Sökmotorkonsult.se

Mötesplatser för Sökmotoroptimerare

Alla var där

SEO-branschen är en ung och splittrad bransch. Något som är viktigt om vi vill kunna växa, inte bara i hur mycket pengar vi tjänar utan i hur bra svensk SEO är så behöver vi prata med varandra. Jag skulle vilja berätta lite om det arbete Pineberry gjort för att skapa arenor, mötesplatser och kanske locka dig till någon av dem.

SEO-snack

SEO-snack är en månatlig After Work i Stockholm för alla med intresse för sökmotorer och marknadsföring i dem på ett eller annat sätt. Det är en prestigelös och lättsam tillställning där alla är välkomna. Här har du möjlighet att träffa människor från i princip samtliga företag i branschen (Pineberry, Jajja, MediaAnalys, WGP, Klikki, SearchMe och många fler dyker ofta upp). Pineberry finns förstås alltid på plats med så många som möjligt. Om du är intresserad av att komma så håll ett öga på den här bloggen eller gilla vår Facebook-sida för att få datum när det blivit bestämt.

#svSEO

I början av 2011 ville vi satsa ordentligt på att skapa en bra SEO-debatt på Twitter. Twitter har ju en möjlighet att vara en ständigt pågående debatt – något som branschen verkligen behöver. Problemet då var att det var en splittrad diskussion och folk hittade faktiskt inte riktigt varandra. Ett stort antal olika hashtaggar användes ibland, spretigt och omöjligt att följa. Vi valde då att slå ett slag för #svSEO och skapa en gemensam tagg för alla oss som pratar SEO. Snabbt växte taggen och blev väldigt populär och idag kan du alltid hitta nya uppslag inom SEO genom att följa den.

SEO för Svenskar på Linkedin

LinkedIn kan vara ett väldigt kraftfullt verktyg för den som vill bredda sitt kontaktnät i branschen. När jag startade SEO för Svenskar (inte Pineberry som står bakom utan jag som i författaren, Magnus) som en grupp på LinkedIn gick det ganska långsamt. Nu är gruppen däremot stor med nästan 1000 medlemmar och gott om debatt. Här kan du i princip alltid hitta lediga jobb inom sökmotoroptimering eller annan sökmarknadsföring och kringliggande yrken (analys, ppc, konvertering etc) och du kan snabbt få dig ett mycket bredare kontaktnät. Ge det ett försök.

Ta chansen

Om du är ny i branschen eller bara intresserad, om du har varit konsult länge eller jobbar inhouse – ta och prata med dina branschkollegor. Jag och Pineberry vill verkligen att du ska känna dig välkommen, det finns arenor där vi alla redan möts.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?