Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

responsiv design Pineberry

Google gick igår ut med att den 21:a april kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet.

Igår den 26:e februari gick Google ut med information på sin Webmaster central blog om att från den 21:a april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Hur stor inverkan det kommer att få är svårt säga men troligen så kommer variationerna mellan det mobila och det vanliga sökresultaten att öka mot hur det är idag.

Att detta har varit på gång har varit tydligt den senaste tiden. I sökresultatet dök ”Mobilvänlig sida” upp om din sida är mobilanpassad.

Mobilvänlig sida

I Google webmaster tools har det tillkommit ett verktyg som ger dig feedback på den mobila användbarheten för din sajt. Problemen som behöver åtgärdas återfinns under Söktrafik –> Användbarhet för mobila enheter.

användbarhet för mobila enheter

 

Därför är det viktigt

I vår årliga undersökning kunde vi se att den mobila trafiken fortsätter att öka. Hur stor del den utgör varierar så klart emellan olika branscher men trenden är den samma hos alla. Hur väl den trafiken konverterar varierar också men att ignorera den bara därför är dumt. Det kan ju vara så att besökaren skannar av marknaden med mobilen för att sedan konvertera senare med desktop eller ringer upp.

Mobiltrafik 2014

Så mobilanpassar du din sajt

Det finns tre olika lösningar för att mobilanpassa din sajt:

Responiv design innebär att sajten anpassar sig efter vilken enhet som besöker den och behåller samma URL. Det är den lösningen vi har valt för Sökmotorkonsult.se. Här kan du läsa om fördelarna och nackdelarna med en sådan lösning.

Dynamic serving innebär att servern svarar med olika kod beroende på vilken enhet som besöker den. Man kan säga att det finns två versioner av sajten men på samma URL. Denna teknik kan kombineras med den responsiva.

Mobilsida på subdomän innebär att man skapar en mobilanpassad sida på en subdomän och att mobila enheter pekas om till den när de besöker sajten.

Alla tre lösningar fungerar bra om de implementeras rätt men vi förordar de två första eftersom du använder en och samma URL. Oavsett vilken lösning du väljer är det väldigt viktigt att de implementeras rätt tekniskt för att det ska fungera bra i Google.

Så kan du mäta resultatet

I Google analytics kan du filtrera fram den organiska trafiken från mobila enheter och jämföra den mot trafiken från desktop. För att se hur du rankar i det mobila sökresultatet kan du gå in på sökfrågor i Google webmaster tools. Klicka på knappen filter och välj mobilt under sök. Då listas dina sökord i det mobila sökresultatet.

mobil-ranking

Om du vill testa din sajts mobilvänlighet kan du använda dig av dessa två verktyg från Google:

Om du överväger att mobilanpassa din sajt ta kontakt med oss så kan vi säkerställa att det görs på ett bra sätt ur SEO-synpunkt.

 

4 kommentarer

  1. […] med 25 % jämfört med året innan. Dessutom har nu Google gått ut med att mobilanpassning blir en rankingfaktor inom en snar framtid för att ytterligare uppmana webbplatsägare att ta hand om den […]

  2. […] de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.