Sökmotorkonsult.se

Newsdesk bjussar på länkar

Att det är viktigt att få länkar när man jobbar med sökmotoroptimering är väl inget nytt. Jag har därför försökt tipsa om några olika ställen där du kan få hyfsade länkar utan allt för mycket ansträngning och på ett hederligt sätt. Nästa tips i raden är Mynewsdesk som förut hette Newsdesk. Det är egentligen en site för pressreleaser och många använder sig av just pressreleaserna för att få lite inlänkar.

Newsdesk låter dig länka i pressreleasen och det är förstås ett bra sätt att få till exempel djuplänkar. Kom ihåg att om du länkar osnyggt minskar chanserna att din release går bra, det finns ju sekundäreffekter som att den faktiskt når journalister. Nu har Newsdesk också startat en bloggsektion där de företag som är registrerade kan blogga (det finns ett gratisalternativ för att registrera sig och det duger långt). I bloggposter känns det som att man inte behöver vara lika noga som i en pressrelease och det gör det ju ganska mycket lättare. Jag har själv testat några bloggposter men det är för tidigt att säga hur bra det kan vara, det vi vet är att det är en site med högt förtroende och mycket länkstyrka.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

10 kommentarer

  1. Tackar, jag har faktiskt redan varit och petat lite i Simons post men ska ta en ny titt.

    Kommentar av Magnus

  2. Tack för ett intressant tips! Har iofs använt Newsdesk genom att länk till en del pressreleaser vilket ger en tillbakalänk. Egna pressreleaser eller rentav en blogg hos dem är ju ännu bättre :)

    Kommentar av N!cklas

  3. Ja, länken du får genom att länka till pressreleaser och sedan pinga Twingly publiceras inte heller ordentligt på siten så Google struntar i den. Totalt sett tycker jag att man ska låta bli att skaffa sig Twingly-länkar eftersom Twingly faktiskt urholkar de som länkar genom att långsiktigt öka inlänkarna till t ex tidningar på bloggarnas bekostnad (att mängden inlänkar ökar till tidningarna är ju ett av deras främsta försäljningsargument). Att hålla på och länka till ett antal stora siter kommer långsiktigt göra dem till mer eller mindre omöjliga konkurrenter i sökresultaten, det är alltså bäst att låta bli om man själv aspirerar på att få sökmotortrafik.

    Jag har skrivit lite mer uttömmande om fenomenet här: http://blogg.idg.se/sokmotor/entry.jsp?messid=6514

    Kommentar av Magnus

  4. I min bransch (babybutiker) finns en massa små webbutiker med basic SEO (direktbyten, kataloger och bloggtävlingar). Jag kollade upp konkurrenternas länkar för att se vilka starka inlänkar dom hade. Det visade sig att länkbyten med en specifik liten butik rankade högt. Vad som skilde dom från övriga butikerna? Att dom använde MyNewsdesk! Nu kör jag såklart Mynewsdesk. Det ger även ett seriöst intryck, leder till en hel del besök. Förr eller senare får jag säkert en artikel publicerad någonstans. Rekommenderas absolut! Fast säg inget till mina konkurrenter, haha.

    Kommentar av Lena

  5. Bra tips. Vad jag förstått så erbjuder MyNewsDesk dessutom ett gratisalternativ som duger gott.

    Kommentar av Jonas

  6. Registrerade mig precis och gjorde en pressrelease för mitt senaste inlägg. Ska bli spännande att se om någon journalist nappar! ;)

    Kommentar av Daniel

  7. Är Mynewsdesk fortfarande relevant när det gäller länkar?

    Kommentar av Andreas Brandt

  8. Ja och nej. Länkar i själva texten är vad jag vet nofollow hos Mynewsdesk, men resurslänkar är follow. Sen blir frågan lite mer komplex av att Google nyligen sagt att de kommer värdesätta vissa typer av nofollowlänkar – läs här:
    https://www.sokmotorkonsult.se/seo/nofollow-blir-en-hint

  9. Registrerade mig precis, låter mig se hur det kommer att fungera.

    Kommentar av Ulf Mårtensson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.