Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Meta Keywords gör comeback

Google har sedan länge ignorerat Meta Keywords när de rankar webbsajter. Men nu gör Meta Keywords comeback. För Google News.

För en herrans många år sedan var Meta Keywords en faktor när sökmotorer som Google skulle ranka en webbsajt. Sedan lång tid tillbaka ignorerar Google Meta Keywords helt och hållet. Googles beslut att bortse Meta Keywords beror på flera saker men en nyckel är såklart att Meta Keywords ofta missbrukas. Det är inte ovanligt att webbsajter till bredden fyllt sina Meta Keywords med mer eller mindre irrelevanta sökord.

Därav blev jag minst sagt förvånad när Google häromveckan presenterade att de ska börja använda Meta Keywords igen. Låt vara att det bara gäller för sajter som är med i Google News. Seriösiteten på de sajter som är med i Google News är kanske något högre än en genomsnittlig webbsajt. Eventuellt kommer det därför inte bli lika mycket sökordsspam som tidigare. Men varför behöver Google Meta Keywords överhuvudtaget? Klarar Google inte av att förstå vad en artikel handlar om baserat på dess innehåll? För egen del skulle jag svara Jo på den senare frågan vilket gör att jag inte förstår värdet av denna förändring.

Sökmotorkonsult.se är sedan ett par år tillbaka med som källa i Google News. Även om jag är frågande till dessa nya Meta Keywords är vi såklart nyfikna på att testa det. Efter en enkel förändring i vår WordPress-installation kan vi nu lägga till news_keywords på våra inlägg. För detta inlägg ser det ut så här:

Om sanningen ska fram ger det inte mycket trafik i att vara med i Google News och jag har svårt att se news_keywords kommer göra en märkbar skillnad. Men vi får se.

En kommentar

  1. Hoppsan Kerstin. Tycker exemplet som Google själva tar upp (när man följer länken) visar på ett visst, om än ovanligt förekommande, användningsområde. Det visar också på problemen som Google står inför i konkurrens med till exempel WAs sökmotor och att de vänder sig till publishers för att lösa deras tolkningsproblematik är minst sagt intressant.

    Kommentar av

    Jonas

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!