Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nej, vi hatar inte er

ctr karlek Bunny Leap

Senaste veckan har det studsat runt en annons i flödet på Facebook från BunnyLeap om att SEO-byråer hatar dem. Men det gör vi inte. Däremot är frågan om CTR väldigt intressant.

Har du sett den arga mannen i Facebookflödet som säger att SEO-byråer hatar honom? Företaget bakom annonsen är BunnyLeap som har ett SEO-verktyg som klickar på dina organiska sökresultat med syftet att det ska öka din CTR (klickfrekvens) där detta i sin tur är tänkt att förbättra din ranking på Google.

Självklart hatar vi inte er BunnyLeap. Däremot är CTR som rankingfaktor en väldigt intressant fråga.

Vad säger Google?

Huruvida CTR är en rankingfaktor eller inte är en av branschens mest omdebatterade frågor. I motsats till vad Bunny Leap skriver på sin sajt, har Google varit väldigt tydliga genom åren att det inte är en rankingfaktor. Exempelvis var Googles Gary Illyes glasklar i frågan tidigare i år under en AMA på Reddit

”Dwell time, CTR, whatever Fishkin’s new theory is, those are generally made up crap” (Gary Illyes)

 

 

 

 

En lustig detalj i sammanhanget är att BunnyLeap använder just Gary Illyes som ett bevis för att CTR är en rankingfaktor (se skärmdump ovan).

När man klickar på Garry Illyes kommer man till denna YouTube-video där Garry inte alls är med utan hans Google-kollega Paul Haahr. När jag lyssnade igenom videon kunde jag inte hitta något som tyder på att Google säger att CTR är en rankingfaktor.

Med detta sagt, när Google säger något behöver det nödvändigtvis inte vara sant.

Jag säger nej, vad säger du?

Om du frågar mig är jag övertygad om att CTR inte är en rankingfaktor. Lyssna gärna på avsnitt 26 av Sökpodden där jag berättar varför. Samtidigt vet jag att flera av mina kollegor på Pineberry inte är lika övertygad om detta som jag. Vad anser du? Är CTR en rankingfaktor för SEO eller inte?

Rösta gärna nedan!

Är CTR en rankingfaktor för SEO?

Se resultat

Loading ... Loading ...

7 kommentarer

  1. Jag röstade JA för min vän som vet att det funkar :)

    Kommentar av Hasse

  2. Hasse, känns tryggt att veta att din vän vet :-)

  3. Röstade på nej, det räcker inte med ctr, bounce rate har sin inverkan i detta med!

    Kommentar av Nadia

  4. Jag såg annonsen på Facebook och var först kritisk. Därför bestämde jag mig för att göra ett experiment. BunnyLeap har en funktion på sin hemsida där man kan räkna ut hur många klick man behöver för att nå önskad position. Jag utgick från denna data.

    I mitt fall jobbade jag med ett sökord/hemsida som låg på #2 placering på Googles träfflista, i flera år. Jag kom alltså aldrig upp på en förstaplacering. Konkurrenten hade hela sökordet i sin URL vilket var svårt att konkurrera emot.

    Så, jag bad vänner och bekanta att söka på det sökordet och gå in på hemsidan som låg på #2. Det behövdes ca. 100 klick och jag fick enbart in ungefär 50 med hjälp av vänner och bekanta. Så jag satte igång min VPN och laddade ner flera olika webbläsare och Googlade mitt sökord, gick in på hemsidan jag jobbade med och stannade där i 2-3 minuter. Sedan bytte jag IP adress och gjorde detta tills jag nådde 100 klicka.

    Gissa vad? Jag nådde för första gången, på flera år, en förstaplacering på Googles träfflista för mitt sökord. Efter ca. 1 vecka tappade sökordet sina förstaplacering och hamnade på #2 igen. Min teori är att hemsidan trendade så jag skulle säga JA, CTR är en rankingfaktor för SEO.

    Kommentar av Draken

  5. Draken,

    Tack för din kommentar.

    Kul att du experimenterat! Att gå från plats 2 till plats 1 kan ju bero på så många olika saker, så jag har svårt att ta det som bevis för att CTR är en rankingfaktor.

    Hur kom du fram till att det var 100 klick som behövdes? Var det så många som behövdes innan du tog plats 1?

  6. Michael,

    Absolut. Jag tar ingenting för givet och det är som du säger, det finns extremt många faktorer som spelar roll för att gå från 2 till 1. På BunnyLeap’s hemsida (längst ned) så kan man räkna ut hur många klick man behöver för att nå önskad position. Jag utgick helt enkelt från den datan. Det vår så ”jag” kom fram till att jag behövde 100 klick. Framöver ska jag testa att göra experimentet igen. Om jag återigen når #1 genom att göra samma sak så måste det ändå vara ett tecken på att CTR påverkar ranking, eller?

    Kommentar av Draken

  7. Draken,

    Ja, hade jag lyckats få samma effekt gång efter gång, då hade jag tagit det som bevis för att det påverkar ranking.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner