Sökmotorkonsult.se

När journalister vill veta något…

PR är komplext och jag ska inte säga att jag på något sätt bemästrar det. Om det finns något vi på Pineberry bemästrar däremot så är det sökmotoroptimering och ibland glider de här två skolorna in i varandra. I den skärningspunkten finns det fortfarande mycket att hämta.

Nyligen publicerade Cision en undersökning som sätter lite siffror på något som vi i och för sig redan visste men som är intressant att visa. 92% av journalister säger att Google är Mycket Viktig eller Viktig som verktyg när det gäller research. Det är den klart största siffran när det gäller journalisters viktigaste digitala researchverktyg. Jämför till exempel med 45% som säger samma sak om Wikipedia.

Journalisternas viktigaste digitala researchverktyg

Klicka för större bild

Det är inte särskilt konstigt, anta att Pelle fått i uppdrag av sin chef att skriva ingående om sökmotorkonsulter. Vad gör då Pelle som inte vet något särskilt om sökmotorkonsulter. Google är det första han tänker, eller numer tänker han inte ens på Google, han bara skriver in sökmotorkonsult i sitt adress/sökfönster och så får han ett resultat. Självklart kan du utnyttja det här.

Du ska skriva en artiklar om vilka cyklar som kommer i år, du Googlar cyklar och hittar Cykloteket. Du hittar deras kontaktsida och ringer Stockholmsnumret för att fråga vad som är på väg in. Vips så har Cykloteket en möjlighet att berätta vilka cyklar de kommer ha i butiken i vår och hur bra de är. Visst har jag förenklat lite men inte är det särskilt långt från verkligheten? Tror du att det är en slump att Cykloteket har platsen de har?

Ofta pratar jag om att SEO är en försäljningskanal det är nämligen ett fantastiskt sätt att driva försäljning, för att fånga upp de som sett reklamfilmen eller läst om fenomenet i tidningen. Det är också en kanal för att skapa resultat i andra kanaler. Den här bloggen är inte stor bland SEO-bloggar bara pga bra positioner, den får också fördelar indirekt av dem.

För som rubriken antyder: När journalister vill veta något gör det precis som alla vi andra, googlar.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-17

En kommentar

  1. Bra summering och Magnus! +1 från Webbdo!

    Kommentar av Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.