Sökmotorkonsult.se

När sociala medier blir Black Hat

Dam i svart hatt

Med jämna mellanrum läser vi rapporter om att Google till slut har tagit in sociala signaler som en rankingfaktor i sin algoritm. Än har vi inte sett några övertygande bevis att så är fallet, men om det en dag visar sig stämma kommer en rad sociala medie-byråer plötsligt stå med Googles svarta hatt över öronen.

Under det senaste året har jag hört både en och två SEO:s prata om det förkastliga i att köpa länkar i syfte att ta positioner i Google, och redan i nästa andetag tala om att företag istället borde arbeta med sociala signaler eftersom det i framtiden kommer vara en stor del av Googles rankingalgoritm.

Ponera att detta stämmer: från och med i morgon kommer en delning på Facebook vara lika mycket värd som en länk från en annan webbplats. Vad är det då som skiljer en SEO som arbetar med sociala medier från en SEO som arbetar med länkar? Båda tar bevisligen betalt för att manipulera sökresultatet med hjälp av externa signaler.

Social interaktion är enkelt att fejka

Anledningen till att sociala signaler har en så pass liten inverkan – om ens någon – i Googles algoritm idag är att det helt enkelt är för lätt att manipulera. Där igenom blir det också enormt komplext att utvärdera hur mycket en delning eller en interaktion i sociala medier är värd ur ett rankingperspektiv.

Men som sagt – låt säga att sociala medier kommer ha en betydande roll för SEO om ett par år. Är det då inte trolig att Google inte i samma stund det blir känt, även skriver in en ny punkt i sina riktlinjer för webbansvariga – som indirekt förvandlar alla sociala medier-SEO:s till black hats?

Köpa och sälja delningar och likes som vidarebefordrar SocialRank är emot Googles riktlinjer.

Detta innefattar såväl att betala för delningar eller likes i sociala medier, som att erbjuda varor eller tjänster i utbyte mot delningar eller likes, eller tävlingar där ett krav för att delta är att man ”gillar” en specifik sida.

Skulle en sådan paragraf föras in skulle Google inte bara så ytterligare ris i en redan snårig algoritm, de skulle även ta sig friheten att sätta upp regler för hur andra tjänsteleverantörer behandlar sina användare.

De skulle dessutom i samma sekund skapa arbetstillfällen för väldigt många SEO:s som idag arbetar med länkar, i och med att dessa genast även skulle börja arbeta med sociala signaler. Med tanke på hur många arbetstimmar Google tvingas lägga ner på att hitta ”onaturliga” länkar idag ställer mig tveksam till att det är en utveckling Google omfamnar.

Sociala medier är bra till mycket, men inte till SEO

Med detta sagt betyder det inte att det är dåligt att arbeta med strategier för sociala medier. Tvärtom, det är i många fall ett utmärkt komplement till övriga kommunikationskanaler och det kan naturligtvis i förlängningen bidra till att du får en länk eller två.

Det är däremot inte det primära verktyget du ska använda dig av om ditt mål är att ta positioner i Google.

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-25

3 kommentarer

  1. Även om länkar är grundalgon hos Google verkar Google+ verkar vara en rankingfaktor och även Facebook likes om man får tro moz.com.
    http://moz.com/search-ranking-factors

    Kommentar av daniel larsson

  2. Hej Daniel!

    Som jag skrev har vi ännu inte sett något övertygande bevis på att sociala signaler är en rankingfaktor. Just Moz undersökning visar snarare på att det finns korrelation mellan en sajt som rankar bra och antalet likes, vilket ju inte är helt orimligt. Att sajten däremot rankar till följd av just antalet likes ser jag däremot inte deras undersökning påvisar.

    Vad gäller Google+ har Matt Cutts själv gått ut och sagt att det inte är en del i deras algoritm. Hans uttalanden ska man naturligtvis ta med en nypa salt, och de enda som verkligen vet svaret på om sociala signaler är en del av deras algoritm är Google själva.

    Men faktum kvarstår: länkar väger i nuläget betydligt tyngre än sociala signaler. Att då rekommendera ett företag att arbeta med sociala medier istället för länkar är att göra sin kund en otjänst.

    Kommentar av Lucas Kolping

  3. Tor att man inte behöver tro på moz.com eftersom Google själva uttalat sig i frågan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?