Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När Google inför Sociala Signaler

Ja det är en söt hund men den kommer nog inte hjälpa dig ranka

De allra flesta i branschen är eniga om att sociala signaler (likes, retweets och liknande) förr eller senare kommer bli en viktig del av Googles algoritm. Många väntar spänt på när det händer för de är redan stora i sociala medier men jag skulle inte vara så förväntansfull om jag vore dem, Google brukar nämligen se lite annorlunda på saker.

Det är faktiskt inte så att Google bara kommer använda sociala signaler till att göra positiva saker med din sajt, de kan mycket väl använda dem för att filtrera bort dig. Aaron Axelsson delade ett övertygande resonemang för någon månad sedan och jag tar mig friheten att dela det med er. Fundera ett ögonblick på vad som fungerar bäst i sociala medier idag.

Några av de saker som fungerar väldigt bra i sociala medier är väldigt likt sådant som Google sedan länge rensat bort i sökresultaten. Ett första exempel kan vara Klicka och Dela-tävlingar på Facebook. Trots att dessa bryter mot Facebooks riktlinjer är det något som används väldigt ofta och anledningen är enkel, det fungerar fantastiskt bra. Det här är i det närmaste att jämföra med de allra spammigaste länkarna, länkar som egentligen inte har någon betydelse och som finns tillgängliga i miljontals. Om likes vore en något mer begränsad resurs skulle de kunna användas för att visa vad folk faktiskt gillar, idag visar de i första hand ganska spammiga sidor ingen har någon egentlig relation med.

Vilka är det som på Twitter får störst genomslag då? Dels är det redan kända personer och det är rimligt på sitt sätt, de skulle kunna driva en väldigt populär blogg lika gärna som att ha många följare på Twitter och det vet Google hur de ska hantera. Andra som får stort genomslag är de som kan skriva väldigt klatschiga one liners och de som köksbordspratar i massor till höger och vänster. Det här är ofta sådant som Google väljer bort, tänk särskilt på dem som pratar vitt och brett om allt från sin lunch till Nyhetsmorgon, ju mer sådant du gör desto mer bygger du relationer på Twitter men i sök är det motsatsen till framgång. Google har på senare tid tagit krafttag mot allt för spretiga sajter och ställer mycket högre krav på dig om du vill kunna ta positioner på vitt skilda ämnen. Att vara smalare är en dygd.

Fundera ett ögonblick på om dina 100.000 tweets kanske snarare är en fara för dig än till nytta om Google tar med sociala signaler, kanske skulle du låtit bli att publicera alla de där lolkatterna och sätter du dig verkligen i rätt sammanhang när du följer diskuterar könstillhörighet med PR-experter?

9 kommentarer

  1. Jag tror inte sociala signaler är en stor grej för Google. Däremot är det en del av det vi kallar brandsignals, men bara en liten grej!

    Sociala signaler kommer säkert, men det kommer vara en detalj, lite som en h3…

    Kommentar av Christian

  2. Ja, vi är fullständigt överens där Christian, tror inte heller att det kommer bli överskuggande viktigt.

  3. Och jag håller med er båda.

    Tror verkligen raka motsatsen mot vad ”de flesta” tror om Sociala Signaler.

    Min tankegång har alltid varit såhär: Varför skulle Google vilja förvandla Facebook och Google+ till marknader där alla med ett konto får ett finansiellt värde?
    Det går emot allt vad sociala nätverk har för funktion och jag tror att de är rädda för den potentiella utvecklingen.

    Tänk om det blir öppet erkänt att Sociala signaler får en positiv effekt för SEO. Det kommer att kunna missbrukas, och därför kommer det att missbrukas, som allt annat liksom.

    Fördelarna är inte i närheten av nackdelarna om det skulle bli erkänt att Sociala Signaler fungerar inom SEO.
    För branding används det, absolut. Och redan nu så utnyttjas det av oss marknadsförare. Öppnar dom SEO – dörren finns det risk att de förstör de stora sociala nätverken för de vanliga användarna.

    Tror aldrig att det kommer att bli en signal över huvudtaget.

    Kommentar av Niklas

  4. Niklas

    Jag tror Google har ett problem som de jobbar med, att på olika sätt identifera konceptet ”brand” på algoritmisk nivå. Det är inte ett helt lätt problem att lösa och de har troligen en bit kvar. Inom den problemlösningen ser jag sociala signaler som ngt intressant att mäta för att försöak skapa sig en helhetsbild på en sökning och sajt. Men de kommer behöva använda många, många fler parametrar för att reda ut det…

    Kommentar av Christian

  5. Om någon med 5000 följare pushar för en sida jmf med om någon med 50 följare pushar så vet inte jag varför Google skulle ge den förstnämnda en gräddfil i SERP. Det säger ju ingenting om relevans överhuvudtaget. Vad gäller likes så går de att fejka och att ge dem för stor betydelse skulle skapa en massa extrajobb för Google om de ska behöva skilja fejk från äkta. Däremot är en verifierad företagssida på G+ med koppling till en webbplats något jag ”tror” har betydelse redan idag. När det gäller lokalt sök så är det väl en redan ”bevisad” social signal som funkar.

  6. Jo, det är säkert så att Google funderar på om och hur man kan utnyttja sociala signaler för att värdera sidinnehållet. Men om vi skall se krasst på hur sociala experiment på nätet gått hittills … De som har flest vänner eller likes på FB är knappast de intressantaste personerna eller företagen. Det är förmodligen likadant på Twitter. Om det sedan skulle användas för att nedvärdera annat innehåll … nja, det kan ju slå väldigt fel, så det kräver noggrann analys innan man sätter något sådant i verket.
    M.a.o så tror jag att relevanta websidor och länkar till dessa kommer att fortsätta vara viktigast för sökresultatet under överskådlig framtid.

  7. Jag tror inte heller sociala signaler kommer ha en direkt positiv effekt i SERP.

    Däremot kan jag se framför mig att det används som ett riktmärke om en sida ska hjälpas eller stjälpas. Om en webbplats har fått hundratals unika länkar över en vecka som luktar ”spam”, så ser det inte bättre ut om det är stendött i sociala medier.

  8. Jag får ofta uppfattningen att sociala signaler på något sätt ska ersätta länkar. Frågan är om Google anser att det är svårare att fabricera sociala signaler och därför kommer värdera dem högre än länkar i framtiden.

    Jag ligger lågt med det sociala tills tester visar att de har märkbar effekt på ranking. Sedan kan man såklart använda sociala medier för att driva trafik, men då är det inte SEO.

  9. […] Visst kan det vara bra för ditt företag att folk har hört ditt namn men är det verkligen bästa investeringen att varje gång folk tänker på ditt företag tänker de på söta hundar? Dessutom kan det innebära en risk för din sökmotoroptimering. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner