Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När sociala medier blir Black Hat

När social media blir black hat

Med jämna mellanrum läser vi rapporter om att Google till slut har tagit in sociala signaler som en rankingfaktor i sin algoritm. Än har vi inte sett några övertygande bevis att så är fallet, men om det en dag visar sig stämma kommer en rad sociala medie-byråer plötsligt stå med Googles svarta hatt över öronen.

Under det senaste året har jag hört både en och två SEO:s prata om det förkastliga i att köpa länkar i syfte att ta positioner i Google, och redan i nästa andetag tala om att företag istället borde arbeta med sociala signaler eftersom det i framtiden kommer vara en stor del av Googles rankingalgoritm.

Ponera att detta stämmer: från och med i morgon kommer en delning på Facebook vara lika mycket värd som en länk från en annan webbplats. Vad är det då som skiljer en SEO som arbetar med sociala medier från en SEO som arbetar med länkar? Båda tar bevisligen betalt för att manipulera sökresultatet med hjälp av externa signaler.

Social interaktion är enkelt att fejka

Anledningen till att sociala signaler har en så pass liten inverkan – om ens någon – i Googles algoritm idag är att det helt enkelt är för lätt att manipulera. Där igenom blir det också enormt komplext att utvärdera hur mycket en delning eller en interaktion i sociala medier är värd ur ett rankingperspektiv.

Men som sagt – låt säga att sociala medier kommer ha en betydande roll för SEO om ett par år. Är det då inte trolig att Google inte i samma stund det blir känt, även skriver in en ny punkt i sina riktlinjer för webbansvariga – som indirekt förvandlar alla sociala medier-SEO:s till black hats?

Köpa och sälja delningar och likes som vidarebefordrar SocialRank är emot Googles riktlinjer.

Detta innefattar såväl att betala för delningar eller likes i sociala medier, som att erbjuda varor eller tjänster i utbyte mot delningar eller likes, eller tävlingar där ett krav för att delta är att man ”gillar” en specifik sida.

Skulle en sådan paragraf föras in skulle Google inte bara så ytterligare ris i en redan snårig algoritm, de skulle även ta sig friheten att sätta upp regler för hur andra tjänsteleverantörer behandlar sina användare.

De skulle dessutom i samma sekund skapa arbetstillfällen för väldigt många SEO:s som idag arbetar med länkar, i och med att dessa genast även skulle börja arbeta med sociala signaler. Med tanke på hur många arbetstimmar Google tvingas lägga ner på att hitta ”onaturliga” länkar idag ställer mig tveksam till att det är en utveckling Google omfamnar.

Sociala medier är bra till mycket, men inte till SEO

Med detta sagt betyder det inte att det är dåligt att arbeta med strategier för sociala medier. Tvärtom, det är i många fall ett utmärkt komplement till övriga kommunikationskanaler och det kan naturligtvis i förlängningen bidra till att du får en länk eller två.

Det är däremot inte det primära verktyget du ska använda dig av om ditt mål är att ta positioner i Google.

3 kommentarer

  1. Även om länkar är grundalgon hos Google verkar Google+ verkar vara en rankingfaktor och även Facebook likes om man får tro moz.com.
    http://moz.com/search-ranking-factors

    Kommentar av

    daniel larsson

  2. Hej Daniel!

    Som jag skrev har vi ännu inte sett något övertygande bevis på att sociala signaler är en rankingfaktor. Just Moz undersökning visar snarare på att det finns korrelation mellan en sajt som rankar bra och antalet likes, vilket ju inte är helt orimligt. Att sajten däremot rankar till följd av just antalet likes ser jag däremot inte deras undersökning påvisar.

    Vad gäller Google+ har Matt Cutts själv gått ut och sagt att det inte är en del i deras algoritm. Hans uttalanden ska man naturligtvis ta med en nypa salt, och de enda som verkligen vet svaret på om sociala signaler är en del av deras algoritm är Google själva.

    Men faktum kvarstår: länkar väger i nuläget betydligt tyngre än sociala signaler. Att då rekommendera ett företag att arbeta med sociala medier istället för länkar är att göra sin kund en otjänst.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

  3. Tor att man inte behöver tro på moz.com eftersom Google själva uttalat sig i frågan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner