Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Mobile First Index

mobile first index

Google har påbörjat utrullningen av Mobile First Index men det lär ta en lång tid innan de är fullt utrullat. Vi har punktat ner några brister vi noterat på flertalet svenska sajter med ett fokus på mobil SEO.

Google har sedan ett tag tillbaka börjat rulla ut Mobile First Index som innebär att den mobila webbplatsen kommer vara den primära versionen Google spindlar. Det är en av de större förändringar som gjorts på många år och för alla oss som arbetar aktivt med sökmotoroptimering innebär det ett flyttat fokus. Ingen vet ännu i realitet vad de kommer innebära eftersom vi redan sedan tidigare har separata botar för mobila enheter och desktop men en sak som är säker att spindlingsbarheten i mobilen blir en nyckelfaktor.

I arbetet med mobil SEO idag ser vi flertalet potentiella problem som kan rita om kartan i sökresultaten när det mobila indexet rullas ut fullt ut. Några exempel är:

  • Att webbsajten inte är mobilanpassad är såklart det mest oroväckande.
  • Innehåll som presenteras på desktop tas bort i den mobila versionen trots ”responsiv” webb som borde innebära att endast element flyttas runt.
  • Mobilmenyer innehåller alla länkar i hierarkin bakom en brödsmulenavigering vilket skapar en platt sajtstruktur.
  • Mobilmenyer saknar länkar till översta sidorna i hierarkin för att skapa en bättre användarupplevelse.
  • Dubbla objekt för t.ex. rubriker och bilder finns i sidkällan trots att det endast borde bearbetas med CSS.
  • Pop-ups som täcker större delen av skärmarna.
  • Laddningstider.
  • Större satsningar görs på javascript-baserade webbplatser som kräver problematisk rendering och försämrar laddningstider.

Har ni noterat några fler stora problem gällande mobilanpassningen ur ett SEO-perspektiv?

Googles mobila index kommer rullas ut väldigt långsamt och de kommer inte berätta när det är fullt utrullat är även det sagt. Google har även gått ut med information gällande att webbplatser som inte är redo för ett mobile first index inte heller kommer rullas över det till indexet utan dessa webbplatser kommer ligga kvar på desktop first. Personligen tror jag att Google framåt våren/sommaren 2018 någonstans kommer vara fullt utrullade men de är en ren spekulation baserad på att de påtalar att det ska gå enormt långsamt med utrullningen. När tror ni utrullningen kommer vara klar? Hur tror ni att det kommer påverka de svenska sökresultaten?

7 kommentarer

  1. I vanlig ordning kommer, som Pontus skriver, sannolikt inte mycket att hända den närmaste tiden. Att Googles index blir mobile first utgör dock en spännande utmaning, och bör väl vara spiken i kistan för desktop first webbdesign?!

  2. Bra artikel som vanligt Pontus!

    Här är lite fler saker som säkert kommer hända i och med mobile-first index:
    – Större acceptans av tabbat innehåll eller läs mer-knappar
    – Innehåll längre sidan får eventuellt högre vikt (pga. man är villig att scrolla mer på mobil) alternativt att det får lägre vikt för att ”above the fold” är mindre på mobil, så där får vi vänta och se
    – Tunga sajter med okomprimerade bilder och mycket kod som laddar långsamt på dåliga uppkopplingar drar ned resultaten mer än vad de gör idag

    Ses på SEO-snack!

    Kommentar av

    Henrik

  3. Hur vet vi att ”utrullningen har börjat”?

    Kommentar av

    Joel

  4. Det är intressant tanke. Oavsett kommer den mobila versionen bli allt viktigare. Det är nog fortsatt mycket från case till case om de är mobile eller desktop first men båda måste verkligen tas hänsyn till.

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

  5. Google har själva gått ut med information gällande att de påbörjat utrullningen i flera olika sammanhang. Sedan om de är små eller mer storskaliga testar är självklart svårt att säga.

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

  6. Tror ni att de kommer rulla ut mobile first index på alla marknader samtidigt?

    Kommentar av

    Robert Karlsson

  7. Hej Robert,
    Jag tror inte att de kommer rulla ut det samtidigt på alla marknader men de är självklart svårt att säga. Anledningen är att de sagt att de ska rulla ut det successivt och det brukar innebära marknadsvis men de kan självklart välja att rulla ut de utifrån någon annan parameter denna gång.

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner