Sökmotorkonsult.se

När journalister vill veta något…

PR är komplext och jag ska inte säga att jag på något sätt bemästrar det. Om det finns något vi på Pineberry bemästrar däremot så är det sökmotoroptimering och ibland glider de här två skolorna in i varandra. I den skärningspunkten finns det fortfarande mycket att hämta.

Nyligen publicerade Cision en undersökning som sätter lite siffror på något som vi i och för sig redan visste men som är intressant att visa. 92% av journalister säger att Google är Mycket Viktig eller Viktig som verktyg när det gäller research. Det är den klart största siffran när det gäller journalisters viktigaste digitala researchverktyg. Jämför till exempel med 45% som säger samma sak om Wikipedia.

Journalisternas viktigaste digitala researchverktyg

Klicka för större bild

Det är inte särskilt konstigt, anta att Pelle fått i uppdrag av sin chef att skriva ingående om sökmotorkonsulter. Vad gör då Pelle som inte vet något särskilt om sökmotorkonsulter. Google är det första han tänker, eller numer tänker han inte ens på Google, han bara skriver in sökmotorkonsult i sitt adress/sökfönster och så får han ett resultat. Självklart kan du utnyttja det här.

Du ska skriva en artiklar om vilka cyklar som kommer i år, du Googlar cyklar och hittar Cykloteket. Du hittar deras kontaktsida och ringer Stockholmsnumret för att fråga vad som är på väg in. Vips så har Cykloteket en möjlighet att berätta vilka cyklar de kommer ha i butiken i vår och hur bra de är. Visst har jag förenklat lite men inte är det särskilt långt från verkligheten? Tror du att det är en slump att Cykloteket har platsen de har?

Ofta pratar jag om att SEO är en försäljningskanal det är nämligen ett fantastiskt sätt att driva försäljning, för att fånga upp de som sett reklamfilmen eller läst om fenomenet i tidningen. Det är också en kanal för att skapa resultat i andra kanaler. Den här bloggen är inte stor bland SEO-bloggar bara pga bra positioner, den får också fördelar indirekt av dem.

För som rubriken antyder: När journalister vill veta något gör det precis som alla vi andra, googlar.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-17

En kommentar

  1. Bra summering och Magnus! +1 från Webbdo!

    Kommentar av Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!