Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mötesplatser för Sökmotoroptimerare

Alla var där

SEO-branschen är en ung och splittrad bransch. Något som är viktigt om vi vill kunna växa, inte bara i hur mycket pengar vi tjänar utan i hur bra svensk SEO är så behöver vi prata med varandra. Jag skulle vilja berätta lite om det arbete Pineberry gjort för att skapa arenor, mötesplatser och kanske locka dig till någon av dem.

SEO-snack

SEO-snack är en månatlig After Work i Stockholm för alla med intresse för sökmotorer och marknadsföring i dem på ett eller annat sätt. Det är en prestigelös och lättsam tillställning där alla är välkomna. Här har du möjlighet att träffa människor från i princip samtliga företag i branschen (Pineberry, Jajja, MediaAnalys, WGP, Klikki, SearchMe och många fler dyker ofta upp). Pineberry finns förstås alltid på plats med så många som möjligt. Om du är intresserad av att komma så håll ett öga på den här bloggen eller gilla vår Facebook-sida för att få datum när det blivit bestämt.

#svSEO

I början av 2011 ville vi satsa ordentligt på att skapa en bra SEO-debatt på Twitter. Twitter har ju en möjlighet att vara en ständigt pågående debatt – något som branschen verkligen behöver. Problemet då var att det var en splittrad diskussion och folk hittade faktiskt inte riktigt varandra. Ett stort antal olika hashtaggar användes ibland, spretigt och omöjligt att följa. Vi valde då att slå ett slag för #svSEO och skapa en gemensam tagg för alla oss som pratar SEO. Snabbt växte taggen och blev väldigt populär och idag kan du alltid hitta nya uppslag inom SEO genom att följa den.

SEO för Svenskar på Linkedin

LinkedIn kan vara ett väldigt kraftfullt verktyg för den som vill bredda sitt kontaktnät i branschen. När jag startade SEO för Svenskar (inte Pineberry som står bakom utan jag som i författaren, Magnus) som en grupp på LinkedIn gick det ganska långsamt. Nu är gruppen däremot stor med nästan 1000 medlemmar och gott om debatt. Här kan du i princip alltid hitta lediga jobb inom sökmotoroptimering eller annan sökmarknadsföring och kringliggande yrken (analys, ppc, konvertering etc) och du kan snabbt få dig ett mycket bredare kontaktnät. Ge det ett försök.

Ta chansen

Om du är ny i branschen eller bara intresserad, om du har varit konsult länge eller jobbar inhouse – ta och prata med dina branschkollegor. Jag och Pineberry vill verkligen att du ska känna dig välkommen, det finns arenor där vi alla redan möts.

 

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!