Vem vill läsa en bok om SEO? – ny upplaga av Guldläge på nätet

Nya Guldläge på nätet har anlänt - Michael Wahlgren

Kan en bok om SEO verkligen sälja? var reaktionen när vi lanserade Guldläge på nätet. Nu är boken slutsåld – och idag landade en ny upplaga av boken på vår trappa.

När Magnus Bråth och jag släppte SEO-boken Guldläge på nätet i början av 2014 var vi osäkra kring hur stort intresset skulle vara. Vi visste såklart att SEO är viktigt för de flesta företag men därifrån till att vilja läsa en bok om sökmotoroptimering är ett ganska stort steg.

När vårt förlag Kalla Kulor sedan sålde in första upplagan av boken till press så var en vanlig fråga: ”vem vill läsa en bok om SEO?”. Nu vet vi att svaret på den frågan är att många vill läsa och lära sig om SEO. Första upplagan om 2000 böcker sålde slut innan sommaren och sedan dess har vi skrivit klart en ny uppdaterad version av boken.

Vad är nytt?

Guldläge på nätet - litenVi har skrivit cirka 20 helt nya sidor (av totalt 110 sidor) samt tagit bort ungefär 10 sidor som vi inte tycker är relevanta längre. Stora delar av det nya materialet är sådant som efterfrågats av läsarna, exempelvis fler typer av länkstrategier, mer information om metoder för att bekämpa duplicerat innehåll och tips på hur du kan hålla dig uppdaterad med vad som händer i sökmotorvärlden. Dessutom har vi lagt till saker som vi själva insett att vi missat i första upplagan, som val av domän och brödsmulor.

Naturligtvis har vi även uppdaterat boken med några av de största snackisarna sedan förra upplagan, så som Mobilegeddon och betydelsen av https. På några ställen har våra rekommendationer ändrats, till exempel längden på titel, vikten av HTML-sajtkarta och placering av sökord i rubrik.

Men du som läst första upplagan av Guldläge på nätet kommer känna igen stora delar av boken. För det har inte hänt så mycket i sökmotorvärlden de senaste 1,5 åren. Sökmotoroptimering idag fungerar på nästan samma sätt som då.

Köp boken!

Nya upplagan av Guldläge på nätet anlände från tryckeriet idag så den går att köpa direkt av oss här. Boken kostar 200 kr inklusive moms och frakt. Från måndag 24:e augusti går boken även att köpa på ställen där böcker säljs som Adlibris, Bokus och CDON.

Köp Guldläge på nätet här >>

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?