Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

Google gick igår ut med att den 21:a april kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet.

Igår den 26:e februari gick Google ut med information på sin Webmaster central blog om att från den 21:a april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Hur stor inverkan det kommer att få är svårt säga men troligen så kommer variationerna mellan det mobila och det vanliga sökresultaten att öka mot hur det är idag.

Att detta har varit på gång har varit tydligt den senaste tiden. I sökresultatet dök ”Mobilvänlig sida” upp om din sida är mobilanpassad.

Mobilvänlig sida

I Google webmaster tools har det tillkommit ett verktyg som ger dig feedback på den mobila användbarheten för din sajt. Problemen som behöver åtgärdas återfinns under Söktrafik –> Användbarhet för mobila enheter.

användbarhet för mobila enheter

 

Därför är det viktigt

I vår årliga undersökning kunde vi se att den mobila trafiken fortsätter att öka. Hur stor del den utgör varierar så klart emellan olika branscher men trenden är den samma hos alla. Hur väl den trafiken konverterar varierar också men att ignorera den bara därför är dumt. Det kan ju vara så att besökaren skannar av marknaden med mobilen för att sedan konvertera senare med desktop eller ringer upp.

Mobiltrafik 2014

Så mobilanpassar du din sajt

Det finns tre olika lösningar för att mobilanpassa din sajt:

Responiv design innebär att sajten anpassar sig efter vilken enhet som besöker den och behåller samma URL. Det är den lösningen vi har valt för Sökmotorkonsult.se. Här kan du läsa om fördelarna och nackdelarna med en sådan lösning.

Dynamic serving innebär att servern svarar med olika kod beroende på vilken enhet som besöker den. Man kan säga att det finns två versioner av sajten men på samma URL. Denna teknik kan kombineras med den responsiva.

Mobilsida på subdomän innebär att man skapar en mobilanpassad sida på en subdomän och att mobila enheter pekas om till den när de besöker sajten.

Alla tre lösningar fungerar bra om de implementeras rätt men vi förordar de två första eftersom du använder en och samma URL. Oavsett vilken lösning du väljer är det väldigt viktigt att de implementeras rätt tekniskt för att det ska fungera bra i Google.

Så kan du mäta resultatet

I Google analytics kan du filtrera fram den organiska trafiken från mobila enheter och jämföra den mot trafiken från desktop. För att se hur du rankar i det mobila sökresultatet kan du gå in på sökfrågor i Google webmaster tools. Klicka på knappen filter och välj mobilt under sök. Då listas dina sökord i det mobila sökresultatet.

mobil-ranking

Om du vill testa din sajts mobilvänlighet kan du använda dig av dessa två verktyg från Google:

Om du överväger att mobilanpassa din sajt ta kontakt med oss så kan vi säkerställa att det görs på ett bra sätt ur SEO-synpunkt.

 

4 kommentarer

  1. […] med 25 % jämfört med året innan. Dessutom har nu Google gått ut med att mobilanpassning blir en rankingfaktor inom en snar framtid för att ytterligare uppmana webbplatsägare att ta hand om den […]

  2. […] de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO Cert

11 % klarar SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert i november förra året är ni drygt 500 personer som testat era kunskaper i SEO. Av alla er som antagit utmaningen är det 11 % som klarat provet och blivit certifierade.

#27 Clinic

I #27 av Sökpodden pratar vi bland annat om hur viktigt det är att denna typ av utdrag är unika på en blogg. Vi gör även en SEO-Clinic och pratar om att Facebooks nya pixel anklagas för att var en trojansk häst.

Bloggen fyller 10 år

I dag firar vi på Pineberry. Anledningen är att vår blogg här på Sökmotorkonsult.se fyller hela tio år. Fantastiskt roligt tycker vi. Under åren har det blivit 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare.

Google Data Studio

Google Data Studio finns nu i Sverige

Vi ger vår första syn på Google Data Studio som nu finns tillgängligt i Sverige. Kom igång med att skapa dynamiska och interaktiva rapporter som du kan dela med berörda personer. Läs vår artikel och få en introduktion till verktyget.

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner