Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Mötesplatser för Sökmotoroptimerare

Alla var där

SEO-branschen är en ung och splittrad bransch. Något som är viktigt om vi vill kunna växa, inte bara i hur mycket pengar vi tjänar utan i hur bra svensk SEO är så behöver vi prata med varandra. Jag skulle vilja berätta lite om det arbete Pineberry gjort för att skapa arenor, mötesplatser och kanske locka dig till någon av dem.

SEO-snack

SEO-snack är en månatlig After Work i Stockholm för alla med intresse för sökmotorer och marknadsföring i dem på ett eller annat sätt. Det är en prestigelös och lättsam tillställning där alla är välkomna. Här har du möjlighet att träffa människor från i princip samtliga företag i branschen (Pineberry, Jajja, MediaAnalys, WGP, Klikki, SearchMe och många fler dyker ofta upp). Pineberry finns förstås alltid på plats med så många som möjligt. Om du är intresserad av att komma så håll ett öga på den här bloggen eller gilla vår Facebook-sida för att få datum när det blivit bestämt.

#svSEO

I början av 2011 ville vi satsa ordentligt på att skapa en bra SEO-debatt på Twitter. Twitter har ju en möjlighet att vara en ständigt pågående debatt – något som branschen verkligen behöver. Problemet då var att det var en splittrad diskussion och folk hittade faktiskt inte riktigt varandra. Ett stort antal olika hashtaggar användes ibland, spretigt och omöjligt att följa. Vi valde då att slå ett slag för #svSEO och skapa en gemensam tagg för alla oss som pratar SEO. Snabbt växte taggen och blev väldigt populär och idag kan du alltid hitta nya uppslag inom SEO genom att följa den.

SEO för Svenskar på Linkedin

LinkedIn kan vara ett väldigt kraftfullt verktyg för den som vill bredda sitt kontaktnät i branschen. När jag startade SEO för Svenskar (inte Pineberry som står bakom utan jag som i författaren, Magnus) som en grupp på LinkedIn gick det ganska långsamt. Nu är gruppen däremot stor med nästan 1000 medlemmar och gott om debatt. Här kan du i princip alltid hitta lediga jobb inom sökmotoroptimering eller annan sökmarknadsföring och kringliggande yrken (analys, ppc, konvertering etc) och du kan snabbt få dig ett mycket bredare kontaktnät. Ge det ett försök.

Ta chansen

Om du är ny i branschen eller bara intresserad, om du har varit konsult länge eller jobbar inhouse – ta och prata med dina branschkollegor. Jag och Pineberry vill verkligen att du ska känna dig välkommen, det finns arenor där vi alla redan möts.

 

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner