Sökmotorkonsult.se

Missa inte SEO-strategin

Missa inte SEO-strategin

Det är lätt hänt att hoppa in i SEO-arbetet utan att först ha skapat en tydlig och genomarbetad plan. I den bästa av världar går det bra ändå, men du riskerar att göra helt fel saker.

För mig har alltid strategidelen av SEO varit extra rolig och viktig. Min erfarenhet är att många sajter inte lägger tillräckligt med krut just på strategin. Istället börjar man genomföra SEO-åtgärder utan att ha en tydlig plan framåt. Exempelvis att man börjar skapa innehåll utan att ha ett konkret mål med arbetet.

Strategi vs genomförande

Om man googlar SEO-strategi är det många guider som beskriver detta som arbetet med att skapa innehåll, optimera titlar, bygga länkar, fixa tekniska aspekter av sajten och så vidare. För mig är detta inte strategi utan istället genomförande (taktik).

Men det spelar såklart ingen roll vad man kallar det. Det viktiga är att man sätter en tydlig och långsiktig plan över vad som ska uppnås och varför – innan man börjar hugga tag i själva genomförandet.

Börja i rätt ända

För mig handlar SEO-strategiarbetet om att bestämma vilka mål man ska ha och hur de övergripande ska uppnås. Är du en mindre aktör i din bransch är det nog inte realistiskt att du ska stångas med de största sajterna på de stora sökorden. Din strategi kanske då snarare handlar om att skapa synlighet på många mindre nischade sökord (long tail strategi).

Är du ett lokalt företag är det oftast inte rätt väg att tampas med nationella och internationella jättar utan du behöver istället en bra strategi för att synas lokalt där du är verksam.

Ska du växa internationellt behöver du bestämma dig för att din sajt ska finnas på flera språk. Det kommer inte räcka med att den finns på engelska.

Inget färdigt recept

En bra strategi behöver såklart ta hänsyn till just dina mål och förutsättningar. Det finns inget färdigt recept som passar alla företag och sajter.

Kräver strategin exempelvis att det ska skapas mycket nytt innehåll och att det ska göras stora tekniska förändringar behöver dessa resurser finnas tillgängliga på ett eller annat sätt. Att SEO-strategin är unik för just dig är det som gör att jag tycker att strategiarbetet är extra roligt att jobba med.

Så börja i rätt ända med din SEO. Skapa en strategi med tydliga mål och en långsiktig realistisk plan över hur dessa ska uppnås.

Är du osäker på om du har rätt SEO-strategi? Hör av dig så får du vår syn på saken.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lunarstorm figur

Vad hände med lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.

Kylie Jenner Pineberries

Kylie Jenner marknadsför Pineberry

En video på TikTok där Kylie Jenner äter Pineberries fick googlingarna på vårt namn att öka kraftigt. Är detta början på ett genombrott för bäret Pineberry?

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?