Sökmotorkonsult.se

Mediehusens trafik rasar – Google indexerar inte nya artiklar

Google har under den senaste tiden haft mycket problem med indexering, och idag möts vi igen av en jättebugg som slår hårt mot de stora nyhetssajterna.

Gör vi en site-sökning på Aftonbladet.se den senaste timmarna möts vi av följande sökresultat:

Google kan i nuläget alltså inte indexera nytt innehåll.

Google har gått ut och bekräftat buggen. Tråden går att följa här.

Just nu har vi ingen mer information om detta, men det verkar har slagits ut på samtliga sökresultat på en global nivå. Genom att googla ”nyheter” och sedan sortera sökresultaten på den senaste timmen får vi 6 sökresultat.

Detta kommer göra det ganska turbulent för de vars trafik i mångt och mycket grundar sig i att vara snabba på bollen så att de hamnar högt upp i sökresultaten för sökningar kopplade till händelsen. Detta slår som hårdast mot de stora nyhetssajterna så som Aftonbladet, Expressen, SVT och DN.

Vi kommer uppdatera detta inlägg löpande när vi får mer information kring situationen.

Ovan uppdaterat: 16:40 (22:e maj 2019)

Uppdatering av Pontus Karlsson 19:27 (22:e maj 2019)
De stora svenska mediehusen har fortsatt inte fått de senaste artiklarna indexerade och vi kan endast notera någon enstaka indexerad artikel de senaste 4h. Det blir spännande att se hur stor påverkan detta kommer att ha men en sak är säker att på Google lär de arbeta frekvent med att lösa problematiken.

Uppdatering av Hektor Jeppesen 13:26 (23:e maj 2019): Nu verkar indexeringen fungera som vanligt igen. Buggen i sig kanske inte hade allt för stora långvariga effekter, men själva händelsen i sig, att det ens kan hända, bör vara skrämmande i sig.

Sidan är senast uppdaterad 2019-05-23

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?