Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Maila till dig länkar – manuellt länkbygge

Det som förmodligen är det vanligaste sättet i världen att skaffa länkar är att helt enkelt maila webmasters med passande siter och på ett eller annat sätt erbjuda något i utbyte. I Sverige är det här inte alls lika utbrett som internationellt och jag är övertygad om att det beror på att indexet i Sverige är mycket begränsat, det finns helt enkelt inte så mycket länkar att hämta. Det går däremot och vi tänkte berätta hur du kan komma igång. 

På engelska finns det en uppsjö av guider för sådana här metoder men på svenska är det ganska ovanligt, dessutom är svenska marknaden lite speciell så det kan vara värt att fundera över hur du går till väga en extra gång. Vi spaltar upp några steg och saker som du ska ha i åtanke när du startar ditt projekt så kommer det gå lite enklare. Kom ihåg däremot att det är ett långsiktigt projekt, det kommer ta tid att få det att funka.

Ha ett erbjudande

Det allra första du måste skaffa dig är ett bra erbjudande. Du kan inte vänta dig att bloggare och webmasters kommer bli glada för att du mailar dem. Du måste i första hand få fram något som de vill ha. Det finns många vägar att gå men en som jag tycker är särskilt bra är att bygga t ex en widget. Något så enkelt som min Mer Kärlek-flagga kan fungera. Den är nästan så pass intressant att den sprider sig själv. Du har garanterat något som är unikt och intressant i ditt segment, om du mot förmodan inte har det så går det att skapa. Samla ihop live-statistik i en widget, gör en lista över bloggare i segmentet osv.

Det är viktigt att det här kommer med ett incitament och inte bara en cool produkt. Exempelvis så kan du erbjuda bloggare som lägger till Mer Kärlek-knappen att då få synas på den sidan, bli promotade av dig på Twitter eller vad som helst. Det viktiga här är att du måste ha en snygg produkt med ett bra incitament.

Hitta segmentet

Den här delen kan vara lite knivig innan du blivit varm i kläderna. Du måste hitta rätt bloggare och webmasters att kontakta och det finns en del kriterier. Till att börja med måste du hitta ett segment med tillräckligt många aktiva och det kan vara svårt särskilt om det är ett smalt ämne som Betongborrning eller Arkivskåp. Det går att hitta segment, det gäller bara att få fram ett budskap som passar. Till exempel går det att göra specialmaterial om Arkivskåp för bibliotek, vilka som är säkrast, släpper in minst ljus osv. Då kan du helt plötsligt nå ett ganska stort segment bloggare och starka sidor eftersom bibliotekarier är en ganska aktiv grupp på nätet.

Bygg en relation

Det är många som missar att du måste bygga en relation för att få bra resultat. Om du lägger ner tid och möda på att faktiskt lära känna de webmasters du kontaktar så kommer du få mycket högre grad av framgång. Alla har fått ett mail i inboxen som börjar med ”Hello Webmaster” och det har allt som oftast åkt i soporna direkt. Se till att ta reda på vad som driver personen som driver bloggen, lär dig för tusan namnet och skriv ett personligt mail. Presentera dig ordentligt, förklara varför du gillar hans eller hennes blogg och börja inte tjata direkt om vad du vill ha.

Ge dem vad de vill ha

Om du istället för att berätta vad du vill ha så berätta vad du kan göra för bloggaren eller webmastern. Berätta vad du kan ge och varför det är intressant. Kom ihåg att det här är en försäljningssituation, du har precis ringt upp en marknadschef och vill att de ska betala dig länkar. Varför ska de ge dig en länk? Om du hittat rätt segment och har ett bra erbjudande så kommer det här vara naturligt och det är det du ska börja med. Jag har en widget som kommer ge dig mer trafik till din blogg om du lägger den i sidospalten. Nog är det en tydlig skillnad mot att tigga om länkar?

Följ upp och uppmuntra

För det här behöver du ett system, det finns gott om olika mjukvaror för att hålla koll på länkar, se att de finns kvar och att de länkar på det sätt som var avsett. Om länkar försvinner så ta kontakt med webmastern och fråga varför, om de ligger kvar efter någon månad så belöna och uppmuntra. Ge lite mervärde, på så vis kommer du få ett mycket lättare jobb nästa gång. Se dessutom till att spara alla kontakter på ett ordnat sätt så att du kan kontakta dem igen senare, då har ni ju redan en relation.

Viktigaste biten

Om du bara kommer ihåg en sak från den här posten så tycker jag att du ska komma ihåg att du är i en försäljningssituation. Du försöker sälja in en idé, sälj så bra du kan.

11 kommentarer

  1. Tackar för denna välskrivna artikel Magnus!

    Du får saker att låta så enkelt ;)

    Det gav mig lite tankar kring hur man bygger länkar, precis när jag behövde det och dessutom lite motivation på köpet :)

    Kommentar av

    Nystrategi

  2. Tack för fina tips Magnus!

    Hoppas att ni hade det trevligt på seosnack igår!

    Lycka till nu på nya varma arbetsplatsen!

    En blåsig hälsning från Dalarna :)

    Kommentar av

    Petter

  3. Vad var det för seo snack Petter? Vad har jag nu missat?

    Kommentar av

    Elina

  4. Att bygga upp en relation är nog en av de viktigaste sakerna som finns. Som rookie är det oerhört lätt att bli lite övermodig och då hoppar man oftast över ett par steg som du beskriver i denna artikel.

    Jag har själv gjort över hundratals misstag men man lär dig sakta men säkert :)

    Kommentar av

    Rasmus

  5. Känns svårt att få någon att bli intresserad av ens ”nya” site. Men dom som tänker långsiktigt kanske ser potentialen…

    Kommentar av Raymond

  6. Ja, ofta är det ett ganska långsiktigt arbete men det ör fullt möjligt och när du väl fått fart så kan det vara extremt belönande.

  7. Sen återstår dock att hitta bloggare inom segmentet, och som faktiskt har några läsare också :p

    Några tips på ställen?

    Kommentar av

    Jocke

  8. Antal läsare är faktiskt helt ointressant ur ett rent SEO-perspektiv.

  9. Tackar för Mer Kärlek flagga tipset!

    Kommentar av

    Balsever

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 45 av Sökpodden

#45 Gratis SEO-verktyg

Då har vi kommit till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen gratis SEO-verktyg, vi fortsätter med en SEO-clinic och sist men inte minst avslutar vi med ett snack om landningssidor och Quality Score. Du lyssnar väl?

Google__G__Logo

Google är din viktigaste besökare

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra.  I min roll som SEO-konsult hamnar jag […]

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner