Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Negativ SEO – tekniker för att skada din sajt

Person som utför negativ SEO

Negativ SEO är ett begrepp som det har pratats mycket om sedan den första Pingvinen. I grunden handlar det om att någon utifrån, genom olika tekniker, försöker försämra din webbsidas placeringar i sökresultatet. I det här inlägget kommer jag att gå igenom några av dessa tekniker, men också hur du kan upptäcka dem och skydda dig.  

Till att börja med vill jag säga att negativ SEO är ovanligt i Sverige och inget du generellt sett behöver oroa dig över. Vi på Pineberry stöter sällan på fall där en kund har utsatts för negativ SEO. Om din ranking har försämrats, så beror det troligen på andra saker än att någon medvetet vill skada din webbsida.

Tekniker för att skada

Det mesta som försämrar din webbsida och användarupplevelsen kan även försämra din ranking i Google. Om någon genomför belastningsattacker eller hackar sig in och planterar skadlig kod på din webbsida, kommer det troligen också att påverka dina placeringar.

Det man oftast menar när man pratar om negativ SEO är att man på olika sätt använder länkar för att skapa en onaturlig länkprofil och på så sätt trigga något av Googles filter. Detta sker genom att till exempel köpa tusentals länkar som byggs under en begränsad tidsperiod från olämpliga webbplatser och pekas mot din webbsida. Dessa länkar kan ha samma ankartext och till exempel placeras i bloggkommentarer eller i olika forum.

Ett annat sätt är att först skada en eller flera webbsidor med länkar och sedan peka in dem mot din webbsida för att på så sätt föra vidare skadan.

Utöver länkar kan någon angripa innehållet på din webbsida genom att kopiera och publicera det på en annan sida och på sätt göra ditt innehåll duplicerat.

En annan teknik är att någon, som utger sig för att representera din webbsida, tar kontakt med sidor som länkar till dig för att be dem ta ner länkarna. En mer udda teknik är att ”röstbomba” en webbsida. Att någon ger sidan överdrivet många positiva recensioner och kommentarer så att det ser köpt ut och på så sätt skadar webbsidan.

Så upptäcker du och skyddar dig

Om någon har bestämt sig för att skada din webbsida och har tiden, kunskapen och resurserna så kan det vara svårt att skydda sig. Men ju starkare din webbsida är i grunden desto svårare är det att påverka den med negativ SEO. Det bästa du kan göra är att jobba aktivt med din sökmotoroptimering.

Tips på vad du kan göra för att upptäcka negativ SEO:

  • Registrera din webbplats i Google webmaster tools. Här kan du se hur Google ser på din webbsida. Du kan få rapporter om du får problem med att till exempel webbsidan ligger nere, att den drabbats av skadlig kod eller att Google vidtagit manuella åtgärder på grund av länkar.
  • Bevaka positionerna för dina viktigaste sökfraser. Det finns flera tjänster online eller mjukvaror som du kan ladda ner för att ha koll på hur du rankar.
  • Bevaka länkarna mot din webbsida. Kontrollera ankartexter och antalet nya länkande domäner. Du kan använda Google webmaster tools för detta, men vill du få bättre data och kontroll rekommenderar jag att du använder tjänster som Majestic SEO, Ahrefs eller Open Site Explorer.
  • Ha koll på din organiska trafik för att du ska upptäcka eventuella onormala avvikelser. Använder du Google analytics kan du sätta upp så kallade Alerts som varnar dig ifall något händer i till exempel trafiken eller konverteringen.
  • Kontrollera vilka domäner den hänvisade trafiken kommer ifrån. Är det rimligt att du får trafik från dem? Klicka in på sidorna och kontrollera.
  • Använd Google alerts på ditt varumärke och webbsida. Tjänsten gör att du bevakar i vilka sammanhang ditt varumärke och webbsida omnämns på webben.

Om du misstänker att du har drabbats av negativ SEO, så är min rekommendation att du tar kontakt med en SEO byrå som kan ge dig professionell hjälp.

Har du blivit utsatt för negativ SEO? Hur upptäckte du det och vilka åtgärder vidtog du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner