Sökmotorkonsult.se

Massa ”klicka här” i länkprofilen är onaturligt

Ankartexter med "klicka här" ä

I Pingvinens kölvatten har det blivit allt viktigare med en länkprofil som inte är för aggressiv. Det går inte längre att fylla den till bredden med exakta sökord som ankartext. Att istället fylla länkprofilen med massa länkar som det står ”klicka här” och ”läs mer” på är dock inget bra alternativ.

Rätt ankartext är väldigt viktigt för att lyckas med sökmotoroptimering. Eftersom ankartexten gör så stor skillnad för en sidas position är det något som historiskt missbrukats. Google har därför byggt in olika filter mot detta i sin algoritm. Den mest kända av dessa är Pingvinen som först lanserades i april 2012 och som kom i version 2.1 för någon vecka sedan.

Även innan Google introducerade Pingvinen i våra liv var det viktigt att inte ha länkar med för ensidiga ankartexter. Nu med Pingvinen på plats är det viktigare än någonsin. En vanlig lösning på detta är att låta merparten av länkarna till sajten vara varumärkeslänkar (länkar där ankartexten är ditt varumärke eller domän) eller länkar med ankartexter som inte alls innehåller sökord (intetsägande generiska ankartexter).

Ett vanligt exempel som används för det senare är ankartexter som det står ”klicka här” eller ”läs mer” på. Bara för att detta ofta används som exempel på ankartexter som inte innehåller sökord eller varumärke betyder detta inte att det är en bra idé att fylla din länkprofil med dem. I förra veckan stötte jag på en länkprofil med följande ankartextfördelning:

1. läs mer – 11 %

2. mer – 8 %

3. www.domäns.se – 7 %

4. klicka här – 5 %

osv.

* Ovan visas ankartext och procentuell andel av länkarna som har just den ankartexten. Sajten i fråga hade drygt 200 st länkande domäner.

Om syftet med denna länkprofil är att minska risken för Pingvinen skjuter den över målet rejält. När 23 % av länkarna har ankartexten ”läs mer”, ”mer” och ”klicka här” så skriker den onaturlig i större utsträckning än om det varit exakta sökord i ankartexterna.

Vill du minska risken för Pingvinen och liknande filter är det säkra kortet att jobba mest med varumärkeslänkar. Det går i princip inte att få för mycket av dessa. ”Klicka här” och ”läs mer” kan absolut finnas med i en naturlig länkprofil, men överdriv inte. En enkel regel är att ankartexter som inte innehåller sökord eller varumärke endast ska finnas med en gång styck, det vill säga variera denna typ av ankartexter så mycket som möjligt om du vill hålla det ”naturligt”.

Ovan resonemang förutsätter såklart att du har kontroll (eller i alla fall delvis) över dina ankartexter.

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-10-21

3 kommentarer

  1. Rent spontant känner jag att rena URL-länkar måste vara det som är mest naturligt och det är ju lite samma som att använda brand (speciellt till index).
    En naturlig länk är den lata länken = kopiera från webbläsaren som en riktigt lat jäkel… :)

    Ex:
    ”En bra text om ankartexter efter Pingvinen hittas här: http://www.sokmotorkonsult.se/seo/efter-pingvinen

    Ungefär.

    Vad gäller förekomsten av ”www.domäns.se” bara MÅSTE det ju ha handlat om en smslånesajt i exemplet ovan. :-D

  2. Simon,

    håller helt med om att URL-länkar är väldigt ”naturliga”.

    Det var faktiskt inte en smslånesajt utan en sajt i ett ganska traditionellt segment :-)

  3. […] 2012. Sedan dess har det körts fem gånger. Filtret slår mot webbsidor som har en aggressiv länkprofil som till exempel en stor mängd för lika ankartexter eller länkar som ligger på […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?