Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mätbarhet på Google när ingen klickar

Icke-klick på Google - SparkToro

Andelen personer som inte klickar sig vidare från sökresultatet har ökat mycket de senaste åren. Kommer detta innebära en framtid där resultaten av att synas på Google inte går att mäta lika bra som i dag?

Med traditionell marknadsföringen får du ofta gå på magkänsla när du ska avgöra vad det ger för resultat. I jämförelse är digitala kanaler som Google mycket mer mätbara. Här kan du avgöra om din investering är lönsam eller inte. Finns det anledning att tro att detta kommer ändra sig i framtiden? I alla fall om du frågar Rand Fishkin.

Antalet icke-klick på Google ökar

Rand skrev en intressant artikel tidigare i veckan baserat på Clickstream-data. Hans undersökning visade att andelen mobilgooglingar som inte resulterar i ett klick på något av sökresultaten nu ligger på över 60 %. Går vi tillbaka till slutet av 2015 var motsvarade siffra strax över 30 %. Det är alltså ingen tvekan om att andel googlingar som inte leder till ett klick ökar.

Siffrorna som Rand visar är över amerikanska googlingar. Även om nivåerna inte är samma i Sverige är min uppfattning att den underliggande trenden är densamma. Googles färska test med sökresultat utan ett organiskt resultat är ett av många tecken på att denna trend sannolikt kommer att fortsätta.

I sammanhanget ska nämnas att de googlingar som inte leder till ett klick oftast är informationssökningar där du kanske kollar upp en adress eller hur vädret ska bli. För kommersiella sökningar är denna trend såklart inte lika stor eller viktig.

Vi mäter bättre

Verktygen för att mäta effekterna av vår marknadsföring blir bättre och bättre. Dessutom mäter företag i dag mer än tidigare och att jag upplever att det i större utsträckning mäts rätt saker. Detta gör att jag tror att vi i framtiden kommer ha en ännu bättre bild av vad en investering i SEO ger för resultat – trots att andelen icke-klick ökar.

Samtidigt håller jag med Rand när han säger att det finns mycket att tjäna på att acceptera att allt värde av SEO inte går att mäta.

Sökmotorkonsult.se är ett bra exempel på detta (och då tänker jag inte främst på icke-klick). Vi får fler än 5 000 organiska besökare per månad där den mätbara andelen som blir kunder hos Pineberry är liten. Vårt mätbara resultat täcker inte kostnaderna för den investering vi gör i vår blogg och podd. Dock är jag övertygad om att denna trafik skapar stora värden för oss, även om vi i dagsläget inte kan mäta det direkta resultatet av den.

Bildkälla: Sparktoro

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner