Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När Google bannade Google Places

Uppdatering: Det var lite för roligt för att vara sant, den artikel jag snubblade över via Aaron Walls SEObook (han får ingen länk för att han lurat mig) visade sig vara ett aprilskämt från mars (!) i år. Eftersom jag blivit helt blåst ska jag ägna resten av dagen åt att lämna arga kommentarer på Tech Crunch om att de måste märka upp aprilskämt efteråt.

Ibland agerar stora företag konstigt och Google är tveklöst ett stort företag. Under morgonen har jag ramlat på läsning från Tech Crunch som är så roligt att det gör ont i magen. Det är en historia om maktkamper, Yachter och 2 miljarder dollar men framför allt handlar den om när Googles webspam-team straffade Google Places.

Vi börjar med båten. Någonstans i karribien i Mars i år sitter Richard Rosenblatt (VD och ägare på Demand Media) och Googles Revenue Chief, Nikesh Arora på Rosenblatts båt. Man kan tänka sig att de smuttar på en paraplydrink eller tar en joggingtur, det är en enorm yacht som enligt utsago kostade Rosenblatt 286 miljoner kroner (40M USD). Att de här känner varandra är inte så konstigt för det som betalat för båten och som är hela intäkten om 2 miljarder USD i Rosenblatts Demand Media är Adsense. Demand Media äger nämligen några av världens största content farms.

Som vi alla vet tjänar Google också pengar på Adsense så Demand Media är naturligtvis en uppskattad partner som förtjänar lite one on one time med Arora som ju ansvarar för att Google tjänar pengar. Att båten dessutom heter ”The Adsense” gör ju inte saken sämre. Matt Cutts, chefen för Googles webspam-team är inte bjuden och det faller sig också helt naturligt.

Som du förstås vet tog Pandauppdateringen och gjorde rent hus även om många hävdar att eHow (Demand Medias flaggskepp) klarat sig oförtjänt bra. Matt Cutts är således inte särskilt populär ombord på ”The Adsense” och Arora har flera gånger hörts säga otrevligheter om Cutts team offentligt.

Ett annat ställe Matt Cutts och hans team inte är särskilt välkomna är på Google Places och Marissa Mayer som leder places har till och med sagt ”Screw the Webspam Team.” Anledningen är att hon och hennes projekt fått samma behandling som alla andra content farms (du får säga vad du vill men du kan väl inte på allvar mena att Google Places tillför något?) och blivit straffade.

Mayer är förstås inte så glad när uppdateringen i mars (enligt TC:s källor på Google) markerar Google Places som spam oavsett hur välförtjänt det är och till skillnad från Arora får hon ju inte ens ta igen sig på Rosenblatts båt.

Nu är det visserligen en lite gammal nyhet men om du tycker det varit roligt hittills så hittar du ännu mer här. Till exempel kan du få höra Rosenblatts voicemail till TechCrunch ”Man, it’s not cool, leave my yacht out of it.”

9 kommentarer

  1. Men var inte artikeln på TC deras aprilskämt iår?

    Kommentar av

    Anders

  2. Oj är det? Den är ju inte publicerad på 1:a april och om det är så är det lite fult att inte märka upp den i efterhand. Du kan ha rätt däremot, isf har jag blivit lurad.

  3. OMG! Nåja, det var roligt iaf även om det är dåligt av TC att inte märka upp (eller åtm ha rätt datum).

  4. haha, skönt att se att du står för att du gick på det och inte raderar posten utan istället bekänner färg!

    Kommentar av

    Magnus Thörnblad

  5. Japp, är man en loser ska man visa det så alla vet.

  6. insåg mitt rackiga ordval, jag vet inte riktigt vad jag tänkte på. bekänner färg är ju fel, snarare erkänner dina misstag. ber om ursäkt för det.

    Kommentar av

    Magnus Thörnblad

  7. :) Jag tyckte det var roligt.

  8. Priceless Magnus, och stort av dig att inte ”mörka”. Jag hade lika gärna kunnat gå på den :) Vi ses imorgon!

    Kommentar av

    Bernt Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner