Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Meta Keywords gör comeback

Meta keywords gör comeback

Google har sedan länge ignorerat Meta Keywords när de rankar webbsajter. Men nu gör Meta Keywords comeback. För Google News.

För en herrans många år sedan var Meta Keywords en faktor när sökmotorer som Google skulle ranka en webbsajt. Sedan lång tid tillbaka ignorerar Google Meta Keywords helt och hållet. Googles beslut att bortse Meta Keywords beror på flera saker men en nyckel är såklart att Meta Keywords ofta missbrukas. Det är inte ovanligt att webbsajter till bredden fyllt sina Meta Keywords med mer eller mindre irrelevanta sökord.

Därav blev jag minst sagt förvånad när Google häromveckan presenterade att de ska börja använda Meta Keywords igen. Låt vara att det bara gäller för sajter som är med i Google News. Seriösiteten på de sajter som är med i Google News är kanske något högre än en genomsnittlig webbsajt. Eventuellt kommer det därför inte bli lika mycket sökordsspam som tidigare. Men varför behöver Google Meta Keywords överhuvudtaget? Klarar Google inte av att förstå vad en artikel handlar om baserat på dess innehåll? För egen del skulle jag svara Jo på den senare frågan vilket gör att jag inte förstår värdet av denna förändring.

Sökmotorkonsult.se är sedan ett par år tillbaka med som källa i Google News. Även om jag är frågande till dessa nya Meta Keywords är vi såklart nyfikna på att testa det. Efter en enkel förändring i vår WordPress-installation kan vi nu lägga till news_keywords på våra inlägg. För detta inlägg ser det ut så här:

Om sanningen ska fram ger det inte mycket trafik i att vara med i Google News och jag har svårt att se news_keywords kommer göra en märkbar skillnad. Men vi får se.

En kommentar

  1. Hoppsan Kerstin. Tycker exemplet som Google själva tar upp (när man följer länken) visar på ett visst, om än ovanligt förekommande, användningsområde. Det visar också på problemen som Google står inför i konkurrens med till exempel WAs sökmotor och att de vänder sig till publishers för att lösa deras tolkningsproblematik är minst sagt intressant.

    Kommentar av

    Jonas

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budjustera i AdWords

Nytt sätt att budjustera enheter

NYHET! Google kommer framöver förbättra möjligheterna för annonsörer att göra budjusteringar i AdWords baserat på enheter. Det innebär att du som annonsör får nya möjligheter att påverka din synlighet på Google. Läs mer om nyheten här!

rösta på bästa titeln

Hjälp oss välja titel

Nu när Google har breddat utseendet på sökresultatet är det hög tid att justera ens titlar. Nu vill vi ha din hjälp att välja titel. In och rösta!

Bredare sökresultat ger Google mer pengar

Längre annonser och titlar

Det blev en tidigt julafton i år för Google och alla AdWords-annonsörer. Med nästan 50 % större annonser kommer du som annonsör få fler klick samtidigt som Google tjänar mer pengar.

planera-testa-förbättra-implementera-SEO-strategi

SEO-strategi med Adwords

Lär dig bearbeta rätt typ av sökord för din SEO-strategi med hjälp av dina Adwordskampanjer. Tips på flera av Adwords verktyg som underlättar ditt SEO-arbete.

sokpodden_avsnitt-14

#14 Googles hatkärlek till SEO

Vad tycker Google egentligen om SEO? Varför är det så viktigt med matchtyper inom AdWords? Och vad händer nu när Google förbjuder annonsering på sms lån? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 14 av Sökpodden. Äntligen ett nytt […]