Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Negativ SEO – tekniker för att skada din sajt

Person som utför negativ SEO

Negativ SEO är ett begrepp som det har pratats mycket om sedan den första Pingvinen. I grunden handlar det om att någon utifrån, genom olika tekniker, försöker försämra din webbsidas placeringar i sökresultatet. I det här inlägget kommer jag att gå igenom några av dessa tekniker, men också hur du kan upptäcka dem och skydda dig.  

Till att börja med vill jag säga att negativ SEO är ovanligt i Sverige och inget du generellt sett behöver oroa dig över. Vi på Pineberry stöter sällan på fall där en kund har utsatts för negativ SEO. Om din ranking har försämrats, så beror det troligen på andra saker än att någon medvetet vill skada din webbsida.

Tekniker för att skada

Det mesta som försämrar din webbsida och användarupplevelsen kan även försämra din ranking i Google. Om någon genomför belastningsattacker eller hackar sig in och planterar skadlig kod på din webbsida, kommer det troligen också att påverka dina placeringar.

Det man oftast menar när man pratar om negativ SEO är att man på olika sätt använder länkar för att skapa en onaturlig länkprofil och på så sätt trigga något av Googles filter. Detta sker genom att till exempel köpa tusentals länkar som byggs under en begränsad tidsperiod från olämpliga webbplatser och pekas mot din webbsida. Dessa länkar kan ha samma ankartext och till exempel placeras i bloggkommentarer eller i olika forum.

Ett annat sätt är att först skada en eller flera webbsidor med länkar och sedan peka in dem mot din webbsida för att på så sätt föra vidare skadan.

Utöver länkar kan någon angripa innehållet på din webbsida genom att kopiera och publicera det på en annan sida och på sätt göra ditt innehåll duplicerat.

En annan teknik är att någon, som utger sig för att representera din webbsida, tar kontakt med sidor som länkar till dig för att be dem ta ner länkarna. En mer udda teknik är att ”röstbomba” en webbsida. Att någon ger sidan överdrivet många positiva recensioner och kommentarer så att det ser köpt ut och på så sätt skadar webbsidan.

Så upptäcker du och skyddar dig

Om någon har bestämt sig för att skada din webbsida och har tiden, kunskapen och resurserna så kan det vara svårt att skydda sig. Men ju starkare din webbsida är i grunden desto svårare är det att påverka den med negativ SEO. Det bästa du kan göra är att jobba aktivt med din sökmotoroptimering.

Tips på vad du kan göra för att upptäcka negativ SEO:

  • Registrera din webbplats i Google webmaster tools. Här kan du se hur Google ser på din webbsida. Du kan få rapporter om du får problem med att till exempel webbsidan ligger nere, att den drabbats av skadlig kod eller att Google vidtagit manuella åtgärder på grund av länkar.
  • Bevaka positionerna för dina viktigaste sökfraser. Det finns flera tjänster online eller mjukvaror som du kan ladda ner för att ha koll på hur du rankar.
  • Bevaka länkarna mot din webbsida. Kontrollera ankartexter och antalet nya länkande domäner. Du kan använda Google webmaster tools för detta, men vill du få bättre data och kontroll rekommenderar jag att du använder tjänster som Majestic SEO, Ahrefs eller Open Site Explorer.
  • Ha koll på din organiska trafik för att du ska upptäcka eventuella onormala avvikelser. Använder du Google analytics kan du sätta upp så kallade Alerts som varnar dig ifall något händer i till exempel trafiken eller konverteringen.
  • Kontrollera vilka domäner den hänvisade trafiken kommer ifrån. Är det rimligt att du får trafik från dem? Klicka in på sidorna och kontrollera.
  • Använd Google alerts på ditt varumärke och webbsida. Tjänsten gör att du bevakar i vilka sammanhang ditt varumärke och webbsida omnämns på webben.

Om du misstänker att du har drabbats av negativ SEO, så är min rekommendation att du tar kontakt med en SEO byrå som kan ge dig professionell hjälp.

Har du blivit utsatt för negativ SEO? Hur upptäckte du det och vilka åtgärder vidtog du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner