Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nästa stora pingvin

Pingvin

Det pratas om nästa stora uppdatering ganska frekvent, en del har sagt att den redan är här och Matt Cutts på Google har lovat att den blir stor. Vad kan vi vänta oss?

Nästa generations pingvin-uppdatering ska alltså skaka om grundvalarna inom sök enligt Matt Cutts (seroundtable) och hela SEO-världen hukar i sina gömmor i rädsla för vad den kommer innebära. Det är förstås lätt att spekulera men desto svårare att gissa rätt. Jag ska ändå ge mig i kast med att nämna några rimliga slutsatser baserat på vad de tidigare pingvin-uppdateringarna gjort.

Pingvinen

Pingvinfiltret är ett filter som i princip slår mot två saker, exakt ankartext och sitewidlänkar (länkar på alla sidor på en hel sajt). I kombination är dessa som tidigare varit en genväg framåt i sökresultaten nu snarare en dödsfälla. Visserligen har pingvinen bara blivit sporadiskt uppdaterad och inte alls lika frekvent som pandan. Vi kan garanterat vänta oss mer av det här i nästa stora uppdatering.

Det spekuleras en hel del kring ”kommersiella termer”, att pingvinen förstår vilka sökord som är kommersiella och då kommer agera hårda mot dessa. Det ska då ha ungefär samma funktion som EMD-uppdateringen tidigare, där Google enligt utsago ska ha lyckats förstå (med blandad framgång) vilka domäner som inte var varumärke utan snarare sökord.

Vad ska du göra?

Om du går runt och är rädd för pingvinen, hur ska du agera? Sanningen är att jag själv inte är särskild rädd, vi brukar tjäna på uppdateringar av det här slaget men om jag har något råd så skulle jag rensa bland sitewide-länkar. Du kan mycket väl komma att tappa lite positioner på det eftersom du förlorar mycket av styrkan men det kommer säkert minska risken.

 

9 kommentarer

  1. Har funderat en hel del på det där med sitewide-länkar. Oftast när man gör ett länkbyte med någon som har en blogg så lägger de nästan alltid till en i en ”blogglista” i sitebaren. Har dragit på mig en del sitewide länkar på det sättet, dock med mitt domännamn som ankartext. Domännamnet i sig är inte kommersiellt över huvudtaget.

    Ska jag fortfarande oroa mig och ta bort be dem ta bort länkarna?

    Känns som att många borde bli straffade om man slog till mot sitewide-länkar från bloggare med domänet som ankartext.

  2. Tack för förvarningen, hur bör man göra med länkar dän man inte har kontroll över? vad tycker du Magnus? hjälper det att skicka ett mejl till google och be de bortse från dessa länkar? funkar detta?

    Kommentar av John Adams

  3. Ja, du har helt rätt, även den här bloggen har en hel del länkar av den typen. Hittills har det sett ganska ofarligt ut men jag törs verkligen inte spekulera om vad som händer vid nästa uppdatering.

  4. Jag har mycket svårt att tro att Google kommer anse att sitewide-länkar och/eller länkar med ”exakt” ankartext skulle vara skadliga, och på så sätt sänka min site om jag har såna länkar.

    Om jag BARA har länkar med ankartexten ”poker” till exempel, ja då är det väl en tydlig indikation på att något fuffens är på gång, men annars, nä.

    Sitewide har det väl länge diskuterats hur bra det är, de kanske kommer värderas ännu lägre efter en uppdatering, men jag är rätt säker på att de fortfarande kommer anses som bättre än ingen länk alls.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  5. Panda, Pigvin eller Puma som en del sägar att den nästa stora uppdatering kommer att heta, kommer inte påverka oss mera än vad de 2 första gjorde om du har alltid jobbat på ett korrekt sätt med seo.

    Kommentar av Lennart

  6. Anledningen till att jag frågar är att jag blev straffad av pingvinen i april förra året och då hade jag bara sitewidelänkar från en domän. Men det kanske vara andra signaler som spelade in också, så som låg kvalité på länkarna som pekade mot min sida.

  7. […] som alla sökmotoroptimerare kunnat ställa om sig till under en ganska lång tid. Idag skriver sokmotorkonsult.se om nästa stora pingvin och av detta vettiga så tycker jag formuleringen “Det är förstås lätt att spekulera men […]

    Pingback av Google, pingvinen och SEO 2013 | SÖKMOTOROPTIMERING SEO

  8. Precis som du säger Magnus så vet man inte vad det kommer att innebära. Jag tror personligen att faran med site-wide kommer öka ännu mer men tror också att faran är betydligt mindre om man har byggt ett varumärke och länkar site-wide med varumärke istället för något sökord eller sökfras.

  9. Om det är en revolutionerande uppdatering av Penguin så tror inte jag det i främsta hand handlar om finjustering på tidigare inriktningar.

    Jag måste säga att jag inte är helt insatt i sitewide-länkarnas problem i Penguin, men jag minns jag läste om någon WordPress-mu-relaterad sida. I det fallet var det väl att han fick ett stort antal länkar med samma ankartext och som inte speglade sidans namn/domän.

    Jag tror Penguin inte bara förbättras på tidigare punkter utan även att andra länkaspekter vägs in. Ska det ”skaka” SEO-världen så måste det även påverka många som lärt sig av Penguin från 2012.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner