Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När utrotar Google affiliates?

Vi har under den senaste veckan väckt en diskussion om hur stor affiliates är idag och hur framtiden ser ut. Vi tycket därför att det skulle vara intressant att se när/om ni tror att affiliates dör ut.

Google vill generellt inte visa affiliate-sajter i sina sökresultat och har på senare år fört en hårdare kamp med att försöka få bort dem från sökresultaten. Anledningen stavas som alltid pengar.

Förra veckan skrev vi en post att affiliaten fortfarande lever och äger 30% av sökresultaten. Det väckte ett stort engagemang och stor debatt med många kommentarer på posten. Vi tackar för alla bra kommentarer och valt att lyfta fram några citat nedan.

”Jag tillhör också dem som tror att affiliates går en allt tuffare tid till mötes men jag skulle säga att döden ligger långt bort.” Erik Bergman

”Affilatesidor av kvalite som ger ett värde till besökaren tror jag nog att har sin plats i resultaten.” Jonathan Björkskog

”Det kommer finnas plats för affiliats i framtiden också.” Christian Rudolf

”Det är min övertygelse att alla affiliates är ett problem för Google oavsett om vi bedömer dem som bra eller dåliga.” Magnus Bråth

”När jag levde som affiliate förra gången helt och hållet 2005 – 2007 kommer jag tydligt ihåg att jag satte 2015 som sista bäst före-datum.” Simon Nyström

För denna omröstning har vi valt att definiera utrotade som att affiliates besitter mindre än 10 % av sökträffarna i sökresultatet. Att jämföra med de 30 % de har idag enligt vår undersökning.

Lämna din åsikt och rösta nedan.

När är affiliates utrotade? (<10% av sökresultatet)

Se resultat

Loading ... Loading ...

En kommentar

  1. […] kan ge besökare ett värde som en affiliator inte kan. Detta är något som diskuteras just nu på sökmotorkonsult och vid den tidpunkt när jag la min åsikt till röstningen var det över 70% som var av samma […]

    Pingback av Projekt inom affiliate | Mathias Aspgren

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner