Sökmotorkonsult.se

När sociala medier blir Black Hat

När social media blir black hat

Med jämna mellanrum läser vi rapporter om att Google till slut har tagit in sociala signaler som en rankingfaktor i sin algoritm. Än har vi inte sett några övertygande bevis att så är fallet, men om det en dag visar sig stämma kommer en rad sociala medie-byråer plötsligt stå med Googles svarta hatt över öronen.

Under det senaste året har jag hört både en och två SEO:s prata om det förkastliga i att köpa länkar i syfte att ta positioner i Google, och redan i nästa andetag tala om att företag istället borde arbeta med sociala signaler eftersom det i framtiden kommer vara en stor del av Googles rankingalgoritm.

Ponera att detta stämmer: från och med i morgon kommer en delning på Facebook vara lika mycket värd som en länk från en annan webbplats. Vad är det då som skiljer en SEO som arbetar med sociala medier från en SEO som arbetar med länkar? Båda tar bevisligen betalt för att manipulera sökresultatet med hjälp av externa signaler.

Social interaktion är enkelt att fejka

Anledningen till att sociala signaler har en så pass liten inverkan – om ens någon – i Googles algoritm idag är att det helt enkelt är för lätt att manipulera. Där igenom blir det också enormt komplext att utvärdera hur mycket en delning eller en interaktion i sociala medier är värd ur ett rankingperspektiv.

Men som sagt – låt säga att sociala medier kommer ha en betydande roll för SEO om ett par år. Är det då inte trolig att Google inte i samma stund det blir känt, även skriver in en ny punkt i sina riktlinjer för webbansvariga – som indirekt förvandlar alla sociala medier-SEO:s till black hats?

Köpa och sälja delningar och likes som vidarebefordrar SocialRank är emot Googles riktlinjer.

Detta innefattar såväl att betala för delningar eller likes i sociala medier, som att erbjuda varor eller tjänster i utbyte mot delningar eller likes, eller tävlingar där ett krav för att delta är att man ”gillar” en specifik sida.

Skulle en sådan paragraf föras in skulle Google inte bara så ytterligare ris i en redan snårig algoritm, de skulle även ta sig friheten att sätta upp regler för hur andra tjänsteleverantörer behandlar sina användare.

De skulle dessutom i samma sekund skapa arbetstillfällen för väldigt många SEO:s som idag arbetar med länkar, i och med att dessa genast även skulle börja arbeta med sociala signaler. Med tanke på hur många arbetstimmar Google tvingas lägga ner på att hitta ”onaturliga” länkar idag ställer mig tveksam till att det är en utveckling Google omfamnar.

Sociala medier är bra till mycket, men inte till SEO

Med detta sagt betyder det inte att det är dåligt att arbeta med strategier för sociala medier. Tvärtom, det är i många fall ett utmärkt komplement till övriga kommunikationskanaler och det kan naturligtvis i förlängningen bidra till att du får en länk eller två.

Det är däremot inte det primära verktyget du ska använda dig av om ditt mål är att ta positioner i Google.

3 kommentarer

  1. Även om länkar är grundalgon hos Google verkar Google+ verkar vara en rankingfaktor och även Facebook likes om man får tro moz.com.
    http://moz.com/search-ranking-factors

    Kommentar av daniel larsson

  2. Hej Daniel!

    Som jag skrev har vi ännu inte sett något övertygande bevis på att sociala signaler är en rankingfaktor. Just Moz undersökning visar snarare på att det finns korrelation mellan en sajt som rankar bra och antalet likes, vilket ju inte är helt orimligt. Att sajten däremot rankar till följd av just antalet likes ser jag däremot inte deras undersökning påvisar.

    Vad gäller Google+ har Matt Cutts själv gått ut och sagt att det inte är en del i deras algoritm. Hans uttalanden ska man naturligtvis ta med en nypa salt, och de enda som verkligen vet svaret på om sociala signaler är en del av deras algoritm är Google själva.

    Men faktum kvarstår: länkar väger i nuläget betydligt tyngre än sociala signaler. Att då rekommendera ett företag att arbeta med sociala medier istället för länkar är att göra sin kund en otjänst.

    Kommentar av Lucas Kolping

  3. Tor att man inte behöver tro på moz.com eftersom Google själva uttalat sig i frågan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner