Sökmotorkonsult.se

Noindex Follow

Att se eller inteDet blir allt vanligare att till exempel WordPress-templates som default sätter headertaggen Noindex Follow på saker som kategorier. Det görs av SEO-skäl men är i mina ögon fel. Vi kan börja med att titta på vad de båda inställningarna gör, de sätts alltså i Meta-taggen Robots.

Noindex säger åt sökmotorer att inte indexera sidan, att den inte ska kunna visas i sökresultat. Detta som motsats till Index som alltså betyder att den ska indexeras, om inget sägs är det samma som att sätta Index.

Follow betyder att sökmotorer ska följa länkarna, alltså att de ska ge värde till sidan de länkar till, motsatsen är då Nofollow, att länkarna inte ska ge något värde. På samma sätt som med Index utgår sökmotorn från att länkarna ska följas om inget annat sägs.

Det du alltså säger åt Google och andra sökmotorer är att sidan du länkat till inte är värd att indexeras, innehållet är inte så bra eller unikt att det ens platsar i sökmotorn. Jag tycker som grund så ska man alls inte ha sådana sidor och om det inte går att komma ifrån kan man använda sig av t ex canonical-taggen som trots att jag faktiskt inte heller tycker att den är bra åtminstone är bättre än Noindex Follow. Det du gör med sidor som har noindex är att du skjuter in länkkraft i en sida som inte ska indexeras, att sedan försöka rädda ut en del av kraften genom att sätta follow rättar inte till problemet. Länkarna ut från sidan är länkar från en sida som inte ens är tillräckligt bra för att indexeras.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

3 kommentarer

  1. Jag upptäckte för en tid sedan att noindex var satt på categories. Detta gjordes av All-in-one SEO pluginet till wordpress.

    Vad jag måste fråga är, om en kategori är satt som noindex och får inlänkar till sig, räknas dem då?

    MVH Billy

    Kommentar av Billy

  2. Ja All in one SEO pack sätter Noindex på kategorier som default, det är en liten checkbox att klicka ur.

    Teorin när det gäller noindex är att om du får in kraft från en länk ska den faktiskt fortsätta vidare via länkarna på sidan. Detta under förutsättning att det inte sitter Nofollow ocskå. Däremot blir det ju länkar från en sida som är skruttig, den är ju inte ens värd att indexera.

    Kommentar av Magnus

  3. Ponera att du har skin eller liknande med snarlikt textcontent som han ingående länkar. Denna kraft vill du föra vidare. Är det då noindex,follow som gäller. Eller finns det något alternativ?

    Kommentar av Andreas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?