Sökmotorkonsult.se

Ny domän – så behåller du söktrafiken

Skylt som visar vägen

Google hanterar din domän inte din webbplats. Det här är något som för många är väldigt klurigt men det är enormt viktigt. Om du ska byta till en ny domän på din webbplats är det alltså en överhängande risk att Google tycker att det är en helt ny site. Dessutom kan sökmotorn tycka att det är en helt ny webbplats som stulit allt innehåll från din site.

I Googles ögon så har du först en webbplats som sedan försvinner spårlöst. Någon annan stans poppar det upp en helt ny som bara tagit samma innehåll, i värsta fall kan det ta så lång tid att avindexera din gamla site att den nya räknas som helt och håller duplicate content och filtreras bort. Som tur är har vi fått verktyg för att hantera det här och det handlar om 301 Redirects.

Det du i huvudsak behöver göra är att göra 301 redirects (undvik andra former av redirects) från allt ditt gamla material till allt ditt nya. Om siten ser exakt likadan ut i struktur och vilka artiklar som finns är det här inte särskilt komplicerat. Varje enskild artikel ska vidarebefodra till sin motsvarighet på den nya siten. Om du däremot gör strukturella förändringar samtidigt, något som ibland är nödvändigt, måste du se till att vidarebefodra så smart som möjligt.

301 av sitens startsida

301 av startsidan

Till att börja med så vidarebefodrar vi om startsidan på siten, det är inga konstigheter här, det finns ju en startsida på i princip alla siter. Bilden ovan är ordnad så att det finns en startsida, ett antal kategorisidor och ett antal artiklar på både den gamla (till vänster) och nya (till höger) domänen. Klicka på bilden för en större version.

301 redirect av undersidor som har motsvarighet på nya siten

301 av undersidor som har motsvarighet

Alla de undersidor som har en motsvarighet, även om det inte är exakt samma, pekas till sin motsvarighet. Om det är så att det inte är samma artikel så pekar vi till den artikel som bäst motsvarar den tidigare.

301 av artiklar utan motsvarighet

301 av sidor utan motsvarighet

Det är inte alltid så att alla artiklar har en motsvarande artikel på den nya siten. I dessa fall brukar jag rekommendera att vidarebefodra till den sida som ligger närmast över i hierarkin som har en motsvarighet på den ny siten. I exemplet finns kategorisidan som haft artiklarna under sig men det kan också handla om att man behöver vidarebefodra till startsidan.

Om du inte är säker på att du fått till dina 301 redirects på rätt sätt skulle jag föreslå att du kontrollerar dom i vår 301 redirect checker.

Viktigt att tänka på

Det finns en hel del andra saker att tänka på när man byter domän även om bra 301:or kommer klara det mesta av de problem som kan uppstå. Till att börja med skulle jag vilja säga att genomför förändringar långsamt om det är möjligt. Ibland vill man med buller och bång lansera en helt ny webbplats av andra anledningar men om det är möjligt så gör förändringar stegvis. Om du ska byta webbhotell, domän och publiceringsverktyg samtidigt så ta en i taget och vänta ett tag mellan varje steg.

En annan viktig del är att ha tålamod, det kan ta ett tag innan Google hittat alla dina 301:or, särskilt om det är en väldigt stor site eller om den inte indexeras så ofta. En del saker kommer dessutom inte med i en 301 redirect, t ex om du fått fördelar i sökresultatet för att du haft exakt rätt domän (sökordet.se) så kommer den fördelen inte eller åtminstone bara delvis leva kvar på den nya siten.

Slutligen vill jag också säga att du inte ska sätta det här i system, om det överdrivs kommer du få långsiktiga problem. Förr var det vanligt att man köpte upp domäner och vidarebefodrade dem till sin egen i större skala, det är idag en filtermagnet.

Lite mer fallgropar vid domänbytet

Jag skulle vilja mana till försiktighet när du byter domän. Genom att gå varsamt fram kan du undvika en hel del fallgropar. Just eftersom att det tidigare satts i system att köpa upp och vidarebefodra domäner så är Google lite extra känslig. Om det är väldigt stora skillnader mellan din gamla och din nya site så kan du hamna i filter trots att det egentligen inte är menat så. Därför kan det vara värt att göra förändringarna en i taget som jag nämnde ovan.

Gör inte heller fler än en redirect. Du vill inte ha en länk som pekar till sen sida som sen redirectar till en annan sida som redirectar vidare. Allt som du har kontroll över ska du se till att det pekar så rätt som möjligt utan redirects. Om du har flera sidor som redirectar till samma så se till att alla redirectar till den slutliga sidan. Om du har länkar som du har kontroll över som pekar till en vidarebefodrad sida så ta och länka dom till den slutliga sidan. Det kan vara värt att kontakta andra som länkar till din gamla site och be dem peka till den nya om du tror att de kommer göra det. Ofta när det gäller länkar ska man inte väcka den björn som sover, det finns ju alltid en risk att de tröttnar på dig och bara tar bort länken.

Sidan är senast uppdaterad 2019-03-19

8 kommentarer

  1. Jag tror du glömde nämna att man skall försöka ändra inlänkarna också, i alla fall de viktiga. Så de pekar direkt på den nya domänen.

    Namn och länkar är väl de som kan strula till det, så att man ej uppnår samma trafik från sökmotorn som tidigare. Ser du några andra stora felfaktorer?

    Kommentar av Christian

  2. Tack för ett bra inlägg! Bra med så tydliga bilder till texten.

    Kommentar av Mats

  3. Christian, jag ska faktiskt ta och fylla på posten lite med din input.

    Mats, tackar, jag håller på och klåpar lite med SUMO som är ett ganska trevligt bildbehandlingsprogram faktiskt.

    Kommentar av Magnus

  4. Bra inlägg. En annan viktig sak är att anmäla domänbytet i Google Webmaster Tools.

    Kommentar av Fredrik

  5. Jag upplever faktiskt inte att det gör så stor skillnad, har du andra erfarenheter?

    Kommentar av Magnus

  6. Bra inlägg, detta måste man givetvis tänka på ifall man ska byta domännamn eller liknande. Får komma ihåg att detta inläggen existerar om jag någon gång kommer att flytta webbplatser.

    En annan fråga bara, var hittar ni de bilder som ni använder här på bloggen?

    Kommentar av Olof

  7. En del av bilderna kommer från sxc.hu (gratis och man får fritt använda om man gör en sökning efter just sådana under advanced search). Sen har jag själv tillverkat diagrammen i den här posten men jag gissar att de inte var det intressanta.

    Kommentar av Magnus

  8. […] hittills byggt upp. Lösningen är en sk. 301-redirect. Hur man gör kan du läsa här. Läs också Sökmotorkonsults intressanta artikel om flytt mellan olika […]

    Pingback av SEO kan döda dina gillar på Facebook | | WebbstrategernaWebbstrategerna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?