Sökmotorkonsult.se

Google Mobile First Index

mobile first index

Google har påbörjat utrullningen av Mobile First Index men det lär ta en lång tid innan de är fullt utrullat. Vi har punktat ner några brister vi noterat på flertalet svenska sajter med ett fokus på mobil SEO.

Google har sedan ett tag tillbaka börjat rulla ut Mobile First Index som innebär att den mobila webbplatsen kommer vara den primära versionen Google spindlar. Det är en av de större förändringar som gjorts på många år och för alla oss som arbetar aktivt med sökmotoroptimering innebär det ett flyttat fokus. Ingen vet ännu i realitet vad de kommer innebära eftersom vi redan sedan tidigare har separata botar för mobila enheter och desktop men en sak som är säker att spindlingsbarheten i mobilen blir en nyckelfaktor.

I arbetet med mobil SEO idag ser vi flertalet potentiella problem som kan rita om kartan i sökresultaten när det mobila indexet rullas ut fullt ut. Några exempel är:

  • Att webbsajten inte är mobilanpassad är såklart det mest oroväckande.
  • Innehåll som presenteras på desktop tas bort i den mobila versionen trots ”responsiv” webb som borde innebära att endast element flyttas runt.
  • Mobilmenyer innehåller alla länkar i hierarkin bakom en brödsmulenavigering vilket skapar en platt sajtstruktur.
  • Mobilmenyer saknar länkar till översta sidorna i hierarkin för att skapa en bättre användarupplevelse.
  • Dubbla objekt för t.ex. rubriker och bilder finns i sidkällan trots att det endast borde bearbetas med CSS.
  • Pop-ups som täcker större delen av skärmarna.
  • Laddningstider.
  • Större satsningar görs på javascript-baserade webbplatser som kräver problematisk rendering och försämrar laddningstider.

Har ni noterat några fler stora problem gällande mobilanpassningen ur ett SEO-perspektiv?

Googles mobila index kommer rullas ut väldigt långsamt och de kommer inte berätta när det är fullt utrullat är även det sagt. Google har även gått ut med information gällande att webbplatser som inte är redo för ett mobile first index inte heller kommer rullas över det till indexet utan dessa webbplatser kommer ligga kvar på desktop first. Personligen tror jag att Google framåt våren/sommaren 2018 någonstans kommer vara fullt utrullade men de är en ren spekulation baserad på att de påtalar att det ska gå enormt långsamt med utrullningen. När tror ni utrullningen kommer vara klar? Hur tror ni att det kommer påverka de svenska sökresultaten?

7 kommentarer

  1. I vanlig ordning kommer, som Pontus skriver, sannolikt inte mycket att hända den närmaste tiden. Att Googles index blir mobile first utgör dock en spännande utmaning, och bör väl vara spiken i kistan för desktop first webbdesign?!

  2. Bra artikel som vanligt Pontus!

    Här är lite fler saker som säkert kommer hända i och med mobile-first index:
    – Större acceptans av tabbat innehåll eller läs mer-knappar
    – Innehåll längre sidan får eventuellt högre vikt (pga. man är villig att scrolla mer på mobil) alternativt att det får lägre vikt för att ”above the fold” är mindre på mobil, så där får vi vänta och se
    – Tunga sajter med okomprimerade bilder och mycket kod som laddar långsamt på dåliga uppkopplingar drar ned resultaten mer än vad de gör idag

    Ses på SEO-snack!

    Kommentar av Henrik

  3. Hur vet vi att ”utrullningen har börjat”?

    Kommentar av Joel

  4. Det är intressant tanke. Oavsett kommer den mobila versionen bli allt viktigare. Det är nog fortsatt mycket från case till case om de är mobile eller desktop first men båda måste verkligen tas hänsyn till.

    Kommentar av Pontus Karlsson

  5. Google har själva gått ut med information gällande att de påbörjat utrullningen i flera olika sammanhang. Sedan om de är små eller mer storskaliga testar är självklart svårt att säga.

    Kommentar av Pontus Karlsson

  6. Tror ni att de kommer rulla ut mobile first index på alla marknader samtidigt?

    Kommentar av Robert Karlsson

  7. Hej Robert,
    Jag tror inte att de kommer rulla ut det samtidigt på alla marknader men de är självklart svårt att säga. Anledningen är att de sagt att de ska rulla ut det successivt och det brukar innebära marknadsvis men de kan självklart välja att rulla ut de utifrån någon annan parameter denna gång.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner