Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När konkurrensen ökar

Tävling

 

Sökmotoroptimering är i grunden väldigt lätt. Det är inte så svårt att komma igång med att synas i sökresultaten men i segment där du möter på motstånd behöver du helt andra verktyg i din verktygslåda än vad som hjälper dig i de segment som inte är så tuffa.

Det kräver alltså andra insatser för att ta positioner i konkurrensutsatta segment än i de du vanligtvis ser. Eftersom det ofta blir lite rörigt när man pratar om konkurrensutsatta segment (alla är inte överens om var man drar gränsen för vad som är svårt) så tänkte jag definera var jag drar gränsen med lite exempel. Till att börja med tycker jag inte att sökord inom sökmotoroptimering i Sverige har hög konkurrens (det här t ex). Sökorden inom sökmotoroptimering på svenska har i mina ögon kanske hög medel-svårighet, inte hög konkurrens. Finansbranschen i USA däremot, hasardspel i ett antal länder och så vidare har hög konkurrens. Vad är det då för skillnader jag pratar om?

Nybörjartipsen tappar sitt värde

Ett problem är att nybörjartipsen du kan hitta där ute tappar värdet. Ett enkelt exempel är väl tips om att gästblogga, visst kan du komma framåt genom att gästblogga om du vill ta en position på möbler eller fredagsmys men ska du ta en position på ett sökord med någon vidare konkurrens så kommer det inte att fungera. Ska du sitta och skriva 100.000 gästposter? Vilka är de här 100.000 bloggarna som är relevanta, hur hittar du dem och det som framför allt är intressant, hur reagerar Google på det?

Det är nämligen så att gästbloggande är vettigt, så länge det görs i liten skala. Om du gör mycket av det så har Google åsikter om det (Matt Cutts). En metod som är helt godtagbar som väg framåt i liten skala kan alltså sätta dig i filter om du gör det i större skala. Det samma gäller on site-faktorer. Om du har många sidor på sajten så är det ju generellt sett en fördel, om du har väldigt många så kan det bli problem, särskilt om du rankar bra (tänk Panda).

Det här har lett till att det finns sökmotoroptimerare som rekommenderar till exempel att du ska indexera sökresultat. Visst är det så att det kan fungera, särskilt om du i övrigt inte gör så bra ifrån dig inom SEO men om du börjar ranka bra, särskilt i mer konkurrensutsatta segment så kommer förr eller senare filter eller manual action som ett brev på posten.

Du måste komma ihåg att Google bevakar dina steg

En annan aspekt du måste ta hänsyn till är att om du tar dig in på topp tio på poker i USA så kommer Googles medarbetare med jämna mellanrum på besök. Det finns gott om quality raters i USA, väldigt få i Sverige. Det går mycket fortare och det är med mycket större säkerhet som fulknep hittas och åtgärdas av Google där konkurrensen är hög än i ett svenskt okänt sökresultat. Visst kan du komma undan ett tag med indexerade sökresultat om du är en möbelhandlare i Sverige, lite längre iaf än i USA.

 

5 kommentarer

  1. Tjena Magnus, vad menar du med ”indexera sökresultat” kan du förklara hur det funkar?

    Kommentar av

    Erik Lindegren

  2. Ja det kan jag göra. Det handlar om att Google inte vill visa andra sökmotorer i sina sökresultat och är ganska bra på att filtrera bort dem. Technorati är kanske det mest kända exemplet, bloggsökmotorn som blev av med nästan all sin trafik från Google för några år sedan.

    Google vill alltså inte att du låter dem indexera eventuella sökresultatsidor på din site.

  3. Intressant att höra mer om jobbet i de högre divisionerna! Jag blir nyfiken på om du har något sätt att mäta ”konkurrensutsatthet”?

  4. Det finns förstås ett antal sätt att göra den bedömningen men jag skulle nog helst vilja lägga det på hur mycket pengar som skjuts in i SEO i nischen. När du har ett hundratal människor som jobbar heltid med en enda site så blir konkurrensen förstås på en helt annan nivå än vad vi är vana med här i Sverige.

    Det kan ju förstås vara svårt att hitta vid en snabb konkurrensanalys, då tittar jag istället på hur väl genomförd sökmotoroptimering on och off page konkurrenterna har.

  5. Välskrivet och bra. Lite frågande till vad de mer avancerade teknikerna månde vara dock….

    Kommentar av

    Niklas

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

strukturerad data

Nyheter för strukturerad data

Under veckan som gått har vi noterat en förändring i SERP:en. Numera lyfter google in bilder direkt i sökresultatet med hjälp av strukturerad data. Något som bara varit tillgängligt för recept tidigare. Lär dig mer hur du kan nyttja dessa förändringar på bästa sätt!

bygga länkar

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

När du byggt en affiliatesajt har du bara gjort 20% av arbetet. Läs vad du ska fokusera övriga 80% av tiden på redan i början av webbplatsens levnadstid.

Hänvisiningar Google Analytics

”Snor” Klarna din försäljning?

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att […]

sokpodden_avsnitt-17_460x288

#17 Vattentäta skott

Så var det dags för avsnitt 17 av Sökpodden. I detta avsnitt pratar vi om 13 lite ovanliga SEO tips, undersöker vattentäta skott mellan AdWords och det organiska sökresultatet och djupdyker i budgivningen på Facebook. Du lyssnar väl?

Adwords visningsandel

Så använder du visningsandel för att öka din synlighet

Visste du att det kan finnas mycket trafik att hämta bland dina redan existerande kampanjer? I denna artikel förklarar vi vad en visningsandel är samt hur du ska använda dig av mätvärdet för att bringa in mer värdefull trafik och intäkter till kontot.