Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mediehusens trafik rasar – Google indexerar inte nya artiklar

Google har under den senaste tiden haft mycket problem med indexering, och idag möts vi igen av en jättebugg som slår hårt mot de stora nyhetssajterna.

Gör vi en site-sökning på Aftonbladet.se den senaste timmarna möts vi av följande sökresultat:

Google kan i nuläget alltså inte indexera nytt innehåll.

Google har gått ut och bekräftat buggen. Tråden går att följa här.

Just nu har vi ingen mer information om detta, men det verkar har slagits ut på samtliga sökresultat på en global nivå. Genom att googla ”nyheter” och sedan sortera sökresultaten på den senaste timmen får vi 6 sökresultat.

Detta kommer göra det ganska turbulent för de vars trafik i mångt och mycket grundar sig i att vara snabba på bollen så att de hamnar högt upp i sökresultaten för sökningar kopplade till händelsen. Detta slår som hårdast mot de stora nyhetssajterna så som Aftonbladet, Expressen, SVT och DN.

Vi kommer uppdatera detta inlägg löpande när vi får mer information kring situationen.

Ovan uppdaterat: 16:40 (22:e maj 2019)

Uppdatering av Pontus Karlsson 19:27 (22:e maj 2019)
De stora svenska mediehusen har fortsatt inte fått de senaste artiklarna indexerade och vi kan endast notera någon enstaka indexerad artikel de senaste 4h. Det blir spännande att se hur stor påverkan detta kommer att ha men en sak är säker att på Google lär de arbeta frekvent med att lösa problematiken.

Uppdatering av Hektor Jeppesen 13:26 (23:e maj 2019): Nu verkar indexeringen fungera som vanligt igen. Buggen i sig kanske inte hade allt för stora långvariga effekter, men själva händelsen i sig, att det ens kan hända, bör vara skrämmande i sig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner