Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Mobile First Index

mobile first index

Google har påbörjat utrullningen av Mobile First Index men det lär ta en lång tid innan de är fullt utrullat. Vi har punktat ner några brister vi noterat på flertalet svenska sajter med ett fokus på mobil SEO.

Google har sedan ett tag tillbaka börjat rulla ut Mobile First Index som innebär att den mobila webbplatsen kommer vara den primära versionen Google spindlar. Det är en av de större förändringar som gjorts på många år och för alla oss som arbetar aktivt med sökmotoroptimering innebär det ett flyttat fokus. Ingen vet ännu i realitet vad de kommer innebära eftersom vi redan sedan tidigare har separata botar för mobila enheter och desktop men en sak som är säker att spindlingsbarheten i mobilen blir en nyckelfaktor.

I arbetet med mobil SEO idag ser vi flertalet potentiella problem som kan rita om kartan i sökresultaten när det mobila indexet rullas ut fullt ut. Några exempel är:

  • Att webbsajten inte är mobilanpassad är såklart det mest oroväckande.
  • Innehåll som presenteras på desktop tas bort i den mobila versionen trots ”responsiv” webb som borde innebära att endast element flyttas runt.
  • Mobilmenyer innehåller alla länkar i hierarkin bakom en brödsmulenavigering vilket skapar en platt sajtstruktur.
  • Mobilmenyer saknar länkar till översta sidorna i hierarkin för att skapa en bättre användarupplevelse.
  • Dubbla objekt för t.ex. rubriker och bilder finns i sidkällan trots att det endast borde bearbetas med CSS.
  • Pop-ups som täcker större delen av skärmarna.
  • Laddningstider.
  • Större satsningar görs på javascript-baserade webbplatser som kräver problematisk rendering och försämrar laddningstider.

Har ni noterat några fler stora problem gällande mobilanpassningen ur ett SEO-perspektiv?

Googles mobila index kommer rullas ut väldigt långsamt och de kommer inte berätta när det är fullt utrullat är även det sagt. Google har även gått ut med information gällande att webbplatser som inte är redo för ett mobile first index inte heller kommer rullas över det till indexet utan dessa webbplatser kommer ligga kvar på desktop first. Personligen tror jag att Google framåt våren/sommaren 2018 någonstans kommer vara fullt utrullade men de är en ren spekulation baserad på att de påtalar att det ska gå enormt långsamt med utrullningen. När tror ni utrullningen kommer vara klar? Hur tror ni att det kommer påverka de svenska sökresultaten?

7 kommentarer

  1. I vanlig ordning kommer, som Pontus skriver, sannolikt inte mycket att hända den närmaste tiden. Att Googles index blir mobile first utgör dock en spännande utmaning, och bör väl vara spiken i kistan för desktop first webbdesign?!

  2. Bra artikel som vanligt Pontus!

    Här är lite fler saker som säkert kommer hända i och med mobile-first index:
    – Större acceptans av tabbat innehåll eller läs mer-knappar
    – Innehåll längre sidan får eventuellt högre vikt (pga. man är villig att scrolla mer på mobil) alternativt att det får lägre vikt för att ”above the fold” är mindre på mobil, så där får vi vänta och se
    – Tunga sajter med okomprimerade bilder och mycket kod som laddar långsamt på dåliga uppkopplingar drar ned resultaten mer än vad de gör idag

    Ses på SEO-snack!

    Kommentar av Henrik

  3. Hur vet vi att ”utrullningen har börjat”?

    Kommentar av Joel

  4. Det är intressant tanke. Oavsett kommer den mobila versionen bli allt viktigare. Det är nog fortsatt mycket från case till case om de är mobile eller desktop first men båda måste verkligen tas hänsyn till.

    Kommentar av Pontus Karlsson

  5. Google har själva gått ut med information gällande att de påbörjat utrullningen i flera olika sammanhang. Sedan om de är små eller mer storskaliga testar är självklart svårt att säga.

    Kommentar av Pontus Karlsson

  6. Tror ni att de kommer rulla ut mobile first index på alla marknader samtidigt?

    Kommentar av Robert Karlsson

  7. Hej Robert,
    Jag tror inte att de kommer rulla ut det samtidigt på alla marknader men de är självklart svårt att säga. Anledningen är att de sagt att de ska rulla ut det successivt och det brukar innebära marknadsvis men de kan självklart välja att rulla ut de utifrån någon annan parameter denna gång.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner