Sökmotorkonsult.se

Manuella åtgärder i Google Webmaster Tools (GWT)

manuella åtgärder gwt

Google har den senaste tiden lagt tid på att uppdatera Google Webmaster Tools (GWT) där de tillhandahåller verktyg för att underlätta arbetet för webmasters. En teori är att Google försöker undvika negativa publicitet som uppkommit i och med manuella åtgärder mot stora webbplatser och företag den senaste tiden. Google Webmaster Tools möjliggör även för Google att skicka meddelanden till webmasters, gällande allt från serverproblem till varningar för onaturliga länkar.

Manuella åtgärder är den senaste fliken som har lanserats i Google Webmaster Tools. Där ger de webmasters möjligheten att se i realtid ifall Google har vidtagit någon manuell åtgärd mot deras webbplats. Innan manuella åtgärder gick att se i realtid i GWT fick webbplatsen ett meddelande skickat till sig i Google Webmaster Tools. Det återstår att se om Google kommer fortsätta skicka dessa meddelanden eller styra om all kommunikation gällande manuella åtgärder till denna flik.

Matchningar för hela webbplatsen eller partiella matchningar innebär en möjlighet att se ifall Google valt att vidta en manuell åtgärd mot en webbplats eller specifik sida på en webbplats. De har valt att benämna dessa olika kategorier till följande.

  • Matchningar för hela webbplatsen (Site-wide matches)
  • Partiella matchningar (Partial matches)

Matchningar för hela webbplatsen innebär att en manuell åtgärd vidtagits mot hela webbplatsen. Det finns idag inte tillräckligt mycket information om vad ett meddelande här innebär men tidigare har en manuell åtgärd mot en webbplats kunnat innebära att den kan bli helt bortlockad ur Googles index.

Partiella matchningar betyder att en manuell åtgärd har vidtagits mot en specifik sida eller några specifika länkar på webbplats. Vi rekommenderar att snarast försöka åtgärda de problemen som påtalas i meddelandet.

2% är straffade

I de fall webbplatsen har ett meddelande under manuella åtgärder i Google Webmaster Tools innebär det att Google har tagit en manuell åtgärd mot sajten och alltså ”straffat” den. Det ska enligt Googles vara omkring 2% av alla webbplatser som har ett meddelande under manuella åtgärder. 2% av alla webbsidor i världen är ett väldigt stort antal och det ska bli intressant att se hur webmasters runt om i världen reagerar på denna kommunikation.

För alla övriga webmasters som inte har något meddelande står det ”Inga manuella åtgärder mot skräpinnehåll hittades.” Det innebär att webbplatsen inte har blivit utsatt för någon manuell åtgärd men säkerställer inget gällande de algoritmiska ”straff” som Google har för olika delar av algoritmen för att förhindra ”webspam”.

3 kommentarer

  1. En grej jag inte får ihop är ordet manuellt straff och 2% av alla webbplatser. Är det verkligen möjligt att straffa 2% av internets webbplatser manuellt, dvs förhand av en person?

    Webbplatser på Internet enligt netcraft: 716 822 317
    2%: 14 336 446 webbplatser

    Ref: http://news.netcraft.com/archives/category/web-server-survey/

    Kommentar av Per

  2. Om deras manuella straff verkligen är manuella, det är en annan fråga. Det jag hänvisar till i kommentaren är följande citat från Googles officiella blogg ”A recent analysis of our index showed that well under 2% of domains we’ve seen are manually removed for webspam.”

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner