Sökmotorkonsult.se

Mätbarhet på Google när ingen klickar

Icke-klick på Google - SparkToro

Andelen personer som inte klickar sig vidare från sökresultatet har ökat mycket de senaste åren. Kommer detta innebära en framtid där resultaten av att synas på Google inte går att mäta lika bra som i dag?

Med traditionell marknadsföringen får du ofta gå på magkänsla när du ska avgöra vad det ger för resultat. I jämförelse är digitala kanaler som Google mycket mer mätbara. Här kan du avgöra om din investering är lönsam eller inte. Finns det anledning att tro att detta kommer ändra sig i framtiden? I alla fall om du frågar Rand Fishkin.

Antalet icke-klick på Google ökar

Rand skrev en intressant artikel tidigare i veckan baserat på Clickstream-data. Hans undersökning visade att andelen mobilgooglingar som inte resulterar i ett klick på något av sökresultaten nu ligger på över 60 %. Går vi tillbaka till slutet av 2015 var motsvarade siffra strax över 30 %. Det är alltså ingen tvekan om att andel googlingar som inte leder till ett klick ökar.

Siffrorna som Rand visar är över amerikanska googlingar. Även om nivåerna inte är samma i Sverige är min uppfattning att den underliggande trenden är densamma. Googles färska test med sökresultat utan ett organiskt resultat är ett av många tecken på att denna trend sannolikt kommer att fortsätta.

I sammanhanget ska nämnas att de googlingar som inte leder till ett klick oftast är informationssökningar där du kanske kollar upp en adress eller hur vädret ska bli. För kommersiella sökningar är denna trend såklart inte lika stor eller viktig.

Vi mäter bättre

Verktygen för att mäta effekterna av vår marknadsföring blir bättre och bättre. Dessutom mäter företag i dag mer än tidigare och att jag upplever att det i större utsträckning mäts rätt saker. Detta gör att jag tror att vi i framtiden kommer ha en ännu bättre bild av vad en investering i SEO ger för resultat – trots att andelen icke-klick ökar.

Samtidigt håller jag med Rand när han säger att det finns mycket att tjäna på att acceptera att allt värde av SEO inte går att mäta.

Sökmotorkonsult.se är ett bra exempel på detta (och då tänker jag inte främst på icke-klick). Vi får fler än 5 000 organiska besökare per månad där den mätbara andelen som blir kunder hos Pineberry är liten. Vårt mätbara resultat täcker inte kostnaderna för den investering vi gör i vår blogg och podd. Dock är jag övertygad om att denna trafik skapar stora värden för oss, även om vi i dagsläget inte kan mäta det direkta resultatet av den.

Bildkälla: Sparktoro

 

Sidan är senast uppdaterad 2018-04-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!