Sökmotorkonsult.se

Noindex på taggar och kategorier

För några år sedan var det vanligt att folk som byggde WordPress-teman satte noindex på tagg- och kategorisidor. Skälet var att slippa duplicate content men lösningen är fel. Nu har det här sättet att hantera wordpress börjat dyka upp igen och det är dags att säga ifrån igen.

Jag är fullt medveten om att alla som bygger teman till WordPress inte kan krävas sitta på SEO-kunskaper och sådant här sprider sig ofta genom att utvecklare härmar varandra. Bakgrunden ligger dessutom i SEO och en del sökmotorkonsulter rekommenderade det för några år sedan, på felaktiga grunder.

Problemet:

Problemet som man försöker lösa är att kategori- och taggsidor på WordPress i stort endast innehåller text som är kopior på andra sidor på sajten. Genom att sätta noindex på sidan upplever man att man löst det problemet och på sätt och vis har man gjort det. Tyvärr har man också kastat ut barnet med badvattnet.

Den riktiga lösningen:

Dina taggsidor och kategorisidor är bland det värdefullaste du har på din blogg och du har precis berättat för Google att de är så dåliga att det inte ens är värt att indexera dem. Det du naturligtvis ska göra istället är att hantera dem som vad de är och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar, på så vis kan du driva rejält med trafik till dem. Visst är det så att om du bara har kopierad text på dina taggsidor så kommer de inte fungera i sökresultaten men lösningen är inte att gömma dem för Google, lösningen är att lägga till något mer. Så här gör man det.

Ta en titt på resultatet för Sökmotoroptimering

Just i det här fallet tycker jag att du ska lära dig av dem som faktiskt driver bloggar i branschen, titta på den här bloggen, Nikkes eller någon av de många andra som faktiskt lyckas hålla positioner med sina bloggar. Vi använder alla våra kategori- och taggsidor smart. Om jag satt noindex hade jag till exempel inte hållit någon position på Sponsrade Länkar och om Nikke gjort det hade han inte rankat på Sökmotoroptimering.

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-03-22

3 kommentarer

  1. På en av mina siter har jag valt att sätta noindex på taggar, eftersom jag har varit MYCKET slarvig med att strukturera dem på ett bra sätt… Tack för påminnelsen om hur man bäst strukturerar taggarna, läste inlägget när du skrev det och tänkte då att det måste jag ta tag i, vilket jag aldrig gjorde…
    Kategorisidorna indexeras dock och är byggda enligt föreslagen strategi. De rankar alldeles utmärkt!

    Kommentar av Lisa

  2. En annan lite intressant sak vad gäller detta är för övrigt att i princip ingen har en rel=”author” på kategorier eller taggar.

  3. Ok jag är med dig i det ologiska i att sätta noindex på sina taggar och kategorier, men har du med tanke på just det någon som helst aning om hur Google själva tänker när det gäller googlepages och det automatiska noindex som sätts (eller åtminstone sattes för något år sedan) jag förstår inte logiken gör du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?