Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

När utrotar Google affiliates?

Vi har under den senaste veckan väckt en diskussion om hur stor affiliates är idag och hur framtiden ser ut. Vi tycket därför att det skulle vara intressant att se när/om ni tror att affiliates dör ut.

Google vill generellt inte visa affiliate-sajter i sina sökresultat och har på senare år fört en hårdare kamp med att försöka få bort dem från sökresultaten. Anledningen stavas som alltid pengar.

Förra veckan skrev vi en post att affiliaten fortfarande lever och äger 30% av sökresultaten. Det väckte ett stort engagemang och stor debatt med många kommentarer på posten. Vi tackar för alla bra kommentarer och valt att lyfta fram några citat nedan.

”Jag tillhör också dem som tror att affiliates går en allt tuffare tid till mötes men jag skulle säga att döden ligger långt bort.” Erik Bergman

”Affilatesidor av kvalite som ger ett värde till besökaren tror jag nog att har sin plats i resultaten.” Jonathan Björkskog

”Det kommer finnas plats för affiliats i framtiden också.” Christian Rudolf

”Det är min övertygelse att alla affiliates är ett problem för Google oavsett om vi bedömer dem som bra eller dåliga.” Magnus Bråth

”När jag levde som affiliate förra gången helt och hållet 2005 – 2007 kommer jag tydligt ihåg att jag satte 2015 som sista bäst före-datum.” Simon Nyström

För denna omröstning har vi valt att definiera utrotade som att affiliates besitter mindre än 10 % av sökträffarna i sökresultatet. Att jämföra med de 30 % de har idag enligt vår undersökning.

Lämna din åsikt och rösta nedan.

När är affiliates utrotade? (<10% av sökresultatet)

Se resultat

Loading ... Loading ...

En kommentar

  1. […] kan ge besökare ett värde som en affiliator inte kan. Detta är något som diskuteras just nu på sökmotorkonsult och vid den tidpunkt när jag la min åsikt till röstningen var det över 70% som var av samma […]

    Pingback av

    Projekt inom affiliate | Mathias Aspgren

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner