Sökmotorkonsult.se

När utrotar Google affiliates?

Vi har under den senaste veckan väckt en diskussion om hur stor affiliates är idag och hur framtiden ser ut. Vi tycket därför att det skulle vara intressant att se när/om ni tror att affiliates dör ut.

Google vill generellt inte visa affiliate-sajter i sina sökresultat och har på senare år fört en hårdare kamp med att försöka få bort dem från sökresultaten. Anledningen stavas som alltid pengar.

Förra veckan skrev vi en post att affiliaten fortfarande lever och äger 30% av sökresultaten. Det väckte ett stort engagemang och stor debatt med många kommentarer på posten. Vi tackar för alla bra kommentarer och valt att lyfta fram några citat nedan.

”Jag tillhör också dem som tror att affiliates går en allt tuffare tid till mötes men jag skulle säga att döden ligger långt bort.” Erik Bergman

”Affilatesidor av kvalite som ger ett värde till besökaren tror jag nog att har sin plats i resultaten.” Jonathan Björkskog

”Det kommer finnas plats för affiliats i framtiden också.” Christian Rudolf

”Det är min övertygelse att alla affiliates är ett problem för Google oavsett om vi bedömer dem som bra eller dåliga.” Magnus Bråth

”När jag levde som affiliate förra gången helt och hållet 2005 – 2007 kommer jag tydligt ihåg att jag satte 2015 som sista bäst före-datum.” Simon Nyström

För denna omröstning har vi valt att definiera utrotade som att affiliates besitter mindre än 10 % av sökträffarna i sökresultatet. Att jämföra med de 30 % de har idag enligt vår undersökning.

Lämna din åsikt och rösta nedan.

När är affiliates utrotade? (<10% av sökresultatet)

Se resultat

Loading ... Loading ...

En kommentar

  1. […] kan ge besökare ett värde som en affiliator inte kan. Detta är något som diskuteras just nu på sökmotorkonsult och vid den tidpunkt när jag la min åsikt till röstningen var det över 70% som var av samma […]

    Pingback av Projekt inom affiliate | Mathias Aspgren

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner