Sökmotorkonsult.se

Matt Cutts kristallklar om +1

Matt Cutts 301 redirect

Det är inte ofta man får kristallklara svar ur Googles Head of Webspam, Matt Cutts, men när det gäller +1 som faktor i sökmotoroptimering har han nu uttalat sig, kristallklart.

För 17 timmar sedan skrev Matt Cutts en kommentar på Hacker News, jag har gjort mitt bästa för att översätta den här:

Försöker bara bestämma det mest artiga sättet att avfärda idén att fler Google +1 leder till bättre sökplaceringar hos Google. Låt oss börja med att korrelation inte är orsakssamband.

Men det skulle förmodligen vara bättre att peka till den här posten från 2011 (också från SEOMox/Moz) för två år sedan med ett liknande anspråk om Facebook shares: http://moz.com/blog/does-google-use-facebook-shares-to-influence-search-rankings. Från den posten för två år sedan ”Ett av de mest intressanta fynden i vår 2011 Ranking Factors analys var den höga korrelationen mellan Facebook shares och position i Googles amerikanska sök”.

Det här kom upp på SMX advanced sökkonferensen i 2011 då Rand Fishkin presenterade analysen. Jag avfärdade artigt iden att Google använde Facebook shares i vår sökranking på konferensen, vilket ledde till följande sektion i posten från 2011 ”Rand påpekade att Google har viss tillgång till Facebooks data i helhet och satte upp ett litet test för att testa om Google indexerade innehåll som enbart delades på Facebook. Till dags dato har sidan inte blivit indexerad, trots en ansenlig mängd delningar (64 st enligt OpenGraph).”

Om du skapar intressant innehåll kommer människor att länka till det, gilla det, dela det på Facebook, +1 det, etc. Men det betyder inte att Google använder dessa signaler i vår ranking.

Istället för att jaga +1 till ditt innehåll skulle din tid vara mycket bättre använd om du skapade fantastiskt innehåll.

Det finns inga oklarheter i den här kommentaren, Google använder varken Facebook shares eller +1 i sin algoritm, alla som hävdar motsatsen får helt enkelt ta den diskussionen med Googles ingenjörer och övertala dem om att de visst lagt till det i algoritmen, kanske i sömnen.

En liten brasklapp, Matt Cutts är ofta (medvetet?) väldigt luddig och man ska vara försiktig när man lyssnar på honom, här fanns inga oklarheter däremot.

Sidan är senast uppdaterad 2013-08-21

9 kommentarer

  1. Även om den delning på facebook eller google+ eller twitter eller whatever inte direkt leder till bättre ranking, så innebär ju ökad spridning att man kan få ytterligare spontanlänkar, vilket är helt fantastiskt.

    Kommentar av CRS Webbproduktion, Stefan Bergfeldt

  2. Japp, men att sätta likhetstecken mellan det och rankingfaktorer är bara felaktigt. Radioreklam eller riktigt dålig kundservice skulle i så fall också vara faktorer.

    Kommentar av Magnus Bråth

  3. Om man klickar +1 på en sida kan det då inte vara så att den hamnar högre upp i sökresultatet hos de som har dig i sina cirklar? Borde väl i alla fall kunna ha viss inverkan på det personliga söket?

    Kommentar av Robin

  4. Som jag uppfattar det här nämner Cutts inget alls om det personliga söket, de personliga sökresultaten är en annan sak helt enkelt.

  5. Men du tror också att det påverkar det personliga söket? För i så fall så är det ju av vikt i alla fall…

    Kommentar av Robin

  6. Jag har faktiskt inga åsikter alls om det personliga sökets faktorer, sanningen är att vi på mätningar inte kunnat se att införandet av personliga resultat gjorde någon som helst skillnad på trafiken till ett stort antal sajter. Det är helt enkelt inte så intressant eftersom det gör för liten skillnad.

  7. Jag har alltid tyckt att teorin om att likes och +1:or etc skulle öka ranking fallit på sin egen orimlighet. Det finns alldeles för många exempel när folk inte vill visa att de gillar en viss sida, hälsorelaterade sidor t.ex.

    Jag testade även att köra en kampanj på en av mina sidor, ”gilla oss och delta i utlottningen om X”… Det genererade MASSOR av likes.

    Alldeles för lätt att manipulera…

    Kommentar av Hans

  8. […] har inte direkt någon rankingpåverkande effekt, det har Matt Cutts själv sagt så det går inte ifrågasätta och det är heller inget som jag […]

    Pingback av SEO 2013 är som lerduveskytte | Simon Nyström - Sökmotoroptimering / SEO

  9. […] till att sociala signaler har en så pass liten inverkan – om ens någon – i Googles algoritm idag är att det helt enkelt är för lätt att manipulera. Där igenom blir […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?