Sökmotorkonsult.se

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

Google Experience-rapport i Google Search Console

Tidigare i veckan lanserade Google en Page Experience-rapport i Google Search Console. I samma veva meddelade de även att Page Experience Update skjuts upp en månad.

Vårens snackis i SEO-världen har varit Page Experience Update. Ursprungligen skulle den lanseras i maj men nu skjuts lanseringen upp till mitten av juni. Uppdateringen kommer dessutom ske genom en gradvis utrullning som Google bedömer kommer vara klar i slutet av augusti.

Google säger att de skjuter upp lansering för att ge sajtägare mer tid att anpassa sina sajter inför uppdateringen. Personligen har jag svårt att se hur en extra månad ska göra så stor skillnad. De sajtägare som gjort anpassningar utifrån Googles faktorer för användarvänlighet har sannolikt redan gjort det. För de som ännu inte gjort det hjälper knappast en extra månad så mycket.

Det kan ju givetvis vara så att Googles egentliga skäl till att de skjuter upp lanseringen är att de själva inte är helt redo. Men det låter jag vara osagt.

Ny rapport i Google Search Console

I samband med att Google kommunicerade förseningen släppte de även en ny Page Experience-rapport i Google Search Console. Den stora fördelen med denna rapport är att du som sajtägare snabbt och enkelt kan se hur stor andel av din sajts sidor som Google anser är användarvänliga.

Jag har sett en del lägga ut sina dåliga resultat från rapporten på Twitter och uttrycka sin ”oro”. Om det är ironi eller verklig oro vet jag inte. Sannolikt lite av båda.

Ska jag vara orolig?

Som ni ser i Pierres tweet visade den nya rapporten att inga av hans sidor är användarvänliga. Ska han och andra som får dåliga resultat vara oroliga inför uppdateringen? Google har sagt att Page Experience Update endast kommer ha en mindre effekt på ranking så sannolikt finns det ingen anledning att vara alltför orolig.

Googles John Muellers svar på Pierres tweet var ”Infinite potential” och det är nog så man ska se det. Att det finns en möjlighet att göra saker bättre.

Vi kan även se det från andra hållet. Vårt resultat för Pineberry.com är att 100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Google. Även om jag såklart blir glad över den siffran gör den inte att jag korkar upp champagnen i förväntan på att vi kommer börja ranka ännu bättre när Google väl släpper loss Page Experience Update.

Vad tycker du om Googles nya Page Experience-rapport? Kommentera gärna nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]