Sökmotorkonsult.se

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft sägs ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

The Information rapporterar att Microsoft enligt initierade källor har långtgående planer på att implementera tekniken bakom ChatGPT i sin sökmotor Bing.

Microsoft är en av de större investerarna i OpenAI (som ligger bakom ChatGPT) och rapporteras redan 2019 nått en överenskommelse med OpenAI om att få använda deras teknik i sin sökmotor. Funktionaliteten kan finnas på plats så tidigt som slutet på mars i år.

Skulle ryktet visa sig stämma kan det vara en game changer som skakar om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Ett nytt sätt att söka

Red alert

Vi har tidigare rapporterat om hur Google internt sägs ha utfärdat ”code red” med anledning av ChatGPTs omedelbara succé – och börjat fördela om teams resurser till att fokusera mer på att bygga ut Googles produkter inom AI.

Google har varit den dominerande sökmotorn i västvärlden sedan tidigt 2000-tal. Alla sökmotorer som försökt utmana har i mina ögon bara varit blekare kopior av Google som inte gett användaren någon riktig anledning att byta.

Med ChatGPT har vi gläntat på dörren till ett helt nytt sätt att söka och få information serverad på som direkt hotar Googles affärsmodell.

Samtidigt är tekniken bakom ChatGPT fortfarande i sin linda och det finns fortfarande problem med faktan den presenterar som svar.

Vi har tidigare lyft tankar om en hybridmodell, likt You.com, där AI:n också svarar med vilka källor de baserar sina svar på och länkar till de källorna. Hur Microsoft eventuellt väljer att göra, om detta rykte visar sig stämma, återstår att se.

Bra med konkurrens

Även fast det här bara är ett rykte i detta läge är det spännande att spekulera i hur en sån här förändring skulle förändra sökmotormarknaden som vi känner den idag. Google har länge varit den dominerande aktören och skulle må bra av mer konkurrens på det här området.

Samtidigt skulle en förändring i paritet med detta innebära helt nya arbetssätt för oss som jobbar med SEO och SEM. Exakt hur återstår att se beroende på vad som händer framöver.

Sidan är senast uppdaterad 2023-01-04

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.

E-E-A-T

E-A-T blir E-E-A-T

Ytterligare ett E adderas till E-A-T-konceptet. Att kunna uppvisa självupplevd Erfarenhet blir ytterligare en hygienfaktor att tänka på när E-A-T blir E-E-A-T.