Sökmotorkonsult.se

Newsdesk bjussar på länkar

Att det är viktigt att få länkar när man jobbar med sökmotoroptimering är väl inget nytt. Jag har därför försökt tipsa om några olika ställen där du kan få hyfsade länkar utan allt för mycket ansträngning och på ett hederligt sätt. Nästa tips i raden är Mynewsdesk som förut hette Newsdesk. Det är egentligen en site för pressreleaser och många använder sig av just pressreleaserna för att få lite inlänkar.

Newsdesk låter dig länka i pressreleasen och det är förstås ett bra sätt att få till exempel djuplänkar. Kom ihåg att om du länkar osnyggt minskar chanserna att din release går bra, det finns ju sekundäreffekter som att den faktiskt når journalister. Nu har Newsdesk också startat en bloggsektion där de företag som är registrerade kan blogga (det finns ett gratisalternativ för att registrera sig och det duger långt). I bloggposter känns det som att man inte behöver vara lika noga som i en pressrelease och det gör det ju ganska mycket lättare. Jag har själv testat några bloggposter men det är för tidigt att säga hur bra det kan vara, det vi vet är att det är en site med högt förtroende och mycket länkstyrka.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

10 kommentarer

  1. Tackar, jag har faktiskt redan varit och petat lite i Simons post men ska ta en ny titt.

    Kommentar av Magnus

  2. Tack för ett intressant tips! Har iofs använt Newsdesk genom att länk till en del pressreleaser vilket ger en tillbakalänk. Egna pressreleaser eller rentav en blogg hos dem är ju ännu bättre :)

    Kommentar av N!cklas

  3. Ja, länken du får genom att länka till pressreleaser och sedan pinga Twingly publiceras inte heller ordentligt på siten så Google struntar i den. Totalt sett tycker jag att man ska låta bli att skaffa sig Twingly-länkar eftersom Twingly faktiskt urholkar de som länkar genom att långsiktigt öka inlänkarna till t ex tidningar på bloggarnas bekostnad (att mängden inlänkar ökar till tidningarna är ju ett av deras främsta försäljningsargument). Att hålla på och länka till ett antal stora siter kommer långsiktigt göra dem till mer eller mindre omöjliga konkurrenter i sökresultaten, det är alltså bäst att låta bli om man själv aspirerar på att få sökmotortrafik.

    Jag har skrivit lite mer uttömmande om fenomenet här: http://blogg.idg.se/sokmotor/entry.jsp?messid=6514

    Kommentar av Magnus

  4. I min bransch (babybutiker) finns en massa små webbutiker med basic SEO (direktbyten, kataloger och bloggtävlingar). Jag kollade upp konkurrenternas länkar för att se vilka starka inlänkar dom hade. Det visade sig att länkbyten med en specifik liten butik rankade högt. Vad som skilde dom från övriga butikerna? Att dom använde MyNewsdesk! Nu kör jag såklart Mynewsdesk. Det ger även ett seriöst intryck, leder till en hel del besök. Förr eller senare får jag säkert en artikel publicerad någonstans. Rekommenderas absolut! Fast säg inget till mina konkurrenter, haha.

    Kommentar av Lena

  5. Bra tips. Vad jag förstått så erbjuder MyNewsDesk dessutom ett gratisalternativ som duger gott.

    Kommentar av Jonas

  6. Registrerade mig precis och gjorde en pressrelease för mitt senaste inlägg. Ska bli spännande att se om någon journalist nappar! ;)

    Kommentar av Daniel

  7. Är Mynewsdesk fortfarande relevant när det gäller länkar?

    Kommentar av Andreas Brandt

  8. Ja och nej. Länkar i själva texten är vad jag vet nofollow hos Mynewsdesk, men resurslänkar är follow. Sen blir frågan lite mer komplex av att Google nyligen sagt att de kommer värdesätta vissa typer av nofollowlänkar – läs här:
    https://www.sokmotorkonsult.se/seo/nofollow-blir-en-hint

  9. Registrerade mig precis, låter mig se hur det kommer att fungera.

    Kommentar av Ulf Mårtensson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades var ett online community för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet under 00-talet men försvann lika snabbt. Vad hände egentligen?

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA.