Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När sociala medier blir Black Hat

När social media blir black hat

Med jämna mellanrum läser vi rapporter om att Google till slut har tagit in sociala signaler som en rankingfaktor i sin algoritm. Än har vi inte sett några övertygande bevis att så är fallet, men om det en dag visar sig stämma kommer en rad sociala medie-byråer plötsligt stå med Googles svarta hatt över öronen.

Under det senaste året har jag hört både en och två SEO:s prata om det förkastliga i att köpa länkar i syfte att ta positioner i Google, och redan i nästa andetag tala om att företag istället borde arbeta med sociala signaler eftersom det i framtiden kommer vara en stor del av Googles rankingalgoritm.

Ponera att detta stämmer: från och med i morgon kommer en delning på Facebook vara lika mycket värd som en länk från en annan webbplats. Vad är det då som skiljer en SEO som arbetar med sociala medier från en SEO som arbetar med länkar? Båda tar bevisligen betalt för att manipulera sökresultatet med hjälp av externa signaler.

Social interaktion är enkelt att fejka

Anledningen till att sociala signaler har en så pass liten inverkan – om ens någon – i Googles algoritm idag är att det helt enkelt är för lätt att manipulera. Där igenom blir det också enormt komplext att utvärdera hur mycket en delning eller en interaktion i sociala medier är värd ur ett rankingperspektiv.

Men som sagt – låt säga att sociala medier kommer ha en betydande roll för SEO om ett par år. Är det då inte trolig att Google inte i samma stund det blir känt, även skriver in en ny punkt i sina riktlinjer för webbansvariga – som indirekt förvandlar alla sociala medier-SEO:s till black hats?

Köpa och sälja delningar och likes som vidarebefordrar SocialRank är emot Googles riktlinjer.

Detta innefattar såväl att betala för delningar eller likes i sociala medier, som att erbjuda varor eller tjänster i utbyte mot delningar eller likes, eller tävlingar där ett krav för att delta är att man ”gillar” en specifik sida.

Skulle en sådan paragraf föras in skulle Google inte bara så ytterligare ris i en redan snårig algoritm, de skulle även ta sig friheten att sätta upp regler för hur andra tjänsteleverantörer behandlar sina användare.

De skulle dessutom i samma sekund skapa arbetstillfällen för väldigt många SEO:s som idag arbetar med länkar, i och med att dessa genast även skulle börja arbeta med sociala signaler. Med tanke på hur många arbetstimmar Google tvingas lägga ner på att hitta ”onaturliga” länkar idag ställer mig tveksam till att det är en utveckling Google omfamnar.

Sociala medier är bra till mycket, men inte till SEO

Med detta sagt betyder det inte att det är dåligt att arbeta med strategier för sociala medier. Tvärtom, det är i många fall ett utmärkt komplement till övriga kommunikationskanaler och det kan naturligtvis i förlängningen bidra till att du får en länk eller två.

Det är däremot inte det primära verktyget du ska använda dig av om ditt mål är att ta positioner i Google.

3 kommentarer

  1. Även om länkar är grundalgon hos Google verkar Google+ verkar vara en rankingfaktor och även Facebook likes om man får tro moz.com.
    http://moz.com/search-ranking-factors

    Kommentar av

    daniel larsson

  2. Hej Daniel!

    Som jag skrev har vi ännu inte sett något övertygande bevis på att sociala signaler är en rankingfaktor. Just Moz undersökning visar snarare på att det finns korrelation mellan en sajt som rankar bra och antalet likes, vilket ju inte är helt orimligt. Att sajten däremot rankar till följd av just antalet likes ser jag däremot inte deras undersökning påvisar.

    Vad gäller Google+ har Matt Cutts själv gått ut och sagt att det inte är en del i deras algoritm. Hans uttalanden ska man naturligtvis ta med en nypa salt, och de enda som verkligen vet svaret på om sociala signaler är en del av deras algoritm är Google själva.

    Men faktum kvarstår: länkar väger i nuläget betydligt tyngre än sociala signaler. Att då rekommendera ett företag att arbeta med sociala medier istället för länkar är att göra sin kund en otjänst.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

  3. Tor att man inte behöver tro på moz.com eftersom Google själva uttalat sig i frågan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner