Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Manuella åtgärder i Google Webmaster Tools (GWT)

manuella åtgärder gwt

Google har den senaste tiden lagt tid på att uppdatera Google Webmaster Tools (GWT) där de tillhandahåller verktyg för att underlätta arbetet för webmasters. En teori är att Google försöker undvika negativa publicitet som uppkommit i och med manuella åtgärder mot stora webbplatser och företag den senaste tiden. Google Webmaster Tools möjliggör även för Google att skicka meddelanden till webmasters, gällande allt från serverproblem till varningar för onaturliga länkar.

Manuella åtgärder är den senaste fliken som har lanserats i Google Webmaster Tools. Där ger de webmasters möjligheten att se i realtid ifall Google har vidtagit någon manuell åtgärd mot deras webbplats. Innan manuella åtgärder gick att se i realtid i GWT fick webbplatsen ett meddelande skickat till sig i Google Webmaster Tools. Det återstår att se om Google kommer fortsätta skicka dessa meddelanden eller styra om all kommunikation gällande manuella åtgärder till denna flik.

Matchningar för hela webbplatsen eller partiella matchningar innebär en möjlighet att se ifall Google valt att vidta en manuell åtgärd mot en webbplats eller specifik sida på en webbplats. De har valt att benämna dessa olika kategorier till följande.

  • Matchningar för hela webbplatsen (Site-wide matches)
  • Partiella matchningar (Partial matches)

Matchningar för hela webbplatsen innebär att en manuell åtgärd vidtagits mot hela webbplatsen. Det finns idag inte tillräckligt mycket information om vad ett meddelande här innebär men tidigare har en manuell åtgärd mot en webbplats kunnat innebära att den kan bli helt bortlockad ur Googles index.

Partiella matchningar betyder att en manuell åtgärd har vidtagits mot en specifik sida eller några specifika länkar på webbplats. Vi rekommenderar att snarast försöka åtgärda de problemen som påtalas i meddelandet.

2% är straffade

I de fall webbplatsen har ett meddelande under manuella åtgärder i Google Webmaster Tools innebär det att Google har tagit en manuell åtgärd mot sajten och alltså ”straffat” den. Det ska enligt Googles vara omkring 2% av alla webbplatser som har ett meddelande under manuella åtgärder. 2% av alla webbsidor i världen är ett väldigt stort antal och det ska bli intressant att se hur webmasters runt om i världen reagerar på denna kommunikation.

För alla övriga webmasters som inte har något meddelande står det ”Inga manuella åtgärder mot skräpinnehåll hittades.” Det innebär att webbplatsen inte har blivit utsatt för någon manuell åtgärd men säkerställer inget gällande de algoritmiska ”straff” som Google har för olika delar av algoritmen för att förhindra ”webspam”.

3 kommentarer

  1. En grej jag inte får ihop är ordet manuellt straff och 2% av alla webbplatser. Är det verkligen möjligt att straffa 2% av internets webbplatser manuellt, dvs förhand av en person?

    Webbplatser på Internet enligt netcraft: 716 822 317
    2%: 14 336 446 webbplatser

    Ref: http://news.netcraft.com/archives/category/web-server-survey/

    Kommentar av Per

  2. Om deras manuella straff verkligen är manuella, det är en annan fråga. Det jag hänvisar till i kommentaren är följande citat från Googles officiella blogg ”A recent analysis of our index showed that well under 2% of domains we’ve seen are manually removed for webspam.”

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner