Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mediehusens trafik rasar – Google indexerar inte nya artiklar

Google har under den senaste tiden haft mycket problem med indexering, och idag möts vi igen av en jättebugg som slår hårt mot de stora nyhetssajterna.

Gör vi en site-sökning på Aftonbladet.se den senaste timmarna möts vi av följande sökresultat:

Google kan i nuläget alltså inte indexera nytt innehåll.

Google har gått ut och bekräftat buggen. Tråden går att följa här.

Just nu har vi ingen mer information om detta, men det verkar har slagits ut på samtliga sökresultat på en global nivå. Genom att googla ”nyheter” och sedan sortera sökresultaten på den senaste timmen får vi 6 sökresultat.

Detta kommer göra det ganska turbulent för de vars trafik i mångt och mycket grundar sig i att vara snabba på bollen så att de hamnar högt upp i sökresultaten för sökningar kopplade till händelsen. Detta slår som hårdast mot de stora nyhetssajterna så som Aftonbladet, Expressen, SVT och DN.

Vi kommer uppdatera detta inlägg löpande när vi får mer information kring situationen.

Ovan uppdaterat: 16:40 (22:e maj 2019)

Uppdatering av Pontus Karlsson 19:27 (22:e maj 2019)
De stora svenska mediehusen har fortsatt inte fått de senaste artiklarna indexerade och vi kan endast notera någon enstaka indexerad artikel de senaste 4h. Det blir spännande att se hur stor påverkan detta kommer att ha men en sak är säker att på Google lär de arbeta frekvent med att lösa problematiken.

Uppdatering av Hektor Jeppesen 13:26 (23:e maj 2019): Nu verkar indexeringen fungera som vanligt igen. Buggen i sig kanske inte hade allt för stora långvariga effekter, men själva händelsen i sig, att det ens kan hända, bör vara skrämmande i sig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner