Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nästa stora pingvin

Pingvin

Det pratas om nästa stora uppdatering ganska frekvent, en del har sagt att den redan är här och Matt Cutts på Google har lovat att den blir stor. Vad kan vi vänta oss?

Nästa generations pingvin-uppdatering ska alltså skaka om grundvalarna inom sök enligt Matt Cutts (seroundtable) och hela SEO-världen hukar i sina gömmor i rädsla för vad den kommer innebära. Det är förstås lätt att spekulera men desto svårare att gissa rätt. Jag ska ändå ge mig i kast med att nämna några rimliga slutsatser baserat på vad de tidigare pingvin-uppdateringarna gjort.

Pingvinen

Pingvinfiltret är ett filter som i princip slår mot två saker, exakt ankartext och sitewidlänkar (länkar på alla sidor på en hel sajt). I kombination är dessa som tidigare varit en genväg framåt i sökresultaten nu snarare en dödsfälla. Visserligen har pingvinen bara blivit sporadiskt uppdaterad och inte alls lika frekvent som pandan. Vi kan garanterat vänta oss mer av det här i nästa stora uppdatering.

Det spekuleras en hel del kring ”kommersiella termer”, att pingvinen förstår vilka sökord som är kommersiella och då kommer agera hårda mot dessa. Det ska då ha ungefär samma funktion som EMD-uppdateringen tidigare, där Google enligt utsago ska ha lyckats förstå (med blandad framgång) vilka domäner som inte var varumärke utan snarare sökord.

Vad ska du göra?

Om du går runt och är rädd för pingvinen, hur ska du agera? Sanningen är att jag själv inte är särskild rädd, vi brukar tjäna på uppdateringar av det här slaget men om jag har något råd så skulle jag rensa bland sitewide-länkar. Du kan mycket väl komma att tappa lite positioner på det eftersom du förlorar mycket av styrkan men det kommer säkert minska risken.

 

9 kommentarer

  1. Har funderat en hel del på det där med sitewide-länkar. Oftast när man gör ett länkbyte med någon som har en blogg så lägger de nästan alltid till en i en ”blogglista” i sitebaren. Har dragit på mig en del sitewide länkar på det sättet, dock med mitt domännamn som ankartext. Domännamnet i sig är inte kommersiellt över huvudtaget.

    Ska jag fortfarande oroa mig och ta bort be dem ta bort länkarna?

    Känns som att många borde bli straffade om man slog till mot sitewide-länkar från bloggare med domänet som ankartext.

  2. Tack för förvarningen, hur bör man göra med länkar dän man inte har kontroll över? vad tycker du Magnus? hjälper det att skicka ett mejl till google och be de bortse från dessa länkar? funkar detta?

    Kommentar av John Adams

  3. Ja, du har helt rätt, även den här bloggen har en hel del länkar av den typen. Hittills har det sett ganska ofarligt ut men jag törs verkligen inte spekulera om vad som händer vid nästa uppdatering.

  4. Jag har mycket svårt att tro att Google kommer anse att sitewide-länkar och/eller länkar med ”exakt” ankartext skulle vara skadliga, och på så sätt sänka min site om jag har såna länkar.

    Om jag BARA har länkar med ankartexten ”poker” till exempel, ja då är det väl en tydlig indikation på att något fuffens är på gång, men annars, nä.

    Sitewide har det väl länge diskuterats hur bra det är, de kanske kommer värderas ännu lägre efter en uppdatering, men jag är rätt säker på att de fortfarande kommer anses som bättre än ingen länk alls.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  5. Panda, Pigvin eller Puma som en del sägar att den nästa stora uppdatering kommer att heta, kommer inte påverka oss mera än vad de 2 första gjorde om du har alltid jobbat på ett korrekt sätt med seo.

    Kommentar av Lennart

  6. Anledningen till att jag frågar är att jag blev straffad av pingvinen i april förra året och då hade jag bara sitewidelänkar från en domän. Men det kanske vara andra signaler som spelade in också, så som låg kvalité på länkarna som pekade mot min sida.

  7. […] som alla sökmotoroptimerare kunnat ställa om sig till under en ganska lång tid. Idag skriver sokmotorkonsult.se om nästa stora pingvin och av detta vettiga så tycker jag formuleringen “Det är förstås lätt att spekulera men […]

    Pingback av Google, pingvinen och SEO 2013 | SÖKMOTOROPTIMERING SEO

  8. Precis som du säger Magnus så vet man inte vad det kommer att innebära. Jag tror personligen att faran med site-wide kommer öka ännu mer men tror också att faran är betydligt mindre om man har byggt ett varumärke och länkar site-wide med varumärke istället för något sökord eller sökfras.

  9. Om det är en revolutionerande uppdatering av Penguin så tror inte jag det i främsta hand handlar om finjustering på tidigare inriktningar.

    Jag måste säga att jag inte är helt insatt i sitewide-länkarnas problem i Penguin, men jag minns jag läste om någon WordPress-mu-relaterad sida. I det fallet var det väl att han fick ett stort antal länkar med samma ankartext och som inte speglade sidans namn/domän.

    Jag tror Penguin inte bara förbättras på tidigare punkter utan även att andra länkaspekter vägs in. Ska det ”skaka” SEO-världen så måste det även påverka många som lärt sig av Penguin från 2012.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner