Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Noindex på taggar och kategorier

För några år sedan var det vanligt att folk som byggde WordPress-teman satte noindex på tagg- och kategorisidor. Skälet var att slippa duplicate content men lösningen är fel. Nu har det här sättet att hantera wordpress börjat dyka upp igen och det är dags att säga ifrån igen.

Jag är fullt medveten om att alla som bygger teman till WordPress inte kan krävas sitta på SEO-kunskaper och sådant här sprider sig ofta genom att utvecklare härmar varandra. Bakgrunden ligger dessutom i SEO och en del sökmotorkonsulter rekommenderade det för några år sedan, på felaktiga grunder.

Problemet:

Problemet som man försöker lösa är att kategori- och taggsidor på WordPress i stort endast innehåller text som är kopior på andra sidor på sajten. Genom att sätta noindex på sidan upplever man att man löst det problemet och på sätt och vis har man gjort det. Tyvärr har man också kastat ut barnet med badvattnet.

Den riktiga lösningen:

Dina taggsidor och kategorisidor är bland det värdefullaste du har på din blogg och du har precis berättat för Google att de är så dåliga att det inte ens är värt att indexera dem. Det du naturligtvis ska göra istället är att hantera dem som vad de är och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar, på så vis kan du driva rejält med trafik till dem. Visst är det så att om du bara har kopierad text på dina taggsidor så kommer de inte fungera i sökresultaten men lösningen är inte att gömma dem för Google, lösningen är att lägga till något mer. Så här gör man det.

Ta en titt på resultatet för Sökmotoroptimering

Just i det här fallet tycker jag att du ska lära dig av dem som faktiskt driver bloggar i branschen, titta på den här bloggen, Nikkes eller någon av de många andra som faktiskt lyckas hålla positioner med sina bloggar. Vi använder alla våra kategori- och taggsidor smart. Om jag satt noindex hade jag till exempel inte hållit någon position på Sponsrade Länkar och om Nikke gjort det hade han inte rankat på Sökmotoroptimering.

 

3 kommentarer

  1. På en av mina siter har jag valt att sätta noindex på taggar, eftersom jag har varit MYCKET slarvig med att strukturera dem på ett bra sätt… Tack för påminnelsen om hur man bäst strukturerar taggarna, läste inlägget när du skrev det och tänkte då att det måste jag ta tag i, vilket jag aldrig gjorde…
    Kategorisidorna indexeras dock och är byggda enligt föreslagen strategi. De rankar alldeles utmärkt!

    Kommentar av Lisa

  2. En annan lite intressant sak vad gäller detta är för övrigt att i princip ingen har en rel=”author” på kategorier eller taggar.

  3. Ok jag är med dig i det ologiska i att sätta noindex på sina taggar och kategorier, men har du med tanke på just det någon som helst aning om hur Google själva tänker när det gäller googlepages och det automatiska noindex som sätts (eller åtminstone sattes för något år sedan) jag förstår inte logiken gör du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner