Sökmotorkonsult.se

Något händer – just nu

Isberg släpper från land

Vi och många andra har under de senaste dagarna sett mycket stora svängningar i sökresultaten. Inte bara i Sverige utan globalt. Något nytt håller på att rullas ut eller testas och det är stort, riktigt stort.

De senaste dagarna har sökresultaten svängt något alldeles oerhört, mer än på mycket länge. Sajter flyger upp och ner i resultaten, en del har gjort riktigt stora hopp. De som först märkte det (så vitt jag vet) är Moz, med sin Mozcast. Mozcast mäter förändring i sökresultaten och de har rapporterat att det den senaste veckan svängt mer än sedan de började mäta.

Det pratas om Panda

Ett ord som ofta nämns i samband med de här fluktuationerna är Panda. Google har tidigare annonserat att Panda nu är en del av algoritmen, något som ska tas med en nypa salt då de senare sagt att Panda körs rullande över ett antal dagar. Något som då skulle stämma väldigt bra med hur sökresultaten ser ut just nu. Å andra sidan skulle det i så fall vara den största Pandan sedan första implementeringen, kanske till och med större än den.

Vad är dina tankar?

Din gissning är lika god som min, vad tror du håller på att hända?

Sidan är senast uppdaterad 2013-07-01

7 kommentarer

  1. Ok, du vill ha Gissning.
    Hmm, Pingvin 2,0 var egentligen inte släppt, den kommer nu ;)

    Kommentar av Håkan

  2. Det var prat om att det inte var hela den fullskaliga nya pingvinen som rullades ut. Det är lite konstigt men det har ännu inte kommit något (mig veterligen) som förklarar svängningarna.

    Kommentar av Magnus Bråth

  3. Kollade igenom lite historik för de svenska sajter som jag kontrollerar och framförallt rörde det sig runt 25-27 juni och efter det har det vart betydligt lugnare och mer som vanligt. Med tanke på att Pingvin 2.0 var rätt mesig (min åsikt) så skulle Håkans gissning passa in för mig med. Men jag ser inte att det stökat runt så mycket den senaste veckan på våra sajter…

  4. Det händer massor för tillfället i serpen. En vän har en porno site som normalt har legat stadigt i toppen mellan 1-4. Nu far siten upp och ner varje dag mellan 1 -30 plats. Han ser inget mönster, han konkurreter har samma problem. Jag har rekommenderat honom att inte göra något och bara avvakta några veckor.

    Kommentar av Lennart Heleander

  5. För vår del har det inneburit att vi äntligen gott om konkurrenten med dom sökord vi jobbat med. Hoppas det håller i sig så SEO satsningen var värd all möda! Tack för fina tips!

    Kommentar av Stefan

  6. de siter där vi sett detta beteendet har haft tunga bra sitewidelänkar som gett värde/länkkraft vs inte gett länkkraft. Just nu med lite olika utgång. Vissa bra sitewidelänkar ger fortfarande kraft (inom större koncerner) medans typ webbyråns länk vid skapandet av temat ger noll/lite eller till o med straffas

    Kommentar av Mikael

  7. Är väl också lite inne på Håkans linje men undrar om de kanske adderat något som ”linkability” dvs kanske något som korrigerar hårdhet på filtret efter vilken kategori sajten verkar inom.
    Rena spekulationer. Kanske kan någon göra något utav den idén eller så cyklar jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?