Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mediehusens trafik rasar – Google indexerar inte nya artiklar

Google har under den senaste tiden haft mycket problem med indexering, och idag möts vi igen av en jättebugg som slår hårt mot de stora nyhetssajterna.

Gör vi en site-sökning på Aftonbladet.se den senaste timmarna möts vi av följande sökresultat:

Google kan i nuläget alltså inte indexera nytt innehåll.

Google har gått ut och bekräftat buggen. Tråden går att följa här.

Just nu har vi ingen mer information om detta, men det verkar har slagits ut på samtliga sökresultat på en global nivå. Genom att googla ”nyheter” och sedan sortera sökresultaten på den senaste timmen får vi 6 sökresultat.

Detta kommer göra det ganska turbulent för de vars trafik i mångt och mycket grundar sig i att vara snabba på bollen så att de hamnar högt upp i sökresultaten för sökningar kopplade till händelsen. Detta slår som hårdast mot de stora nyhetssajterna så som Aftonbladet, Expressen, SVT och DN.

Vi kommer uppdatera detta inlägg löpande när vi får mer information kring situationen.

Ovan uppdaterat: 16:40 (22:e maj 2019)

Uppdatering av Pontus Karlsson 19:27 (22:e maj 2019)
De stora svenska mediehusen har fortsatt inte fått de senaste artiklarna indexerade och vi kan endast notera någon enstaka indexerad artikel de senaste 4h. Det blir spännande att se hur stor påverkan detta kommer att ha men en sak är säker att på Google lär de arbeta frekvent med att lösa problematiken.

Uppdatering av Hektor Jeppesen 13:26 (23:e maj 2019): Nu verkar indexeringen fungera som vanligt igen. Buggen i sig kanske inte hade allt för stora långvariga effekter, men själva händelsen i sig, att det ens kan hända, bör vara skrämmande i sig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner