Sökmotorkonsult.se

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

Google Experience-rapport i Google Search Console

Tidigare i veckan lanserade Google en Page Experience-rapport i Google Search Console. I samma veva meddelade de även att Page Experience Update skjuts upp en månad.

Vårens snackis i SEO-världen har varit Page Experience Update. Ursprungligen skulle den lanseras i maj men nu skjuts lanseringen upp till mitten av juni. Uppdateringen kommer dessutom ske genom en gradvis utrullning som Google bedömer kommer vara klar i slutet av augusti.

Google säger att de skjuter upp lansering för att ge sajtägare mer tid att anpassa sina sajter inför uppdateringen. Personligen har jag svårt att se hur en extra månad ska göra så stor skillnad. De sajtägare som gjort anpassningar utifrån Googles faktorer för användarvänlighet har sannolikt redan gjort det. För de som ännu inte gjort det hjälper knappast en extra månad så mycket.

Det kan ju givetvis vara så att Googles egentliga skäl till att de skjuter upp lanseringen är att de själva inte är helt redo. Men det låter jag vara osagt.

Ny rapport i Google Search Console

I samband med att Google kommunicerade förseningen släppte de även en ny Page Experience-rapport i Google Search Console. Den stora fördelen med denna rapport är att du som sajtägare snabbt och enkelt kan se hur stor andel av din sajts sidor som Google anser är användarvänliga.

Jag har sett en del lägga ut sina dåliga resultat från rapporten på Twitter och uttrycka sin ”oro”. Om det är ironi eller verklig oro vet jag inte. Sannolikt lite av båda.

Ska jag vara orolig?

Som ni ser i Pierres tweet visade den nya rapporten att inga av hans sidor är användarvänliga. Ska han och andra som får dåliga resultat vara oroliga inför uppdateringen? Google har sagt att Page Experience Update endast kommer ha en mindre effekt på ranking så sannolikt finns det ingen anledning att vara alltför orolig.

Googles John Muellers svar på Pierres tweet var ”Infinite potential” och det är nog så man ska se det. Att det finns en möjlighet att göra saker bättre.

Vi kan även se det från andra hållet. Vårt resultat för Pineberry.com är att 100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Google. Även om jag såklart blir glad över den siffran gör den inte att jag korkar upp champagnen i förväntan på att vi kommer börja ranka ännu bättre när Google väl släpper loss Page Experience Update.

Vad tycker du om Googles nya Page Experience-rapport? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-04-21

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.