Sökmotorkonsult.se

Mötesplatser för Sökmotoroptimerare

Alla var där

SEO-branschen är en ung och splittrad bransch. Något som är viktigt om vi vill kunna växa, inte bara i hur mycket pengar vi tjänar utan i hur bra svensk SEO är så behöver vi prata med varandra. Jag skulle vilja berätta lite om det arbete Pineberry gjort för att skapa arenor, mötesplatser och kanske locka dig till någon av dem.

SEO-snack

SEO-snack är en månatlig After Work i Stockholm för alla med intresse för sökmotorer och marknadsföring i dem på ett eller annat sätt. Det är en prestigelös och lättsam tillställning där alla är välkomna. Här har du möjlighet att träffa människor från i princip samtliga företag i branschen (Pineberry, Jajja, MediaAnalys, WGP, Klikki, SearchMe och många fler dyker ofta upp). Pineberry finns förstås alltid på plats med så många som möjligt. Om du är intresserad av att komma så håll ett öga på den här bloggen eller gilla vår Facebook-sida för att få datum när det blivit bestämt.

#svSEO

I början av 2011 ville vi satsa ordentligt på att skapa en bra SEO-debatt på Twitter. Twitter har ju en möjlighet att vara en ständigt pågående debatt – något som branschen verkligen behöver. Problemet då var att det var en splittrad diskussion och folk hittade faktiskt inte riktigt varandra. Ett stort antal olika hashtaggar användes ibland, spretigt och omöjligt att följa. Vi valde då att slå ett slag för #svSEO och skapa en gemensam tagg för alla oss som pratar SEO. Snabbt växte taggen och blev väldigt populär och idag kan du alltid hitta nya uppslag inom SEO genom att följa den.

SEO för Svenskar på Linkedin

LinkedIn kan vara ett väldigt kraftfullt verktyg för den som vill bredda sitt kontaktnät i branschen. När jag startade SEO för Svenskar (inte Pineberry som står bakom utan jag som i författaren, Magnus) som en grupp på LinkedIn gick det ganska långsamt. Nu är gruppen däremot stor med nästan 1000 medlemmar och gott om debatt. Här kan du i princip alltid hitta lediga jobb inom sökmotoroptimering eller annan sökmarknadsföring och kringliggande yrken (analys, ppc, konvertering etc) och du kan snabbt få dig ett mycket bredare kontaktnät. Ge det ett försök.

Ta chansen

Om du är ny i branschen eller bara intresserad, om du har varit konsult länge eller jobbar inhouse – ta och prata med dina branschkollegor. Jag och Pineberry vill verkligen att du ska känna dig välkommen, det finns arenor där vi alla redan möts.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?