Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När utrotar Google affiliates?

Vi har under den senaste veckan väckt en diskussion om hur stor affiliates är idag och hur framtiden ser ut. Vi tycket därför att det skulle vara intressant att se när/om ni tror att affiliates dör ut.

Google vill generellt inte visa affiliate-sajter i sina sökresultat och har på senare år fört en hårdare kamp med att försöka få bort dem från sökresultaten. Anledningen stavas som alltid pengar.

Förra veckan skrev vi en post att affiliaten fortfarande lever och äger 30% av sökresultaten. Det väckte ett stort engagemang och stor debatt med många kommentarer på posten. Vi tackar för alla bra kommentarer och valt att lyfta fram några citat nedan.

”Jag tillhör också dem som tror att affiliates går en allt tuffare tid till mötes men jag skulle säga att döden ligger långt bort.” Erik Bergman

”Affilatesidor av kvalite som ger ett värde till besökaren tror jag nog att har sin plats i resultaten.” Jonathan Björkskog

”Det kommer finnas plats för affiliats i framtiden också.” Christian Rudolf

”Det är min övertygelse att alla affiliates är ett problem för Google oavsett om vi bedömer dem som bra eller dåliga.” Magnus Bråth

”När jag levde som affiliate förra gången helt och hållet 2005 – 2007 kommer jag tydligt ihåg att jag satte 2015 som sista bäst före-datum.” Simon Nyström

För denna omröstning har vi valt att definiera utrotade som att affiliates besitter mindre än 10 % av sökträffarna i sökresultatet. Att jämföra med de 30 % de har idag enligt vår undersökning.

Lämna din åsikt och rösta nedan.

När är affiliates utrotade? (<10% av sökresultatet)

Se resultat

Loading ... Loading ...

En kommentar

  1. […] kan ge besökare ett värde som en affiliator inte kan. Detta är något som diskuteras just nu på sökmotorkonsult och vid den tidpunkt när jag la min åsikt till röstningen var det över 70% som var av samma […]

    Pingback av

    Projekt inom affiliate | Mathias Aspgren

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner