Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Negativ SEO – tekniker för att skada din sajt

Person som utför negativ SEO

Negativ SEO är ett begrepp som det har pratats mycket om sedan den första Pingvinen. I grunden handlar det om att någon utifrån, genom olika tekniker, försöker försämra din webbsidas placeringar i sökresultatet. I det här inlägget kommer jag att gå igenom några av dessa tekniker, men också hur du kan upptäcka dem och skydda dig.  

Till att börja med vill jag säga att negativ SEO är ovanligt i Sverige och inget du generellt sett behöver oroa dig över. Vi på Pineberry stöter sällan på fall där en kund har utsatts för negativ SEO. Om din ranking har försämrats, så beror det troligen på andra saker än att någon medvetet vill skada din webbsida.

Tekniker för att skada

Det mesta som försämrar din webbsida och användarupplevelsen kan även försämra din ranking i Google. Om någon genomför belastningsattacker eller hackar sig in och planterar skadlig kod på din webbsida, kommer det troligen också att påverka dina placeringar.

Det man oftast menar när man pratar om negativ SEO är att man på olika sätt använder länkar för att skapa en onaturlig länkprofil och på så sätt trigga något av Googles filter. Detta sker genom att till exempel köpa tusentals länkar som byggs under en begränsad tidsperiod från olämpliga webbplatser och pekas mot din webbsida. Dessa länkar kan ha samma ankartext och till exempel placeras i bloggkommentarer eller i olika forum.

Ett annat sätt är att först skada en eller flera webbsidor med länkar och sedan peka in dem mot din webbsida för att på så sätt föra vidare skadan.

Utöver länkar kan någon angripa innehållet på din webbsida genom att kopiera och publicera det på en annan sida och på sätt göra ditt innehåll duplicerat.

En annan teknik är att någon, som utger sig för att representera din webbsida, tar kontakt med sidor som länkar till dig för att be dem ta ner länkarna. En mer udda teknik är att ”röstbomba” en webbsida. Att någon ger sidan överdrivet många positiva recensioner och kommentarer så att det ser köpt ut och på så sätt skadar webbsidan.

Så upptäcker du och skyddar dig

Om någon har bestämt sig för att skada din webbsida och har tiden, kunskapen och resurserna så kan det vara svårt att skydda sig. Men ju starkare din webbsida är i grunden desto svårare är det att påverka den med negativ SEO. Det bästa du kan göra är att jobba aktivt med din sökmotoroptimering.

Tips på vad du kan göra för att upptäcka negativ SEO:

  • Registrera din webbplats i Google webmaster tools. Här kan du se hur Google ser på din webbsida. Du kan få rapporter om du får problem med att till exempel webbsidan ligger nere, att den drabbats av skadlig kod eller att Google vidtagit manuella åtgärder på grund av länkar.
  • Bevaka positionerna för dina viktigaste sökfraser. Det finns flera tjänster online eller mjukvaror som du kan ladda ner för att ha koll på hur du rankar.
  • Bevaka länkarna mot din webbsida. Kontrollera ankartexter och antalet nya länkande domäner. Du kan använda Google webmaster tools för detta, men vill du få bättre data och kontroll rekommenderar jag att du använder tjänster som Majestic SEO, Ahrefs eller Open Site Explorer.
  • Ha koll på din organiska trafik för att du ska upptäcka eventuella onormala avvikelser. Använder du Google analytics kan du sätta upp så kallade Alerts som varnar dig ifall något händer i till exempel trafiken eller konverteringen.
  • Kontrollera vilka domäner den hänvisade trafiken kommer ifrån. Är det rimligt att du får trafik från dem? Klicka in på sidorna och kontrollera.
  • Använd Google alerts på ditt varumärke och webbsida. Tjänsten gör att du bevakar i vilka sammanhang ditt varumärke och webbsida omnämns på webben.

Om du misstänker att du har drabbats av negativ SEO, så är min rekommendation att du tar kontakt med en SEO byrå som kan ge dig professionell hjälp.

Har du blivit utsatt för negativ SEO? Hur upptäckte du det och vilka åtgärder vidtog du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner