Sökmotorkonsult.se

Något händer – just nu

Isberg släpper från land

Vi och många andra har under de senaste dagarna sett mycket stora svängningar i sökresultaten. Inte bara i Sverige utan globalt. Något nytt håller på att rullas ut eller testas och det är stort, riktigt stort.

De senaste dagarna har sökresultaten svängt något alldeles oerhört, mer än på mycket länge. Sajter flyger upp och ner i resultaten, en del har gjort riktigt stora hopp. De som först märkte det (så vitt jag vet) är Moz, med sin Mozcast. Mozcast mäter förändring i sökresultaten och de har rapporterat att det den senaste veckan svängt mer än sedan de började mäta.

Det pratas om Panda

Ett ord som ofta nämns i samband med de här fluktuationerna är Panda. Google har tidigare annonserat att Panda nu är en del av algoritmen, något som ska tas med en nypa salt då de senare sagt att Panda körs rullande över ett antal dagar. Något som då skulle stämma väldigt bra med hur sökresultaten ser ut just nu. Å andra sidan skulle det i så fall vara den största Pandan sedan första implementeringen, kanske till och med större än den.

Vad är dina tankar?

Din gissning är lika god som min, vad tror du håller på att hända?

Sidan är senast uppdaterad 2013-07-01

7 kommentarer

  1. Ok, du vill ha Gissning.
    Hmm, Pingvin 2,0 var egentligen inte släppt, den kommer nu ;)

    Kommentar av Håkan

  2. Det var prat om att det inte var hela den fullskaliga nya pingvinen som rullades ut. Det är lite konstigt men det har ännu inte kommit något (mig veterligen) som förklarar svängningarna.

    Kommentar av Magnus Bråth

  3. Kollade igenom lite historik för de svenska sajter som jag kontrollerar och framförallt rörde det sig runt 25-27 juni och efter det har det vart betydligt lugnare och mer som vanligt. Med tanke på att Pingvin 2.0 var rätt mesig (min åsikt) så skulle Håkans gissning passa in för mig med. Men jag ser inte att det stökat runt så mycket den senaste veckan på våra sajter…

  4. Det händer massor för tillfället i serpen. En vän har en porno site som normalt har legat stadigt i toppen mellan 1-4. Nu far siten upp och ner varje dag mellan 1 -30 plats. Han ser inget mönster, han konkurreter har samma problem. Jag har rekommenderat honom att inte göra något och bara avvakta några veckor.

    Kommentar av Lennart Heleander

  5. För vår del har det inneburit att vi äntligen gott om konkurrenten med dom sökord vi jobbat med. Hoppas det håller i sig så SEO satsningen var värd all möda! Tack för fina tips!

    Kommentar av Stefan

  6. de siter där vi sett detta beteendet har haft tunga bra sitewidelänkar som gett värde/länkkraft vs inte gett länkkraft. Just nu med lite olika utgång. Vissa bra sitewidelänkar ger fortfarande kraft (inom större koncerner) medans typ webbyråns länk vid skapandet av temat ger noll/lite eller till o med straffas

    Kommentar av Mikael

  7. Är väl också lite inne på Håkans linje men undrar om de kanske adderat något som ”linkability” dvs kanske något som korrigerar hårdhet på filtret efter vilken kategori sajten verkar inom.
    Rena spekulationer. Kanske kan någon göra något utav den idén eller så cyklar jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?