Sökmotorkonsult.se

Missa inte SEO-strategin

Missa inte SEO-strategin

Det är lätt hänt att hoppa in i SEO-arbetet utan att först ha skapat en tydlig och genomarbetad plan. I den bästa av världar går det bra ändå, men du riskerar att göra helt fel saker.

För mig har alltid strategidelen av SEO varit extra rolig och viktig. Min erfarenhet är att många sajter inte lägger tillräckligt med krut just på strategin. Istället börjar man genomföra SEO-åtgärder utan att ha en tydlig plan framåt. Exempelvis att man börjar skapa innehåll utan att ha ett konkret mål med arbetet.

Strategi vs genomförande

Om man googlar SEO-strategi är det många guider som beskriver detta som arbetet med att skapa innehåll, optimera titlar, bygga länkar, fixa tekniska aspekter av sajten och så vidare. För mig är detta inte strategi utan istället genomförande (taktik).

Men det spelar såklart ingen roll vad man kallar det. Det viktiga är att man sätter en tydlig och långsiktig plan över vad som ska uppnås och varför – innan man börjar hugga tag i själva genomförandet.

Börja i rätt ända

För mig handlar SEO-strategiarbetet om att bestämma vilka mål man ska ha och hur de övergripande ska uppnås. Är du en mindre aktör i din bransch är det nog inte realistiskt att du ska stångas med de största sajterna på de stora sökorden. Din strategi kanske då snarare handlar om att skapa synlighet på många mindre nischade sökord (long tail strategi).

Är du ett lokalt företag är det oftast inte rätt väg att tampas med nationella och internationella jättar utan du behöver istället en bra strategi för att synas lokalt där du är verksam.

Ska du växa internationellt behöver du bestämma dig för att din sajt ska finnas på flera språk. Det kommer inte räcka med att den finns på engelska.

Inget färdigt recept

En bra strategi behöver såklart ta hänsyn till just dina mål och förutsättningar. Det finns inget färdigt recept som passar alla företag och sajter.

Kräver strategin exempelvis att det ska skapas mycket nytt innehåll och att det ska göras stora tekniska förändringar behöver dessa resurser finnas tillgängliga på ett eller annat sätt. Att SEO-strategin är unik för just dig är det som gör att jag tycker att strategiarbetet är extra roligt att jobba med.

Så börja i rätt ända med din SEO. Skapa en strategi med tydliga mål och en långsiktig realistisk plan över hur dessa ska uppnås.

Är du osäker på om du har rätt SEO-strategi? Hör av dig så får du vår syn på saken.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?