Sökmotorkonsult.se

Matt Cutts kristallklar om +1

Matt Cutts 301 redirect

Det är inte ofta man får kristallklara svar ur Googles Head of Webspam, Matt Cutts, men när det gäller +1 som faktor i sökmotoroptimering har han nu uttalat sig, kristallklart.

För 17 timmar sedan skrev Matt Cutts en kommentar på Hacker News, jag har gjort mitt bästa för att översätta den här:

Försöker bara bestämma det mest artiga sättet att avfärda idén att fler Google +1 leder till bättre sökplaceringar hos Google. Låt oss börja med att korrelation inte är orsakssamband.

Men det skulle förmodligen vara bättre att peka till den här posten från 2011 (också från SEOMox/Moz) för två år sedan med ett liknande anspråk om Facebook shares: http://moz.com/blog/does-google-use-facebook-shares-to-influence-search-rankings. Från den posten för två år sedan ”Ett av de mest intressanta fynden i vår 2011 Ranking Factors analys var den höga korrelationen mellan Facebook shares och position i Googles amerikanska sök”.

Det här kom upp på SMX advanced sökkonferensen i 2011 då Rand Fishkin presenterade analysen. Jag avfärdade artigt iden att Google använde Facebook shares i vår sökranking på konferensen, vilket ledde till följande sektion i posten från 2011 ”Rand påpekade att Google har viss tillgång till Facebooks data i helhet och satte upp ett litet test för att testa om Google indexerade innehåll som enbart delades på Facebook. Till dags dato har sidan inte blivit indexerad, trots en ansenlig mängd delningar (64 st enligt OpenGraph).”

Om du skapar intressant innehåll kommer människor att länka till det, gilla det, dela det på Facebook, +1 det, etc. Men det betyder inte att Google använder dessa signaler i vår ranking.

Istället för att jaga +1 till ditt innehåll skulle din tid vara mycket bättre använd om du skapade fantastiskt innehåll.

Det finns inga oklarheter i den här kommentaren, Google använder varken Facebook shares eller +1 i sin algoritm, alla som hävdar motsatsen får helt enkelt ta den diskussionen med Googles ingenjörer och övertala dem om att de visst lagt till det i algoritmen, kanske i sömnen.

En liten brasklapp, Matt Cutts är ofta (medvetet?) väldigt luddig och man ska vara försiktig när man lyssnar på honom, här fanns inga oklarheter däremot.

Sidan är senast uppdaterad 2013-08-21

9 kommentarer

  1. Även om den delning på facebook eller google+ eller twitter eller whatever inte direkt leder till bättre ranking, så innebär ju ökad spridning att man kan få ytterligare spontanlänkar, vilket är helt fantastiskt.

    Kommentar av CRS Webbproduktion, Stefan Bergfeldt

  2. Japp, men att sätta likhetstecken mellan det och rankingfaktorer är bara felaktigt. Radioreklam eller riktigt dålig kundservice skulle i så fall också vara faktorer.

    Kommentar av Magnus Bråth

  3. Om man klickar +1 på en sida kan det då inte vara så att den hamnar högre upp i sökresultatet hos de som har dig i sina cirklar? Borde väl i alla fall kunna ha viss inverkan på det personliga söket?

    Kommentar av Robin

  4. Som jag uppfattar det här nämner Cutts inget alls om det personliga söket, de personliga sökresultaten är en annan sak helt enkelt.

  5. Men du tror också att det påverkar det personliga söket? För i så fall så är det ju av vikt i alla fall…

    Kommentar av Robin

  6. Jag har faktiskt inga åsikter alls om det personliga sökets faktorer, sanningen är att vi på mätningar inte kunnat se att införandet av personliga resultat gjorde någon som helst skillnad på trafiken till ett stort antal sajter. Det är helt enkelt inte så intressant eftersom det gör för liten skillnad.

  7. Jag har alltid tyckt att teorin om att likes och +1:or etc skulle öka ranking fallit på sin egen orimlighet. Det finns alldeles för många exempel när folk inte vill visa att de gillar en viss sida, hälsorelaterade sidor t.ex.

    Jag testade även att köra en kampanj på en av mina sidor, ”gilla oss och delta i utlottningen om X”… Det genererade MASSOR av likes.

    Alldeles för lätt att manipulera…

    Kommentar av Hans

  8. […] har inte direkt någon rankingpåverkande effekt, det har Matt Cutts själv sagt så det går inte ifrågasätta och det är heller inget som jag […]

    Pingback av SEO 2013 är som lerduveskytte | Simon Nyström - Sökmotoroptimering / SEO

  9. […] till att sociala signaler har en så pass liten inverkan – om ens någon – i Googles algoritm idag är att det helt enkelt är för lätt att manipulera. Där igenom blir […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!