Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Massa ”klicka här” i länkprofilen är onaturligt

Ankartexter med "klicka här" ä

I Pingvinens kölvatten har det blivit allt viktigare med en länkprofil som inte är för aggressiv. Det går inte längre att fylla den till bredden med exakta sökord som ankartext. Att istället fylla länkprofilen med massa länkar som det står ”klicka här” och ”läs mer” på är dock inget bra alternativ.

Rätt ankartext är väldigt viktigt för att lyckas med sökmotoroptimering. Eftersom ankartexten gör så stor skillnad för en sidas position är det något som historiskt missbrukats. Google har därför byggt in olika filter mot detta i sin algoritm. Den mest kända av dessa är Pingvinen som först lanserades i april 2012 och som kom i version 2.1 för någon vecka sedan.

Även innan Google introducerade Pingvinen i våra liv var det viktigt att inte ha länkar med för ensidiga ankartexter. Nu med Pingvinen på plats är det viktigare än någonsin. En vanlig lösning på detta är att låta merparten av länkarna till sajten vara varumärkeslänkar (länkar där ankartexten är ditt varumärke eller domän) eller länkar med ankartexter som inte alls innehåller sökord (intetsägande generiska ankartexter).

Ett vanligt exempel som används för det senare är ankartexter som det står ”klicka här” eller ”läs mer” på. Bara för att detta ofta används som exempel på ankartexter som inte innehåller sökord eller varumärke betyder detta inte att det är en bra idé att fylla din länkprofil med dem. I förra veckan stötte jag på en länkprofil med följande ankartextfördelning:

1. läs mer – 11 %

2. mer – 8 %

3. www.domäns.se – 7 %

4. klicka här – 5 %

osv.

* Ovan visas ankartext och procentuell andel av länkarna som har just den ankartexten. Sajten i fråga hade drygt 200 st länkande domäner.

Om syftet med denna länkprofil är att minska risken för Pingvinen skjuter den över målet rejält. När 23 % av länkarna har ankartexten ”läs mer”, ”mer” och ”klicka här” så skriker den onaturlig i större utsträckning än om det varit exakta sökord i ankartexterna.

Vill du minska risken för Pingvinen och liknande filter är det säkra kortet att jobba mest med varumärkeslänkar. Det går i princip inte att få för mycket av dessa. ”Klicka här” och ”läs mer” kan absolut finnas med i en naturlig länkprofil, men överdriv inte. En enkel regel är att ankartexter som inte innehåller sökord eller varumärke endast ska finnas med en gång styck, det vill säga variera denna typ av ankartexter så mycket som möjligt om du vill hålla det ”naturligt”.

Ovan resonemang förutsätter såklart att du har kontroll (eller i alla fall delvis) över dina ankartexter.

 

3 kommentarer

  1. Rent spontant känner jag att rena URL-länkar måste vara det som är mest naturligt och det är ju lite samma som att använda brand (speciellt till index).
    En naturlig länk är den lata länken = kopiera från webbläsaren som en riktigt lat jäkel… :)

    Ex:
    ”En bra text om ankartexter efter Pingvinen hittas här: http://www.sokmotorkonsult.se/seo/efter-pingvinen

    Ungefär.

    Vad gäller förekomsten av ”www.domäns.se” bara MÅSTE det ju ha handlat om en smslånesajt i exemplet ovan. :-D

  2. Simon,

    håller helt med om att URL-länkar är väldigt ”naturliga”.

    Det var faktiskt inte en smslånesajt utan en sajt i ett ganska traditionellt segment :-)

  3. […] 2012. Sedan dess har det körts fem gånger. Filtret slår mot webbsidor som har en aggressiv länkprofil som till exempel en stor mängd för lika ankartexter eller länkar som ligger på […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner