Sökmotorkonsult.se

Noindex på taggar och kategorier

För några år sedan var det vanligt att folk som byggde WordPress-teman satte noindex på tagg- och kategorisidor. Skälet var att slippa duplicate content men lösningen är fel. Nu har det här sättet att hantera wordpress börjat dyka upp igen och det är dags att säga ifrån igen.

Jag är fullt medveten om att alla som bygger teman till WordPress inte kan krävas sitta på SEO-kunskaper och sådant här sprider sig ofta genom att utvecklare härmar varandra. Bakgrunden ligger dessutom i SEO och en del sökmotorkonsulter rekommenderade det för några år sedan, på felaktiga grunder.

Problemet:

Problemet som man försöker lösa är att kategori- och taggsidor på WordPress i stort endast innehåller text som är kopior på andra sidor på sajten. Genom att sätta noindex på sidan upplever man att man löst det problemet och på sätt och vis har man gjort det. Tyvärr har man också kastat ut barnet med badvattnet.

Den riktiga lösningen:

Dina taggsidor och kategorisidor är bland det värdefullaste du har på din blogg och du har precis berättat för Google att de är så dåliga att det inte ens är värt att indexera dem. Det du naturligtvis ska göra istället är att hantera dem som vad de är och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar, på så vis kan du driva rejält med trafik till dem. Visst är det så att om du bara har kopierad text på dina taggsidor så kommer de inte fungera i sökresultaten men lösningen är inte att gömma dem för Google, lösningen är att lägga till något mer. Så här gör man det.

Ta en titt på resultatet för Sökmotoroptimering

Just i det här fallet tycker jag att du ska lära dig av dem som faktiskt driver bloggar i branschen, titta på den här bloggen, Nikkes eller någon av de många andra som faktiskt lyckas hålla positioner med sina bloggar. Vi använder alla våra kategori- och taggsidor smart. Om jag satt noindex hade jag till exempel inte hållit någon position på Sponsrade Länkar och om Nikke gjort det hade han inte rankat på Sökmotoroptimering.

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-03-22

3 kommentarer

  1. På en av mina siter har jag valt att sätta noindex på taggar, eftersom jag har varit MYCKET slarvig med att strukturera dem på ett bra sätt… Tack för påminnelsen om hur man bäst strukturerar taggarna, läste inlägget när du skrev det och tänkte då att det måste jag ta tag i, vilket jag aldrig gjorde…
    Kategorisidorna indexeras dock och är byggda enligt föreslagen strategi. De rankar alldeles utmärkt!

    Kommentar av Lisa

  2. En annan lite intressant sak vad gäller detta är för övrigt att i princip ingen har en rel=”author” på kategorier eller taggar.

  3. Ok jag är med dig i det ologiska i att sätta noindex på sina taggar och kategorier, men har du med tanke på just det någon som helst aning om hur Google själva tänker när det gäller googlepages och det automatiska noindex som sätts (eller åtminstone sattes för något år sedan) jag förstår inte logiken gör du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?