Sökmotorkonsult.se

Noindex på taggar och kategorier

För några år sedan var det vanligt att folk som byggde WordPress-teman satte noindex på tagg- och kategorisidor. Skälet var att slippa duplicate content men lösningen är fel. Nu har det här sättet att hantera wordpress börjat dyka upp igen och det är dags att säga ifrån igen.

Jag är fullt medveten om att alla som bygger teman till WordPress inte kan krävas sitta på SEO-kunskaper och sådant här sprider sig ofta genom att utvecklare härmar varandra. Bakgrunden ligger dessutom i SEO och en del sökmotorkonsulter rekommenderade det för några år sedan, på felaktiga grunder.

Problemet:

Problemet som man försöker lösa är att kategori- och taggsidor på WordPress i stort endast innehåller text som är kopior på andra sidor på sajten. Genom att sätta noindex på sidan upplever man att man löst det problemet och på sätt och vis har man gjort det. Tyvärr har man också kastat ut barnet med badvattnet.

Den riktiga lösningen:

Dina taggsidor och kategorisidor är bland det värdefullaste du har på din blogg och du har precis berättat för Google att de är så dåliga att det inte ens är värt att indexera dem. Det du naturligtvis ska göra istället är att hantera dem som vad de är och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar, på så vis kan du driva rejält med trafik till dem. Visst är det så att om du bara har kopierad text på dina taggsidor så kommer de inte fungera i sökresultaten men lösningen är inte att gömma dem för Google, lösningen är att lägga till något mer. Så här gör man det.

Ta en titt på resultatet för Sökmotoroptimering

Just i det här fallet tycker jag att du ska lära dig av dem som faktiskt driver bloggar i branschen, titta på den här bloggen, Nikkes eller någon av de många andra som faktiskt lyckas hålla positioner med sina bloggar. Vi använder alla våra kategori- och taggsidor smart. Om jag satt noindex hade jag till exempel inte hållit någon position på Sponsrade Länkar och om Nikke gjort det hade han inte rankat på Sökmotoroptimering.

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-03-22

3 kommentarer

  1. På en av mina siter har jag valt att sätta noindex på taggar, eftersom jag har varit MYCKET slarvig med att strukturera dem på ett bra sätt… Tack för påminnelsen om hur man bäst strukturerar taggarna, läste inlägget när du skrev det och tänkte då att det måste jag ta tag i, vilket jag aldrig gjorde…
    Kategorisidorna indexeras dock och är byggda enligt föreslagen strategi. De rankar alldeles utmärkt!

    Kommentar av Lisa

  2. En annan lite intressant sak vad gäller detta är för övrigt att i princip ingen har en rel=”author” på kategorier eller taggar.

  3. Ok jag är med dig i det ologiska i att sätta noindex på sina taggar och kategorier, men har du med tanke på just det någon som helst aning om hur Google själva tänker när det gäller googlepages och det automatiska noindex som sätts (eller åtminstone sattes för något år sedan) jag förstår inte logiken gör du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?