Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Noindex på taggar och kategorier

För några år sedan var det vanligt att folk som byggde WordPress-teman satte noindex på tagg- och kategorisidor. Skälet var att slippa duplicate content men lösningen är fel. Nu har det här sättet att hantera wordpress börjat dyka upp igen och det är dags att säga ifrån igen.

Jag är fullt medveten om att alla som bygger teman till WordPress inte kan krävas sitta på SEO-kunskaper och sådant här sprider sig ofta genom att utvecklare härmar varandra. Bakgrunden ligger dessutom i SEO och en del sökmotorkonsulter rekommenderade det för några år sedan, på felaktiga grunder.

Problemet:

Problemet som man försöker lösa är att kategori- och taggsidor på WordPress i stort endast innehåller text som är kopior på andra sidor på sajten. Genom att sätta noindex på sidan upplever man att man löst det problemet och på sätt och vis har man gjort det. Tyvärr har man också kastat ut barnet med badvattnet.

Den riktiga lösningen:

Dina taggsidor och kategorisidor är bland det värdefullaste du har på din blogg och du har precis berättat för Google att de är så dåliga att det inte ens är värt att indexera dem. Det du naturligtvis ska göra istället är att hantera dem som vad de är och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar, på så vis kan du driva rejält med trafik till dem. Visst är det så att om du bara har kopierad text på dina taggsidor så kommer de inte fungera i sökresultaten men lösningen är inte att gömma dem för Google, lösningen är att lägga till något mer. Så här gör man det.

Ta en titt på resultatet för Sökmotoroptimering

Just i det här fallet tycker jag att du ska lära dig av dem som faktiskt driver bloggar i branschen, titta på den här bloggen, Nikkes eller någon av de många andra som faktiskt lyckas hålla positioner med sina bloggar. Vi använder alla våra kategori- och taggsidor smart. Om jag satt noindex hade jag till exempel inte hållit någon position på Sponsrade Länkar och om Nikke gjort det hade han inte rankat på Sökmotoroptimering.

 

3 kommentarer

  1. På en av mina siter har jag valt att sätta noindex på taggar, eftersom jag har varit MYCKET slarvig med att strukturera dem på ett bra sätt… Tack för påminnelsen om hur man bäst strukturerar taggarna, läste inlägget när du skrev det och tänkte då att det måste jag ta tag i, vilket jag aldrig gjorde…
    Kategorisidorna indexeras dock och är byggda enligt föreslagen strategi. De rankar alldeles utmärkt!

    Kommentar av Lisa

  2. En annan lite intressant sak vad gäller detta är för övrigt att i princip ingen har en rel=”author” på kategorier eller taggar.

  3. Ok jag är med dig i det ologiska i att sätta noindex på sina taggar och kategorier, men har du med tanke på just det någon som helst aning om hur Google själva tänker när det gäller googlepages och det automatiska noindex som sätts (eller åtminstone sattes för något år sedan) jag förstår inte logiken gör du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner