Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Mobile First Index

mobile first index

Google har påbörjat utrullningen av Mobile First Index men det lär ta en lång tid innan de är fullt utrullat. Vi har punktat ner några brister vi noterat på flertalet svenska sajter med ett fokus på mobil SEO.

Google har sedan ett tag tillbaka börjat rulla ut Mobile First Index som innebär att den mobila webbplatsen kommer vara den primära versionen Google spindlar. Det är en av de större förändringar som gjorts på många år och för alla oss som arbetar aktivt med sökmotoroptimering innebär det ett flyttat fokus. Ingen vet ännu i realitet vad de kommer innebära eftersom vi redan sedan tidigare har separata botar för mobila enheter och desktop men en sak som är säker att spindlingsbarheten i mobilen blir en nyckelfaktor.

I arbetet med mobil SEO idag ser vi flertalet potentiella problem som kan rita om kartan i sökresultaten när det mobila indexet rullas ut fullt ut. Några exempel är:

  • Att webbsajten inte är mobilanpassad är såklart det mest oroväckande.
  • Innehåll som presenteras på desktop tas bort i den mobila versionen trots ”responsiv” webb som borde innebära att endast element flyttas runt.
  • Mobilmenyer innehåller alla länkar i hierarkin bakom en brödsmulenavigering vilket skapar en platt sajtstruktur.
  • Mobilmenyer saknar länkar till översta sidorna i hierarkin för att skapa en bättre användarupplevelse.
  • Dubbla objekt för t.ex. rubriker och bilder finns i sidkällan trots att det endast borde bearbetas med CSS.
  • Pop-ups som täcker större delen av skärmarna.
  • Laddningstider.
  • Större satsningar görs på javascript-baserade webbplatser som kräver problematisk rendering och försämrar laddningstider.

Har ni noterat några fler stora problem gällande mobilanpassningen ur ett SEO-perspektiv?

Googles mobila index kommer rullas ut väldigt långsamt och de kommer inte berätta när det är fullt utrullat är även det sagt. Google har även gått ut med information gällande att webbplatser som inte är redo för ett mobile first index inte heller kommer rullas över det till indexet utan dessa webbplatser kommer ligga kvar på desktop first. Personligen tror jag att Google framåt våren/sommaren 2018 någonstans kommer vara fullt utrullade men de är en ren spekulation baserad på att de påtalar att det ska gå enormt långsamt med utrullningen. När tror ni utrullningen kommer vara klar? Hur tror ni att det kommer påverka de svenska sökresultaten?

En kommentar

  1. I vanlig ordning kommer, som Pontus skriver, sannolikt inte mycket att hända den närmaste tiden. Att Googles index blir mobile first utgör dock en spännande utmaning, och bör väl vara spiken i kistan för desktop first webbdesign?!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner