Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mätbarhet på Google när ingen klickar

Icke-klick på Google - SparkToro

Andelen personer som inte klickar sig vidare från sökresultatet har ökat mycket de senaste åren. Kommer detta innebära en framtid där resultaten av att synas på Google inte går att mäta lika bra som i dag?

Med traditionell marknadsföringen får du ofta gå på magkänsla när du ska avgöra vad det ger för resultat. I jämförelse är digitala kanaler som Google mycket mer mätbara. Här kan du avgöra om din investering är lönsam eller inte. Finns det anledning att tro att detta kommer ändra sig i framtiden? I alla fall om du frågar Rand Fishkin.

Antalet icke-klick på Google ökar

Rand skrev en intressant artikel tidigare i veckan baserat på Clickstream-data. Hans undersökning visade att andelen mobilgooglingar som inte resulterar i ett klick på något av sökresultaten nu ligger på över 60 %. Går vi tillbaka till slutet av 2015 var motsvarade siffra strax över 30 %. Det är alltså ingen tvekan om att andel googlingar som inte leder till ett klick ökar.

Siffrorna som Rand visar är över amerikanska googlingar. Även om nivåerna inte är samma i Sverige är min uppfattning att den underliggande trenden är densamma. Googles färska test med sökresultat utan ett organiskt resultat är ett av många tecken på att denna trend sannolikt kommer att fortsätta.

I sammanhanget ska nämnas att de googlingar som inte leder till ett klick oftast är informationssökningar där du kanske kollar upp en adress eller hur vädret ska bli. För kommersiella sökningar är denna trend såklart inte lika stor eller viktig.

Vi mäter bättre

Verktygen för att mäta effekterna av vår marknadsföring blir bättre och bättre. Dessutom mäter företag i dag mer än tidigare och att jag upplever att det i större utsträckning mäts rätt saker. Detta gör att jag tror att vi i framtiden kommer ha en ännu bättre bild av vad en investering i SEO ger för resultat – trots att andelen icke-klick ökar.

Samtidigt håller jag med Rand när han säger att det finns mycket att tjäna på att acceptera att allt värde av SEO inte går att mäta.

Sökmotorkonsult.se är ett bra exempel på detta (och då tänker jag inte främst på icke-klick). Vi får fler än 5 000 organiska besökare per månad där den mätbara andelen som blir kunder hos Pineberry är liten. Vårt mätbara resultat täcker inte kostnaderna för den investering vi gör i vår blogg och podd. Dock är jag övertygad om att denna trafik skapar stora värden för oss, även om vi i dagsläget inte kan mäta det direkta resultatet av den.

Bildkälla: Sparktoro

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2018

Vad blir Årets Julklapp 2018?

Har du börjat köpa julklapparna ännu? Vi jämför sökvolymen för populära produkter och tjänster för att hitta vad som blir årets julklapp 2018!

Web summit 2018

Web summit 2018

Vi har varit på Web summit 2018. I denna artikel berättar vi hur vi upplevde denna megakonferens i Lissabon.

motiv i dynamiska annonser

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

Hur ska du sticka ut med dina Facebook annonser under Black Friday? I följande artikel går vi igenom hur du lägger till motiv i dynamiska annonser. Läs mer här!

uteslut-mobilappar

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

Om du vill undvika att dina Display-annonser syns i mobilappar behöver du se över inställningarna i Google Ads. Läs mer här!

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 43 av Sökpodden

#43 Shoppingrabatter

Denna månad blev avsnittet av Sökpodden fullspäckat. Vi börjar med att prata CSS och Shoppingrabatter, sen fortsätter vi med en efterlängtad SEO-clinic. Avslutar gör vi med lookalikes på Facebook. Vi hoppas att du lyssnar!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner