Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nofollow blir en hint

Google ändrar nofollow på länkar

Igår kväll berättade Google att de numera enbart ser nofollow som en hint. Dessutom introducerar de två nya länkattribut, rel=“sponsored” och rel=“ugc”.

Redan 2005 lanserade Google länkattributet nofollow. Syftet var att det skulle gå att märka ut länkar som inte skulle förmedla någon länkkraft, exempelvis annonslänkar. Nu har Google ändrat förutsättningarna för nollow.

Nofollow blir en hint

I gårdagens nyhet berättade Google att de numera bara tar tar nofollow som en hint. Detta innebär att Google teoretiskt kan strunta i nofollow på en länk och ge den ett visst värde.

En del bedömare tror att det redan varit så här under en tid, att Google ser på nofollow som exempelvis noindex. En rekommendation som de ofta följer men inte nödvändigtvis alltid.

rel=“sponsored” och rel=“ugc”

I samma meddelande berättade Google att de lanserar två nya länkattribut:

rel=“sponsored” som berättar att det är en annonslänk och

rel=“ugc” som visar att det är en länk från User Generated Content, exempelvis en länk från en forumprofil eller bloggkommentar.

Nofollow kommer leva parallellt med dessa två nya attribut och Google säger att du kan fortsätta att använda nofollow om du vill. Det blir alltså helt valfritt att börja använda rel=“sponsored” och rel=“ugc”.

Varför gör Google denna ändring?

Jag uppfattar detta som den största förändringen som Google gjort på ett tag. Som vanligt är Google diffusa kring varför de gör förändringen.

En spekulation som nämns handlar om stora mediesajter. Många av dessa har satt nofollow på alla sina utlänkar under hotet att åka dit för att sälja länkar. Egentligen borde de bara satt nofollow på sina annonslänkar men inte på deras redaktionella länkar, men för att ta det säkra före det osäkra har det använt nofollow på alla.

Då Google anser att de redaktionella länkarna i detta sammanhang borde förmedla länkkraft kan man tänka sig att det är just denna typ av nofollow-länkar där Google numera bara tar nofollow-attributet som en hint.

Vad kommer detta innebära?

Det är såklart svårt att redan nu veta vad denna förändring kommer innebära. Allt beror på hur ofta och hur kraftfullt Google kommer gå emot en nofollow. Skulle exempelvis Google börja att se alla länkar från Wikipedia (som i dag är nofollow) som en typ av länk de vill ge ett värde trots nofollow, då kommer vi sannolikt se en påverkan på sökresultatet (och dessutom en rusning av personer som vill redigera Wikipedia-sidor).

Google säger att denna förändring inte kommer ha någon större påverkan på hur det ser på länkar jämfört med innan, dvs det inte kommer ha någon större påverkan på sökresultatet. Men vi får väl se.

En sak jag tror vi vet med mer säkerhet är att väldigt få sajter kommer välja att lägga tid på att implementera rel=“sponsored” och rel=“ugc”. I alla fall så länge Google inte ger några bättre incitament till det.

 

4 kommentarer

  1. Det ska bli roligt att se hur detta kommer påverka i längden. Det jag mest är nyfiken på är ”ugc” , länkar med denna taggen bör vara av större vikt om man tänker värde. Vad tror du?

    Kommentar av

    Abbe Madhoun

  2. Hej Abbe,

    ”ugc” är den typ av länkar som länge klassats som (eller varit drabbade av) spam så jag tror nog inte de kommer ge något värde. Jag ser snarare det som att ”ugc” och ”sponsored” är den typ av länkar som Google inte vill hänsyn till. Men att det i dag även finns andra typer länkar som sätts till Nofollow och det är dessa som eventuellt ges något värde.

  3. Hej Michael, tack för en bra artikel!

    USG kommer öka lavinartat, eller?

    Tror du att artiklar på LinkedIn kommer slippa igenom nålögat och därmed kan bli en slags ”soft” backlink?

    Vänligen,
    Christian Svensson

    Kommentar av

    Christian Svensson

  4. Hej Christian

    Tack för din kommentar!

    Om du med ”UGC kommer öka lavinartat” menar att folk kommer börja kommentarspamma igen i massor, så tror jag inte det. Jag tror inte UGC-länkarna är något som Google kommer ge värde till.

    Jag tror inte heller att länkar från sociala medier kommer börja spela roll. Anledningarna till att Google inte värdesätter den typ av länkar i dag har inte med Nofollow att göra och därför tror jag inte heller att det kommer ändras av detta.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google visar kortare titlar i serpen

Google har börjat visat kortare titlar än förut i sökresultatet. Det är för tidigt att säga om detta är en tillfällig förändring eller en ny verklighet att förhålla sig till.

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner