Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

Google gick igår ut med att den 21:a april kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet.

Igår den 26:e februari gick Google ut med information på sin Webmaster central blog om att från den 21:a april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Hur stor inverkan det kommer att få är svårt säga men troligen så kommer variationerna mellan det mobila och det vanliga sökresultaten att öka mot hur det är idag.

Att detta har varit på gång har varit tydligt den senaste tiden. I sökresultatet dök ”Mobilvänlig sida” upp om din sida är mobilanpassad.

Mobilvänlig sida

I Google webmaster tools har det tillkommit ett verktyg som ger dig feedback på den mobila användbarheten för din sajt. Problemen som behöver åtgärdas återfinns under Söktrafik –> Användbarhet för mobila enheter.

användbarhet för mobila enheter

 

Därför är det viktigt

I vår årliga undersökning kunde vi se att den mobila trafiken fortsätter att öka. Hur stor del den utgör varierar så klart emellan olika branscher men trenden är den samma hos alla. Hur väl den trafiken konverterar varierar också men att ignorera den bara därför är dumt. Det kan ju vara så att besökaren skannar av marknaden med mobilen för att sedan konvertera senare med desktop eller ringer upp.

Mobiltrafik 2014

Så mobilanpassar du din sajt

Det finns tre olika lösningar för att mobilanpassa din sajt:

Responiv design innebär att sajten anpassar sig efter vilken enhet som besöker den och behåller samma URL. Det är den lösningen vi har valt för Sökmotorkonsult.se. Här kan du läsa om fördelarna och nackdelarna med en sådan lösning.

Dynamic serving innebär att servern svarar med olika kod beroende på vilken enhet som besöker den. Man kan säga att det finns två versioner av sajten men på samma URL. Denna teknik kan kombineras med den responsiva.

Mobilsida på subdomän innebär att man skapar en mobilanpassad sida på en subdomän och att mobila enheter pekas om till den när de besöker sajten.

Alla tre lösningar fungerar bra om de implementeras rätt men vi förordar de två första eftersom du använder en och samma URL. Oavsett vilken lösning du väljer är det väldigt viktigt att de implementeras rätt tekniskt för att det ska fungera bra i Google.

Så kan du mäta resultatet

I Google analytics kan du filtrera fram den organiska trafiken från mobila enheter och jämföra den mot trafiken från desktop. För att se hur du rankar i det mobila sökresultatet kan du gå in på sökfrågor i Google webmaster tools. Klicka på knappen filter och välj mobilt under sök. Då listas dina sökord i det mobila sökresultatet.

mobil-ranking

Om du vill testa din sajts mobilvänlighet kan du använda dig av dessa två verktyg från Google:

Om du överväger att mobilanpassa din sajt ta kontakt med oss så kan vi säkerställa att det görs på ett bra sätt ur SEO-synpunkt.

 

4 kommentarer

  1. […] med 25 % jämfört med året innan. Dessutom har nu Google gått ut med att mobilanpassning blir en rankingfaktor inom en snar framtid för att ytterligare uppmana webbplatsägare att ta hand om den […]

  2. […] de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner