Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Microklustermetoden

Microklustermetoden är den metod för att bygga nätverk av siter som tagits fram av Magnus Bråth. Nätverk av siter kan ha många anledningar att finnas men ofta är en av anledningarna att man vill använda det för sökmotoroptimering. Saker som spelar in när man bygger ett sådant nätverk är bland annat hur man ska få styrka i nätverket, hur man bäst tar till vara på den styrkan för de siter man vill optimera och hur man får länkverket att agera naturligt emot sökmotorer.

Microklustermetoden bygger på principen att man delar in sitt nätverk i kluster om 5-10 siter där varje kluster har ett gemensamt tema. Klustret skapas kring en huvudsite på vilken man måste lägga lite mer ansträngning. Tanken är nämligen att huvudsiten ska kunna attrahera inlänkar. Om den inte kan gör det organiskt så åtminstone med länkbyten. Den behöver också ha en del innehåll. När man byggt upp huvudsiten så att den har en bra styrka skapar man kringliggande siter med innehåll på samma tema, dessa länkas sedan reciprokt mot huvudsiten. På det sättet kan man bygga ett större antal ganska starka siter men bara behöva anstränga sig för en. Man sprider nämligen ut lite av styrkan från huvudsiten samtidigt som man amplifierar den. Detta för att ett antal halvstarka siter kan ge mer värde i utlänkar än en stark, kraften från huvudsiten delas nämligen inte upp jämnt över bisiterna utan det totala värdet är större än summan av delarna. Saker man ska tänka på är att se till att inta alla siter i klustret har samma cms eller utseende samt att de ligger på olika IP och gärna olika C-klass.

Det kan vara värt mycket om en eller två av siterna i Microklustret är en blogg. På så vis kan man få inlänkar från bloggportaler och rss-tjänster. Det tillför också extra styrka utifrån. Man har också i större möjlighet i en blogg att använda sig av sociala media för att få organiska inlänkar. Det är bra om det finns möjlighet att ha en tävling på en av siterna, då finns dessutom tävlingskataloger och liknande att använda för inlänkar. Som du kanske märker arbetar man med sitt microkluster i stort sett som om det vore en enda stor site. På det viset slipper man en massa dubbelarbete. Inlänkar till nätverket från samma källa kommer betyda mindre varför man helt enkelt skippar det, precis som om det vore en enkel site. Det handlar alltså i mångt och mycket om att skapa maximal kraft med så lite arbete som möjligt och ändå hålla sig inom sökmotorernas riktlinjer.

Efter att tillräcklig tid gått är det rimligt att länka ihop sitt microkluster med ett annat microkluster. Det är bäst att länka de siter i klustren som är närmast varandra i ämne. Om sådant inte finns bör det vara huvudsiterna som länkar, detta eftersom de kommer ha högre trust och därmed skada det totala nätverket minst. Det är en fråga om skada eftersom nätverk egentligen inte är något positivt, det bästa vore ju om man hade alla dessa siter separat och de ändå hade den styrkan. De får ju förstås så pass mycket mer styrka med den här metoden att det är värt det.

När man väl länkat ihop sina microkluster enligt den här modellen har man byggt ett nätverk som genererar maximal effekt per arbetstimme. Det är inte många metoder att bygga nätverk som är snabbare än den här metoden i arbetstimmar räknat. Det kommer däremot att ta lite tid innan den stora styrkan i nätverket uppnås.

(mikroklustermetoden, microklustermetoden)

9 kommentarer

  1. Först av allt, TACK för alla intressanta artiklar. Otroligt värdefullt.

    Har jag förstått rätt om jag länkar huvudsiten till var och en av de kringliggande siterna samt att de länkar tillbaka till huvudsiten. De kringliggande siterna ska dock inte länkas till varandra.

  2. Japp, precis så fungerar det.

  3. Fungerar detta i praktiken även år 2011?

    Kommentar av Jonas

  4. Vad använder du för sorters satellitsidor? Ligger dom på en separat host som du hyr eller använder dig av bloggar, så som blogg.se, bloggplatsen.se osv?

    Tack för allting, riktigt bra beskrivet.

    Kommentar av John

  5. Jonas, har inte gjort några nyliga tester men kan inte se att det förändrats.

    John, vad menar du när du pratar om satellitsidor, vet att definitionerna är många just nu och många av dem ganska långt från orginalbetydelsen. Jag använder mig i princip aldrig av gratisbloggar till något så det är kanske svar på frågan.

  6. Jo, definitionerna är många. Satellitsidor är det svenska ordet jag hört av web 2.0 sidor. Hur som svarade du på min fråga och det tackar jag för. För en person som jag själv som kör mest affiliatesidor för eget vinstintresse är detta någonting man borde lägga mer vikt vid på? Antar att detta är ganska dyrt då du kör med seo-hosting med tillgång till fler ip:n och fler c-nät?

    Kommentar av John

  7. Den ursprungliga definitionen av satellitsida eller satellitsite är en site som behandlar ett liknande eller del av ämnet dom huvudsiten tar upp. Gärna ska den kunna stå på egna ben och konvertera egna leads.

    Jag använder mig inte av någon form av färdig SEO-hosting men det finns ganska gott om alternativ och jag tror att slutkostnaden inkl domän kanske landar någonstans kring 30kr per mån. Hundra domäner skulle alltså inte bli mer än 3000 kr per mån vilket borde vara överkomligt för de flesta.

    Värt att tänka på med SEO-hosting är att det finns en överhängande risk att du hamnar i ganska dåligt sällskap.

  8. Är den sortens alternativ du använder dig av avsett för internationellt bruk? 3000 kr per månaden låter som en hygglig peng, inget jag har sett tidigare. Vad för host syftar du på när du säger detta?

    Kommentar av John

  9. Det är faktiskt ett snitt över den stora mängd hosts jag använder mig så du kan gott använda det som riktvärde när du väljer (välj dom som blir billigare, rata dom som blir dyrare).

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner