    En hel del av deras ingående länkar kommer från affiliates, länkar som numer inte fungerar. Till detta kommer sedan alla köpta länkar över hela nätet. Adresser som nu leder till en FBI Notice-sida.

    Sedan borde ett stort problem för samtliga spelbolag vara att man inte äger sin domän på samtliga TLDs, vilket kan vara en av anledningarna till att man pekar om det.

    Kommentar av Andreas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner