Sökmotorkonsult.se

Newsdesk bjussar på länkar

Att det är viktigt att få länkar när man jobbar med sökmotoroptimering är väl inget nytt. Jag har därför försökt tipsa om några olika ställen där du kan få hyfsade länkar utan allt för mycket ansträngning och på ett hederligt sätt. Nästa tips i raden är Mynewsdesk som förut hette Newsdesk. Det är egentligen en site för pressreleaser och många använder sig av just pressreleaserna för att få lite inlänkar.

Newsdesk låter dig länka i pressreleasen och det är förstås ett bra sätt att få till exempel djuplänkar. Kom ihåg att om du länkar osnyggt minskar chanserna att din release går bra, det finns ju sekundäreffekter som att den faktiskt når journalister. Nu har Newsdesk också startat en bloggsektion där de företag som är registrerade kan blogga (det finns ett gratisalternativ för att registrera sig och det duger långt). I bloggposter känns det som att man inte behöver vara lika noga som i en pressrelease och det gör det ju ganska mycket lättare. Jag har själv testat några bloggposter men det är för tidigt att säga hur bra det kan vara, det vi vet är att det är en site med högt förtroende och mycket länkstyrka.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

10 kommentarer

  1. Tackar, jag har faktiskt redan varit och petat lite i Simons post men ska ta en ny titt.

    Kommentar av Magnus

  2. Tack för ett intressant tips! Har iofs använt Newsdesk genom att länk till en del pressreleaser vilket ger en tillbakalänk. Egna pressreleaser eller rentav en blogg hos dem är ju ännu bättre :)

    Kommentar av N!cklas

  3. Ja, länken du får genom att länka till pressreleaser och sedan pinga Twingly publiceras inte heller ordentligt på siten så Google struntar i den. Totalt sett tycker jag att man ska låta bli att skaffa sig Twingly-länkar eftersom Twingly faktiskt urholkar de som länkar genom att långsiktigt öka inlänkarna till t ex tidningar på bloggarnas bekostnad (att mängden inlänkar ökar till tidningarna är ju ett av deras främsta försäljningsargument). Att hålla på och länka till ett antal stora siter kommer långsiktigt göra dem till mer eller mindre omöjliga konkurrenter i sökresultaten, det är alltså bäst att låta bli om man själv aspirerar på att få sökmotortrafik.

    Jag har skrivit lite mer uttömmande om fenomenet här: http://blogg.idg.se/sokmotor/entry.jsp?messid=6514

    Kommentar av Magnus

  4. I min bransch (babybutiker) finns en massa små webbutiker med basic SEO (direktbyten, kataloger och bloggtävlingar). Jag kollade upp konkurrenternas länkar för att se vilka starka inlänkar dom hade. Det visade sig att länkbyten med en specifik liten butik rankade högt. Vad som skilde dom från övriga butikerna? Att dom använde MyNewsdesk! Nu kör jag såklart Mynewsdesk. Det ger även ett seriöst intryck, leder till en hel del besök. Förr eller senare får jag säkert en artikel publicerad någonstans. Rekommenderas absolut! Fast säg inget till mina konkurrenter, haha.

    Kommentar av Lena

  5. Bra tips. Vad jag förstått så erbjuder MyNewsDesk dessutom ett gratisalternativ som duger gott.

    Kommentar av Jonas

  6. Registrerade mig precis och gjorde en pressrelease för mitt senaste inlägg. Ska bli spännande att se om någon journalist nappar! ;)

    Kommentar av Daniel

  7. Är Mynewsdesk fortfarande relevant när det gäller länkar?

    Kommentar av Andreas Brandt

  8. Ja och nej. Länkar i själva texten är vad jag vet nofollow hos Mynewsdesk, men resurslänkar är follow. Sen blir frågan lite mer komplex av att Google nyligen sagt att de kommer värdesätta vissa typer av nofollowlänkar – läs här:
    https://www.sokmotorkonsult.se/seo/nofollow-blir-en-hint

  9. Registrerade mig precis, låter mig se hur det kommer att fungera.

    Kommentar av Ulf Mårtensson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.