Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Manuella åtgärder i Google Webmaster Tools (GWT)

manuella åtgärder gwt

Google har den senaste tiden lagt tid på att uppdatera Google Webmaster Tools (GWT) där de tillhandahåller verktyg för att underlätta arbetet för webmasters. En teori är att Google försöker undvika negativa publicitet som uppkommit i och med manuella åtgärder mot stora webbplatser och företag den senaste tiden. Google Webmaster Tools möjliggör även för Google att skicka meddelanden till webmasters, gällande allt från serverproblem till varningar för onaturliga länkar.

Manuella åtgärder är den senaste fliken som har lanserats i Google Webmaster Tools. Där ger de webmasters möjligheten att se i realtid ifall Google har vidtagit någon manuell åtgärd mot deras webbplats. Innan manuella åtgärder gick att se i realtid i GWT fick webbplatsen ett meddelande skickat till sig i Google Webmaster Tools. Det återstår att se om Google kommer fortsätta skicka dessa meddelanden eller styra om all kommunikation gällande manuella åtgärder till denna flik.

Matchningar för hela webbplatsen eller partiella matchningar innebär en möjlighet att se ifall Google valt att vidta en manuell åtgärd mot en webbplats eller specifik sida på en webbplats. De har valt att benämna dessa olika kategorier till följande.

  • Matchningar för hela webbplatsen (Site-wide matches)
  • Partiella matchningar (Partial matches)

Matchningar för hela webbplatsen innebär att en manuell åtgärd vidtagits mot hela webbplatsen. Det finns idag inte tillräckligt mycket information om vad ett meddelande här innebär men tidigare har en manuell åtgärd mot en webbplats kunnat innebära att den kan bli helt bortlockad ur Googles index.

Partiella matchningar betyder att en manuell åtgärd har vidtagits mot en specifik sida eller några specifika länkar på webbplats. Vi rekommenderar att snarast försöka åtgärda de problemen som påtalas i meddelandet.

2% är straffade

I de fall webbplatsen har ett meddelande under manuella åtgärder i Google Webmaster Tools innebär det att Google har tagit en manuell åtgärd mot sajten och alltså ”straffat” den. Det ska enligt Googles vara omkring 2% av alla webbplatser som har ett meddelande under manuella åtgärder. 2% av alla webbsidor i världen är ett väldigt stort antal och det ska bli intressant att se hur webmasters runt om i världen reagerar på denna kommunikation.

För alla övriga webmasters som inte har något meddelande står det ”Inga manuella åtgärder mot skräpinnehåll hittades.” Det innebär att webbplatsen inte har blivit utsatt för någon manuell åtgärd men säkerställer inget gällande de algoritmiska ”straff” som Google har för olika delar av algoritmen för att förhindra ”webspam”.

3 kommentarer

  1. En grej jag inte får ihop är ordet manuellt straff och 2% av alla webbplatser. Är det verkligen möjligt att straffa 2% av internets webbplatser manuellt, dvs förhand av en person?

    Webbplatser på Internet enligt netcraft: 716 822 317
    2%: 14 336 446 webbplatser

    Ref: http://news.netcraft.com/archives/category/web-server-survey/

    Kommentar av

    Per

  2. Om deras manuella straff verkligen är manuella, det är en annan fråga. Det jag hänvisar till i kommentaren är följande citat från Googles officiella blogg ”A recent analysis of our index showed that well under 2% of domains we’ve seen are manually removed for webspam.”

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner