Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mediehusens trafik rasar – Google indexerar inte nya artiklar

Google har under den senaste tiden haft mycket problem med indexering, och idag möts vi igen av en jättebugg som slår hårt mot de stora nyhetssajterna.

Gör vi en site-sökning på Aftonbladet.se den senaste timmarna möts vi av följande sökresultat:

Google kan i nuläget alltså inte indexera nytt innehåll.

Google har gått ut och bekräftat buggen. Tråden går att följa här.

Just nu har vi ingen mer information om detta, men det verkar har slagits ut på samtliga sökresultat på en global nivå. Genom att googla ”nyheter” och sedan sortera sökresultaten på den senaste timmen får vi 6 sökresultat.

Detta kommer göra det ganska turbulent för de vars trafik i mångt och mycket grundar sig i att vara snabba på bollen så att de hamnar högt upp i sökresultaten för sökningar kopplade till händelsen. Detta slår som hårdast mot de stora nyhetssajterna så som Aftonbladet, Expressen, SVT och DN.

Vi kommer uppdatera detta inlägg löpande när vi får mer information kring situationen.

Ovan uppdaterat: 16:40 (22:e maj 2019)

Uppdatering av Pontus Karlsson 19:27 (22:e maj 2019)
De stora svenska mediehusen har fortsatt inte fått de senaste artiklarna indexerade och vi kan endast notera någon enstaka indexerad artikel de senaste 4h. Det blir spännande att se hur stor påverkan detta kommer att ha men en sak är säker att på Google lär de arbeta frekvent med att lösa problematiken.

Uppdatering av Hektor Jeppesen 13:26 (23:e maj 2019): Nu verkar indexeringen fungera som vanligt igen. Buggen i sig kanske inte hade allt för stora långvariga effekter, men själva händelsen i sig, att det ens kan hända, bör vara skrämmande i sig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner