PR är komplext och jag ska inte säga att jag på något sätt bemästrar det. Om det finns något vi på Pineberry bemästrar däremot så är det sökmotoroptimering och ibland glider de här två skolorna in i varandra. I den skärningspunkten finns det fortfarande mycket att hämta.
Nyligen publicerade Cision en undersökning som sätter lite siffror på något som vi i och för sig redan visste men som är intressant att visa. 92% av journalister säger att Google är Mycket Viktig eller Viktig som verktyg när det gäller research. Det är den klart största siffran när det gäller journalisters viktigaste digitala researchverktyg. Jämför till exempel med 45% som säger samma sak om Wikipedia.
Klicka för större bild
Det är inte särskilt konstigt, anta att Pelle fått i uppdrag av sin chef att skriva ingående om sökmotorkonsulter. Vad gör då Pelle som inte vet något särskilt om sökmotorkonsulter. Google är det första han tänker, eller numer tänker han inte ens på Google, han bara skriver in sökmotorkonsult i sitt adress/sökfönster och så får han ett resultat. Självklart kan du utnyttja det här.
Du ska skriva en artiklar om vilka cyklar som kommer i år, du Googlar cyklar och hittar Cykloteket. Du hittar deras kontaktsida och ringer Stockholmsnumret för att fråga vad som är på väg in. Vips så har Cykloteket en möjlighet att berätta vilka cyklar de kommer ha i butiken i vår och hur bra de är. Visst har jag förenklat lite men inte är det särskilt långt från verkligheten? Tror du att det är en slump att Cykloteket har platsen de har?
Ofta pratar jag om att SEO är en försäljningskanal det är nämligen ett fantastiskt sätt att driva försäljning, för att fånga upp de som sett reklamfilmen eller läst om fenomenet i tidningen. Det är också en kanal för att skapa resultat i andra kanaler. Den här bloggen är inte stor bland SEO-bloggar bara pga bra positioner, den får också fördelar indirekt av dem.
För som rubriken antyder: När journalister vill veta något gör det precis som alla vi andra, googlar.
Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!
Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?
Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.
Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.
Bra summering och Magnus! +1 från Webbdo!