Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Meta Keywords gör comeback

Google har sedan länge ignorerat Meta Keywords när de rankar webbsajter. Men nu gör Meta Keywords comeback. För Google News.

För en herrans många år sedan var Meta Keywords en faktor när sökmotorer som Google skulle ranka en webbsajt. Sedan lång tid tillbaka ignorerar Google Meta Keywords helt och hållet. Googles beslut att bortse Meta Keywords beror på flera saker men en nyckel är såklart att Meta Keywords ofta missbrukas. Det är inte ovanligt att webbsajter till bredden fyllt sina Meta Keywords med mer eller mindre irrelevanta sökord.

Därav blev jag minst sagt förvånad när Google häromveckan presenterade att de ska börja använda Meta Keywords igen. Låt vara att det bara gäller för sajter som är med i Google News. Seriösiteten på de sajter som är med i Google News är kanske något högre än en genomsnittlig webbsajt. Eventuellt kommer det därför inte bli lika mycket sökordsspam som tidigare. Men varför behöver Google Meta Keywords överhuvudtaget? Klarar Google inte av att förstå vad en artikel handlar om baserat på dess innehåll? För egen del skulle jag svara Jo på den senare frågan vilket gör att jag inte förstår värdet av denna förändring.

Sökmotorkonsult.se är sedan ett par år tillbaka med som källa i Google News. Även om jag är frågande till dessa nya Meta Keywords är vi såklart nyfikna på att testa det. Efter en enkel förändring i vår WordPress-installation kan vi nu lägga till news_keywords på våra inlägg. För detta inlägg ser det ut så här:

Om sanningen ska fram ger det inte mycket trafik i att vara med i Google News och jag har svårt att se news_keywords kommer göra en märkbar skillnad. Men vi får se.

En kommentar

  1. Hoppsan Kerstin. Tycker exemplet som Google själva tar upp (när man följer länken) visar på ett visst, om än ovanligt förekommande, användningsområde. Det visar också på problemen som Google står inför i konkurrens med till exempel WAs sökmotor och att de vänder sig till publishers för att lösa deras tolkningsproblematik är minst sagt intressant.

    Kommentar av Jonas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner