Sökmotorkonsult.se

När journalister vill veta något…

PR är komplext och jag ska inte säga att jag på något sätt bemästrar det. Om det finns något vi på Pineberry bemästrar däremot så är det sökmotoroptimering och ibland glider de här två skolorna in i varandra. I den skärningspunkten finns det fortfarande mycket att hämta.

Nyligen publicerade Cision en undersökning som sätter lite siffror på något som vi i och för sig redan visste men som är intressant att visa. 92% av journalister säger att Google är Mycket Viktig eller Viktig som verktyg när det gäller research. Det är den klart största siffran när det gäller journalisters viktigaste digitala researchverktyg. Jämför till exempel med 45% som säger samma sak om Wikipedia.

Journalisternas viktigaste digitala researchverktyg

Klicka för större bild

Det är inte särskilt konstigt, anta att Pelle fått i uppdrag av sin chef att skriva ingående om sökmotorkonsulter. Vad gör då Pelle som inte vet något särskilt om sökmotorkonsulter. Google är det första han tänker, eller numer tänker han inte ens på Google, han bara skriver in sökmotorkonsult i sitt adress/sökfönster och så får han ett resultat. Självklart kan du utnyttja det här.

Du ska skriva en artiklar om vilka cyklar som kommer i år, du Googlar cyklar och hittar Cykloteket. Du hittar deras kontaktsida och ringer Stockholmsnumret för att fråga vad som är på väg in. Vips så har Cykloteket en möjlighet att berätta vilka cyklar de kommer ha i butiken i vår och hur bra de är. Visst har jag förenklat lite men inte är det särskilt långt från verkligheten? Tror du att det är en slump att Cykloteket har platsen de har?

Ofta pratar jag om att SEO är en försäljningskanal det är nämligen ett fantastiskt sätt att driva försäljning, för att fånga upp de som sett reklamfilmen eller läst om fenomenet i tidningen. Det är också en kanal för att skapa resultat i andra kanaler. Den här bloggen är inte stor bland SEO-bloggar bara pga bra positioner, den får också fördelar indirekt av dem.

För som rubriken antyder: När journalister vill veta något gör det precis som alla vi andra, googlar.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-17

En kommentar

  1. Bra summering och Magnus! +1 från Webbdo!

    Kommentar av Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?