Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När Google bannade Google Places

Uppdatering: Det var lite för roligt för att vara sant, den artikel jag snubblade över via Aaron Walls SEObook (han får ingen länk för att han lurat mig) visade sig vara ett aprilskämt från mars (!) i år. Eftersom jag blivit helt blåst ska jag ägna resten av dagen åt att lämna arga kommentarer på Tech Crunch om att de måste märka upp aprilskämt efteråt.

Ibland agerar stora företag konstigt och Google är tveklöst ett stort företag. Under morgonen har jag ramlat på läsning från Tech Crunch som är så roligt att det gör ont i magen. Det är en historia om maktkamper, Yachter och 2 miljarder dollar men framför allt handlar den om när Googles webspam-team straffade Google Places.

Vi börjar med båten. Någonstans i karribien i Mars i år sitter Richard Rosenblatt (VD och ägare på Demand Media) och Googles Revenue Chief, Nikesh Arora på Rosenblatts båt. Man kan tänka sig att de smuttar på en paraplydrink eller tar en joggingtur, det är en enorm yacht som enligt utsago kostade Rosenblatt 286 miljoner kroner (40M USD). Att de här känner varandra är inte så konstigt för det som betalat för båten och som är hela intäkten om 2 miljarder USD i Rosenblatts Demand Media är Adsense. Demand Media äger nämligen några av världens största content farms.

Som vi alla vet tjänar Google också pengar på Adsense så Demand Media är naturligtvis en uppskattad partner som förtjänar lite one on one time med Arora som ju ansvarar för att Google tjänar pengar. Att båten dessutom heter ”The Adsense” gör ju inte saken sämre. Matt Cutts, chefen för Googles webspam-team är inte bjuden och det faller sig också helt naturligt.

Som du förstås vet tog Pandauppdateringen och gjorde rent hus även om många hävdar att eHow (Demand Medias flaggskepp) klarat sig oförtjänt bra. Matt Cutts är således inte särskilt populär ombord på ”The Adsense” och Arora har flera gånger hörts säga otrevligheter om Cutts team offentligt.

Ett annat ställe Matt Cutts och hans team inte är särskilt välkomna är på Google Places och Marissa Mayer som leder places har till och med sagt ”Screw the Webspam Team.” Anledningen är att hon och hennes projekt fått samma behandling som alla andra content farms (du får säga vad du vill men du kan väl inte på allvar mena att Google Places tillför något?) och blivit straffade.

Mayer är förstås inte så glad när uppdateringen i mars (enligt TC:s källor på Google) markerar Google Places som spam oavsett hur välförtjänt det är och till skillnad från Arora får hon ju inte ens ta igen sig på Rosenblatts båt.

Nu är det visserligen en lite gammal nyhet men om du tycker det varit roligt hittills så hittar du ännu mer här. Till exempel kan du få höra Rosenblatts voicemail till TechCrunch ”Man, it’s not cool, leave my yacht out of it.”

9 kommentarer

  1. Men var inte artikeln på TC deras aprilskämt iår?

    Kommentar av Anders

  2. Oj är det? Den är ju inte publicerad på 1:a april och om det är så är det lite fult att inte märka upp den i efterhand. Du kan ha rätt däremot, isf har jag blivit lurad.

  3. OMG! Nåja, det var roligt iaf även om det är dåligt av TC att inte märka upp (eller åtm ha rätt datum).

  4. haha, skönt att se att du står för att du gick på det och inte raderar posten utan istället bekänner färg!

    Kommentar av Magnus Thörnblad

  5. Japp, är man en loser ska man visa det så alla vet.

  6. insåg mitt rackiga ordval, jag vet inte riktigt vad jag tänkte på. bekänner färg är ju fel, snarare erkänner dina misstag. ber om ursäkt för det.

    Kommentar av Magnus Thörnblad

  7. :) Jag tyckte det var roligt.

  8. Priceless Magnus, och stort av dig att inte ”mörka”. Jag hade lika gärna kunnat gå på den :) Vi ses imorgon!

    Kommentar av Bernt Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner