Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Matt Cutts om statiska sökvägar

MAtt Cutts

Kommer du ihåg att vi för inte allt för länge sen kunde visa att sökmotorvänliga sökvägar, med sökordet i url, är viktigt trots att Matt Cutts sagt att man skulle strunta i det? En av anledningarna till det lilla testet var att visa att man ska vara försiktig med hur mycket man lyssnar på Matt Cutts.

Matt Cutts är alltså Googles främsta kontakt för sökmotoroptimerare, han är den som i allra störst grad pratar till oss som jobbar inom SEO och han driver också Googles Web Spam Team, alltså de som ger oss riktlinjer för vad man ska och inte ska göra etc. Det här innebär att många sökmotoroptimerare världen över sitter flockade runt hans blogg och försöker få reda på den senaste sanningen.

Två saker som dessa sökmotoroptimerare behöver inse men sällan gör är:

  1. Matt Cutts är inte sökmotoroptimerare, en anställning på Google gör inte att man är bäst i världen på SEO.
  2. Matt Cutts har en helt annan agenda än vad du har.

Det här innebär att det som förmedlas via Cutts blogg ofta är höljt i dimma, otydligt eller något som ibland direkt kan försämra din sökmotoroptimering, ett bra exempel på det är PageRank-Sculpting med hjälp av Nofollow.

Tillbaka till de statiska sökvägarna, här svarar Matt på en annan fråga, också den frågeställaren blir utan egentligt svar men när det gäller sökordet i sökvägen så är det ju en kovändning i alla fall:

9 kommentarer

  1. Det räcker ju med ett fåtal sökningar på Google för personligt bruk för att inse hur viktigt det är med nyckelord i urlen. Lite väl viktigt kan jag t.o.m. tycka.

    Kommentar av Lena

  2. Lustigt nog har det ändå flutit runt en massa rykten om att det inte är så efter en i mina ögon mycket vag video med Cutts vid ett tidigare tillfälle.

    Kommentar av Magnus

  3. 1. Angående Nofollow grejen så minns jag att de hade det som Matt Cutts först sa, men ändrade det. När det gått ett halvår och ingen märkt något gick de ut med info om ändringen. Nu vet jag inte de exakta datumen, men Cutts kan ha gjort videon du pratar om när PageRank-Sculpting faktiskt funkade. Effekterna blev antagligen inte så bra, så därför ändrades reglerna.

    2. Angående sökvägarna. Han säger inte direkt att Google tar hänsyn till dem i detta klipp heller? Dessutom har Webmaster central bloggen sagt samma som Cutts i detta fall. Vad de hela tiden snackar om är att klickfrekvensen kan öka, vilket påverkar rankingen ( tolkning från min sida).

    Min tolkning: Det har ingen direkt effekt med sökord i urlen. Men en bra url kan påverka andra saker som i sin tur påverkar rankingen tolkar jag det som.

    Kommentar av Per

  4. Kan bara instämma Magnus. Det är dessutom som du gjorde lätt att kontrollera och se att det stämmer.

    Kommentar av Urban

  5. […] Avsikten med det här lilla försöket är att se hur mycket en aktiv internlänkning inom webbplatsen kan påverka rankningen för olika ord. Sedan är webbplatsen tänkt att användas som exempel för nya kunder hur man skall strukturellt skall bygga upp en webbplats, avseende textinnehåll, internlänkar, bildtexter, filnamn osv. Naturligtvis är alla sökvägar sökmotorvänliga, viket Magnus förklarar varför de bör vara här. […]

  6. Google är hemlighetsfulla därför blir det en stor grej när en officiell talesperson mumlar något om hur Google arbetar. Det är hela är lysande. Google behöver inte ändra på sin algoritm, det räcker med en video och många börjar arbeta på ett sätt som Google tycker är bra.

    Kommentar av Fredrik

  7. Det är faktiskt sant, har inte tänkt på hur mycket Cutts kan förändra webmasters beteende utan att något egentligen gjorts.

    Kommentar av Magnus

  8. Jo och sedan någon gång ibland så ändrar de algoritmen precis som Cutts säger att det skall vara. Det räcker väl med att göra det i 10% av fallen så kan ingen avgöra när det är sant eller inte. Eller snarare ingen törs chansa på att det inte stämmer.

    Precis som när man gjorde lumpen. Att rengöra kpisten var mycket viktigt och knöligt att göra. Ibland kollade befälen rengöringen ibland inte.
    En liten mildare variant på – rule by terror –

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner