Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

När utrotar Google affiliates?

Vi har under den senaste veckan väckt en diskussion om hur stor affiliates är idag och hur framtiden ser ut. Vi tycket därför att det skulle vara intressant att se när/om ni tror att affiliates dör ut.

Google vill generellt inte visa affiliate-sajter i sina sökresultat och har på senare år fört en hårdare kamp med att försöka få bort dem från sökresultaten. Anledningen stavas som alltid pengar.

Förra veckan skrev vi en post att affiliaten fortfarande lever och äger 30% av sökresultaten. Det väckte ett stort engagemang och stor debatt med många kommentarer på posten. Vi tackar för alla bra kommentarer och valt att lyfta fram några citat nedan.

”Jag tillhör också dem som tror att affiliates går en allt tuffare tid till mötes men jag skulle säga att döden ligger långt bort.” Erik Bergman

”Affilatesidor av kvalite som ger ett värde till besökaren tror jag nog att har sin plats i resultaten.” Jonathan Björkskog

”Det kommer finnas plats för affiliats i framtiden också.” Christian Rudolf

”Det är min övertygelse att alla affiliates är ett problem för Google oavsett om vi bedömer dem som bra eller dåliga.” Magnus Bråth

”När jag levde som affiliate förra gången helt och hållet 2005 – 2007 kommer jag tydligt ihåg att jag satte 2015 som sista bäst före-datum.” Simon Nyström

För denna omröstning har vi valt att definiera utrotade som att affiliates besitter mindre än 10 % av sökträffarna i sökresultatet. Att jämföra med de 30 % de har idag enligt vår undersökning.

Lämna din åsikt och rösta nedan.

När är affiliates utrotade? (<10% av sökresultatet)

Se resultat

Loading ... Loading ...

En kommentar

  1. […] kan ge besökare ett värde som en affiliator inte kan. Detta är något som diskuteras just nu på sökmotorkonsult och vid den tidpunkt när jag la min åsikt till röstningen var det över 70% som var av samma […]

    Pingback av

    Projekt inom affiliate | Mathias Aspgren

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!