Sökmotorkonsult.se

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

Google Experience-rapport i Google Search Console

Tidigare i veckan lanserade Google en Page Experience-rapport i Google Search Console. I samma veva meddelade de även att Page Experience Update skjuts upp en månad.

Vårens snackis i SEO-världen har varit Page Experience Update. Ursprungligen skulle den lanseras i maj men nu skjuts lanseringen upp till mitten av juni. Uppdateringen kommer dessutom ske genom en gradvis utrullning som Google bedömer kommer vara klar i slutet av augusti.

Google säger att de skjuter upp lansering för att ge sajtägare mer tid att anpassa sina sajter inför uppdateringen. Personligen har jag svårt att se hur en extra månad ska göra så stor skillnad. De sajtägare som gjort anpassningar utifrån Googles faktorer för användarvänlighet har sannolikt redan gjort det. För de som ännu inte gjort det hjälper knappast en extra månad så mycket.

Det kan ju givetvis vara så att Googles egentliga skäl till att de skjuter upp lanseringen är att de själva inte är helt redo. Men det låter jag vara osagt.

Ny rapport i Google Search Console

I samband med att Google kommunicerade förseningen släppte de även en ny Page Experience-rapport i Google Search Console. Den stora fördelen med denna rapport är att du som sajtägare snabbt och enkelt kan se hur stor andel av din sajts sidor som Google anser är användarvänliga.

Jag har sett en del lägga ut sina dåliga resultat från rapporten på Twitter och uttrycka sin ”oro”. Om det är ironi eller verklig oro vet jag inte. Sannolikt lite av båda.

Ska jag vara orolig?

Som ni ser i Pierres tweet visade den nya rapporten att inga av hans sidor är användarvänliga. Ska han och andra som får dåliga resultat vara oroliga inför uppdateringen? Google har sagt att Page Experience Update endast kommer ha en mindre effekt på ranking så sannolikt finns det ingen anledning att vara alltför orolig.

Googles John Muellers svar på Pierres tweet var ”Infinite potential” och det är nog så man ska se det. Att det finns en möjlighet att göra saker bättre.

Vi kan även se det från andra hållet. Vårt resultat för Pineberry.com är att 100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Google. Även om jag såklart blir glad över den siffran gör den inte att jag korkar upp champagnen i förväntan på att vi kommer börja ranka ännu bättre när Google väl släpper loss Page Experience Update.

Vad tycker du om Googles nya Page Experience-rapport? Kommentera gärna nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!