Sökmotorkonsult.se

Något händer – just nu

Isberg släpper från land

Vi och många andra har under de senaste dagarna sett mycket stora svängningar i sökresultaten. Inte bara i Sverige utan globalt. Något nytt håller på att rullas ut eller testas och det är stort, riktigt stort.

De senaste dagarna har sökresultaten svängt något alldeles oerhört, mer än på mycket länge. Sajter flyger upp och ner i resultaten, en del har gjort riktigt stora hopp. De som först märkte det (så vitt jag vet) är Moz, med sin Mozcast. Mozcast mäter förändring i sökresultaten och de har rapporterat att det den senaste veckan svängt mer än sedan de började mäta.

Det pratas om Panda

Ett ord som ofta nämns i samband med de här fluktuationerna är Panda. Google har tidigare annonserat att Panda nu är en del av algoritmen, något som ska tas med en nypa salt då de senare sagt att Panda körs rullande över ett antal dagar. Något som då skulle stämma väldigt bra med hur sökresultaten ser ut just nu. Å andra sidan skulle det i så fall vara den största Pandan sedan första implementeringen, kanske till och med större än den.

Vad är dina tankar?

Din gissning är lika god som min, vad tror du håller på att hända?

Sidan är senast uppdaterad 2013-07-01

7 kommentarer

  1. Ok, du vill ha Gissning.
    Hmm, Pingvin 2,0 var egentligen inte släppt, den kommer nu ;)

    Kommentar av Håkan

  2. Det var prat om att det inte var hela den fullskaliga nya pingvinen som rullades ut. Det är lite konstigt men det har ännu inte kommit något (mig veterligen) som förklarar svängningarna.

    Kommentar av Magnus Bråth

  3. Kollade igenom lite historik för de svenska sajter som jag kontrollerar och framförallt rörde det sig runt 25-27 juni och efter det har det vart betydligt lugnare och mer som vanligt. Med tanke på att Pingvin 2.0 var rätt mesig (min åsikt) så skulle Håkans gissning passa in för mig med. Men jag ser inte att det stökat runt så mycket den senaste veckan på våra sajter…

  4. Det händer massor för tillfället i serpen. En vän har en porno site som normalt har legat stadigt i toppen mellan 1-4. Nu far siten upp och ner varje dag mellan 1 -30 plats. Han ser inget mönster, han konkurreter har samma problem. Jag har rekommenderat honom att inte göra något och bara avvakta några veckor.

    Kommentar av Lennart Heleander

  5. För vår del har det inneburit att vi äntligen gott om konkurrenten med dom sökord vi jobbat med. Hoppas det håller i sig så SEO satsningen var värd all möda! Tack för fina tips!

    Kommentar av Stefan

  6. de siter där vi sett detta beteendet har haft tunga bra sitewidelänkar som gett värde/länkkraft vs inte gett länkkraft. Just nu med lite olika utgång. Vissa bra sitewidelänkar ger fortfarande kraft (inom större koncerner) medans typ webbyråns länk vid skapandet av temat ger noll/lite eller till o med straffas

    Kommentar av Mikael

  7. Är väl också lite inne på Håkans linje men undrar om de kanske adderat något som ”linkability” dvs kanske något som korrigerar hårdhet på filtret efter vilken kategori sajten verkar inom.
    Rena spekulationer. Kanske kan någon göra något utav den idén eller så cyklar jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?