Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

Google gick igår ut med att den 21:a april kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet.

Igår den 26:e februari gick Google ut med information på sin Webmaster central blog om att från den 21:a april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Hur stor inverkan det kommer att få är svårt säga men troligen så kommer variationerna mellan det mobila och det vanliga sökresultaten att öka mot hur det är idag.

Att detta har varit på gång har varit tydligt den senaste tiden. I sökresultatet dök ”Mobilvänlig sida” upp om din sida är mobilanpassad.

Mobilvänlig sida

I Google webmaster tools har det tillkommit ett verktyg som ger dig feedback på den mobila användbarheten för din sajt. Problemen som behöver åtgärdas återfinns under Söktrafik –> Användbarhet för mobila enheter.

användbarhet för mobila enheter

 

Därför är det viktigt

I vår årliga undersökning kunde vi se att den mobila trafiken fortsätter att öka. Hur stor del den utgör varierar så klart emellan olika branscher men trenden är den samma hos alla. Hur väl den trafiken konverterar varierar också men att ignorera den bara därför är dumt. Det kan ju vara så att besökaren skannar av marknaden med mobilen för att sedan konvertera senare med desktop eller ringer upp.

Mobiltrafik 2014

Så mobilanpassar du din sajt

Det finns tre olika lösningar för att mobilanpassa din sajt:

Responiv design innebär att sajten anpassar sig efter vilken enhet som besöker den och behåller samma URL. Det är den lösningen vi har valt för Sökmotorkonsult.se. Här kan du läsa om fördelarna och nackdelarna med en sådan lösning.

Dynamic serving innebär att servern svarar med olika kod beroende på vilken enhet som besöker den. Man kan säga att det finns två versioner av sajten men på samma URL. Denna teknik kan kombineras med den responsiva.

Mobilsida på subdomän innebär att man skapar en mobilanpassad sida på en subdomän och att mobila enheter pekas om till den när de besöker sajten.

Alla tre lösningar fungerar bra om de implementeras rätt men vi förordar de två första eftersom du använder en och samma URL. Oavsett vilken lösning du väljer är det väldigt viktigt att de implementeras rätt tekniskt för att det ska fungera bra i Google.

Så kan du mäta resultatet

I Google analytics kan du filtrera fram den organiska trafiken från mobila enheter och jämföra den mot trafiken från desktop. För att se hur du rankar i det mobila sökresultatet kan du gå in på sökfrågor i Google webmaster tools. Klicka på knappen filter och välj mobilt under sök. Då listas dina sökord i det mobila sökresultatet.

mobil-ranking

Om du vill testa din sajts mobilvänlighet kan du använda dig av dessa två verktyg från Google:

Om du överväger att mobilanpassa din sajt ta kontakt med oss så kan vi säkerställa att det görs på ett bra sätt ur SEO-synpunkt.

 

4 kommentarer

  1. […] med 25 % jämfört med året innan. Dessutom har nu Google gått ut med att mobilanpassning blir en rankingfaktor inom en snar framtid för att ytterligare uppmana webbplatsägare att ta hand om den […]

  2. […] de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!