Nofollow blir en hint

Google ändrar nofollow på länkar

Igår kväll berättade Google att de numera enbart ser nofollow som en hint. Dessutom introducerar de två nya länkattribut, rel=“sponsored” och rel=“ugc”.

Redan 2005 lanserade Google länkattributet nofollow. Syftet var att det skulle gå att märka ut länkar som inte skulle förmedla någon länkkraft, exempelvis annonslänkar. Nu har Google ändrat förutsättningarna för nollow.

Nofollow blir en hint

I gårdagens nyhet berättade Google att de numera bara tar tar nofollow som en hint. Detta innebär att Google teoretiskt kan strunta i nofollow på en länk och ge den ett visst värde.

En del bedömare tror att det redan varit så här under en tid, att Google ser på nofollow som exempelvis noindex. En rekommendation som de ofta följer men inte nödvändigtvis alltid.

rel=“sponsored” och rel=“ugc”

I samma meddelande berättade Google att de lanserar två nya länkattribut:

rel=“sponsored” som berättar att det är en annonslänk och

rel=“ugc” som visar att det är en länk från User Generated Content, exempelvis en länk från en forumprofil eller bloggkommentar.

Nofollow kommer leva parallellt med dessa två nya attribut och Google säger att du kan fortsätta att använda nofollow om du vill. Det blir alltså helt valfritt att börja använda rel=“sponsored” och rel=“ugc”.

Varför gör Google denna ändring?

Jag uppfattar detta som den största förändringen som Google gjort på ett tag. Som vanligt är Google diffusa kring varför de gör förändringen.

En spekulation som nämns handlar om stora mediesajter. Många av dessa har satt nofollow på alla sina utlänkar under hotet att åka dit för att sälja länkar. Egentligen borde de bara satt nofollow på sina annonslänkar men inte på deras redaktionella länkar, men för att ta det säkra före det osäkra har det använt nofollow på alla.

Då Google anser att de redaktionella länkarna i detta sammanhang borde förmedla länkkraft kan man tänka sig att det är just denna typ av nofollow-länkar där Google numera bara tar nofollow-attributet som en hint.

Vad kommer detta innebära?

Det är såklart svårt att redan nu veta vad denna förändring kommer innebära. Allt beror på hur ofta och hur kraftfullt Google kommer gå emot en nofollow. Skulle exempelvis Google börja att se alla länkar från Wikipedia (som i dag är nofollow) som en typ av länk de vill ge ett värde trots nofollow, då kommer vi sannolikt se en påverkan på sökresultatet (och dessutom en rusning av personer som vill redigera Wikipedia-sidor).

Google säger att denna förändring inte kommer ha någon större påverkan på hur det ser på länkar jämfört med innan, dvs det inte kommer ha någon större påverkan på sökresultatet. Men vi får väl se.

En sak jag tror vi vet med mer säkerhet är att väldigt få sajter kommer välja att lägga tid på att implementera rel=“sponsored” och rel=“ugc”. I alla fall så länge Google inte ger några bättre incitament till det.

 

5 kommentarer

  1. Det ska bli roligt att se hur detta kommer påverka i längden. Det jag mest är nyfiken på är ”ugc” , länkar med denna taggen bör vara av större vikt om man tänker värde. Vad tror du?

    Kommentar av Abbe Madhoun

  2. Hej Abbe,

    ”ugc” är den typ av länkar som länge klassats som (eller varit drabbade av) spam så jag tror nog inte de kommer ge något värde. Jag ser snarare det som att ”ugc” och ”sponsored” är den typ av länkar som Google inte vill hänsyn till. Men att det i dag även finns andra typer länkar som sätts till Nofollow och det är dessa som eventuellt ges något värde.

  3. Hej Michael, tack för en bra artikel!

    USG kommer öka lavinartat, eller?

    Tror du att artiklar på LinkedIn kommer slippa igenom nålögat och därmed kan bli en slags ”soft” backlink?

    Vänligen,
    Christian Svensson

    Kommentar av Christian Svensson

  4. Hej Christian

    Tack för din kommentar!

    Om du med ”UGC kommer öka lavinartat” menar att folk kommer börja kommentarspamma igen i massor, så tror jag inte det. Jag tror inte UGC-länkarna är något som Google kommer ge värde till.

    Jag tror inte heller att länkar från sociala medier kommer börja spela roll. Anledningarna till att Google inte värdesätter den typ av länkar i dag har inte med Nofollow att göra och därför tror jag inte heller att det kommer ändras av detta.

  5. Ett problem när man har en hemsida med många länkar både internt och utgående är att sökmotorerna vill undersöka dessa om och om igen. Detta kan driva väldigt mycket trafik till hemsidan bara från sökmotorerna. Jag har varit med om att denna trafik totalt har sänkt hemsidan, en slags DOS-attack med andra ord. Detta gäller speciellt om länkar producerar databasanrop.

    Kommentar av Göran

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.