Sökmotorkonsult.se

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Produkter

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet hittills.

Googles nya uppdatering Product Reviews Update ska belöna sajter som bidrar med högkvalitativa produktrecensioner.

Syftet med uppdateringen är att förbättra sökresultaten för användare som letar efter recensioner av en viss produkt, exempelvis inför ett köpbeslut.

Recensioner som innehåller unik och djupgående research gjord av experter inom sitt område ska gynnas av uppdateringen, enligt Google.

Uppdateringen rullades ut 8 april och påverkar i dagsläget endast engelskt innehåll (på alla marknader). Det finns i dagsläget ingen information om när uppdateringen ska rullas ut för fler språk.

Förväntas slå mot affiliates

Renodlade affiliatesajter som inte recenserar egna produkter utan istället endast sammanställer vad andra har skrivit är troligtvis måltavlan för den här uppdateringen.

Dessa typer av sajter är ofta väldigt duktiga på SEO men är i regel inte de verkliga experterna inom sitt område (även om det såklart finns lysande undantag).

Därtill finns det även en inbyggd problematik med den här typen av sajter – det finns alltid ett incitament att användaren som läser produktrecensionen ska klicka sig vidare till en butik och köpa produkten. Det borgar inte alltid för oberoende recensioner vilket Google såklart vill komma åt.

Både produkter och tjänster

Product Reviews Update ska påverka alla typer av produktrecensioner; både recensioner för enstaka produkter samt uppsamlingsartiklar där flera produkter listas.

I uppföljande tweets som sammanställts av Seroundtable kan vi också utläsa att det inte enbart är produktrecensioner som avses – även recensioner av tjänster kan komma att påverkas av denna uppdatering.

Ökad e-handel driver på

Product Reviews Update ska ses i spåren av den ökade informationsinhämtning som uppstått till följd av den ökade e-handeln det senaste året.

Google vill självklart visa upp genuina recensioner i sökresultaten som användare har förtroende för. Användarnas behov av detta är större än någonsin idag. Det ska bli spännande att se hur väl de lyckas lösa detta algoritmiskt.

Av samma anledningar lanserade Google själva sajten Best Things häromveckan där de samlar de bästa produkterna i olika kategorier.

Paradoxalt nog innehåller den sajten dock inga djupgående recensioner över huvud taget – det är just en aggregatorsajt som sammanställer och länkar ut till de bästa produkterna.

Vad du bör fokusera på

I samband med nyheten släppte Google en lista med tips på vad innehållsskapare rent konkret bör tänka på när det gäller just produktrecensioner. Du hittar den här.

Det återstår att se hur denna uppdatering utvecklas och vilken typ av sajter som gynnas respektive missgynnas över tid – och hur stor effekten egentligen blir.

Oavsett kommer denna typ av sökbeteende alltid att finnas och därför behöver alltid någon sajt ranka etta. Huruvida mindre nischade specialister eller större mediehus med affiliate som ett intäktsben kommer att gynnas mest av uppdateringen återstår att se.

Frågan varje sajtägare, som vill fånga upp den här typen av sökbeteende, bör ställa sig oavsett är hur just de ska vinna Googles förtroende i det långa loppet. Och därifrån utveckla SEO-strategin för att ta sin sajt i den riktningen.

Vad är dina tankar om denna uppdatering?

Sidan är senast uppdaterad 2021-04-12

2 kommentarer

  1. Wow, detta var en stor nyhet minsann! Detta kommer ju påverka hela Affiliate-marknaden, inte sant? De flesta sajterna har ju extremt tunna recensioner, ibland bara lite praktiskt information om produkten i fråga, för att sedan skriva en komplett köpguide om produktkategorin längst ned på sidan. Blir spännande att se hur det slår mot sådana sajter. Tack för inlägget, alltid lika kul att läsa till morgonkaffet! /Andrea

    Kommentar av Andrea Engelbrekt

  2. Hej Andrea,
    Det lär det definitivt göra. Vi får följa utvecklingen för att se på vilket sätt och hur mycket.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?