Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimeringens mörka sida

svart hatt

Det går att tjäna väldigt stora pengar genom sökmotoroptimering och det gör förstås att det dyker upp folk som vill fuska.

Jag skulle vilja säga att det finns olika nivåer av Black Hat SEO och den form jag tänkte ta upp här handlar om sånt som inte bara bryter mot Googles riktlinjer utan också faktiskt är oetiskt eller olagligt. Om du till exempel funderat över varför spamkommentarer på bloggar är så dåliga, varför lägger dom inte ner lite tid på att göra en snyggare kommentar och varför är dom fullproppade med länkar till medicinförsäljare så är det här bloggposten för dig. Vi ska börja med att ta en titt på vad en enorm mängd länkar som kommer under loppet av några dagar kan göra med en site. Om du får en ruskig mängd inlänkar riktigt snabbt kommer sidan som får dom studsa upp till en topposition på sökordet som används som ankartext. Det kommer inte fungera långsiktigt, för det krävs det en helt annan struktur och metod men det kommer fungera ett litet tag.

Smyger in länkar

Det vanligaste sättet är att Black Hat-optimeraren skapar en profilsida på en site med redan hög trust, det kan handla om en Squidoo-sida, en post i ett obevakat, gammalt, forum eller något liknande. På den annonserar hen för, väldigt ofta, olika former av medicin (anledningen är att de inte har så känsliga affiliate managers och väldigt hög ersättning). Sen använder hen den långa lista, som hens sökrobot har spindlat ihop, med siter där man kan få in en länk på ett eller annat sätt. Det kan handla om bloggar, som du förstås märkt, där man kan kommentera, forum, siter med gratis annonsering eller faktiskt CMS som har säkerhetshål där man kan skjuta in länkar. Hen använder listan genom att låta ett annat litet program gå igenom alla siterna och smyga in länkar, på vilket sätt det nu görs är avhängigt av vilken typ av lista det är. Både programmen och listor finns till salu lite varstans men jag tänker inte länka – om du verkligen vill syssla med sånt här får du tusan ta reda på det själv.

Parallella projekt för relevans

Eftersom det faktiskt tar ett tag att köra en sån här och för att få upp relevansen på länkarna är det vanligt att arbeta med många projekt parallellt. På så vis kan svarthatten lämna en kommentar och få en hel massa länkar. Det kommer nu alltså ut en hel massa länkar under en mycket kort tidsperiod, det är starka, svaga, relevanta, irrelevanta, ”nofollow” och riktiga länkar om vart annat. Det spelar inte så stor roll för själva mängden är så enorm, om det görs på rätt sätt, att sidan brakar upp till en bra position på ett mycket lönsamt sökord. Några dagar, en vecka eller en månad senare blir sidan utsparkad ur resultatet och kan aldrig mer komma tillbaka men det spelar ju ingen större roll. Det är bara att börja om med en ny.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-25

5 kommentarer

  1. Tack för din postning Magnus!
    Jag har faktiskt väntat på den här typen av inlägg för att haka på. Jag har under en längre tid sett hur bloggar av det här slaget arbetar. Ni som dagligen arbetar med SEO vet nog hur dessa bloggar ser ut.

    Däremot kan en oerfaren kund som vill köpa någon typ av hjälp inför de allsmäktiga sökmotorerna vara ute på svag is och djupt vatten. Den risk som du, och ni, vanligen talar om är risken för att straffas i index. Det kan vara oerhört kostsamt.

    Den till synes mer banala risken att bara bli påkommen med fingrarna i syltburken är sällan belyst särskilt utförligt. Dvs vad händer när jag som kund hos exvis ett SEO-företag blir förknippad med de bloggar som förmedlar sådan föda/länkar för sökmotorerna? Det är ju jag/kunden som köpt tjänsten.

    För att ge exempel ur verkligheten har jag satt upp en webbplats enbart för det ändamålet. Den är till för att ”göra syn för sägen”. Här kan vi, de oerfarna kunderna, se otaliga exempel på hur vi, våra produkter och tjänster, presenteras av konsulten.

    Jag är långt kommen att börja redovisa bra mycket mer än vad som finns på min webbplats idag.

    Kommentar av lasse w

  2. Jag är inte 100% om att vi pratar om samma sak även om det finns liknande problem med spambloggar. Det jag i första hand tar upp är de metoder som används för att smyga in länkar på andra människors bloggar. att skapa bloggar med syfte att länka tycker jag inte alls är samma sak så länge de inte är väldigt spammiga. Jag administrerar själv http://www.bloggproffs.se och rensar dagligen undan spam men svenska bloggar med ordentlig text som inte är kopierad låter jag i princip alltid vara kvar, syftet med bloggen är för mig inte särskilt intressant.

    Kommentar av Magnus

  3. Du har rätt Magnus. Vi talar inte om exakt samma sak, sorry. Det du belyser är mer förslaget och också mer svårfångat, såvitt jag förstår. Men låt mig ge dig ett bland många exempel, det är ett exempel som jag visat tidigare idag och i annat sammanhang.

    Gör en sökning på google.se, sök efter
    [alltså +japps försäkring]
    Då ska du få se några exempel som gör mig uppriktigt bekymrad. Jag ska inte fortsätta längre än så här. Det är din tråd och den skulle handla om annat. Dvs den metod du ville belysa.

    Kommentar av lasse w

  4. Det där såg ju inte så himla fint ut.

    Kommentar av Magnus

  5. Sökmotoroptimeringens mörka sida – En svart hatt…

    Funderar du över vad Black Hat står för eller om du vill ha lite mer djupare kunskaper som Black Hat finns en rolig och förträfflig artikel om detta.

    Själv har jag funderat över hur Black Hat går tillväga, jag tänker inte bli någon Black Ha…

    Kommentar av Påtopp.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?