Sökmotorkonsult.se

Vem vill läsa en bok om SEO? – ny upplaga av Guldläge på nätet

Nya Guldläge på nätet har anlänt - Michael Wahlgren

Kan en bok om SEO verkligen sälja? var reaktionen när vi lanserade Guldläge på nätet. Nu är boken slutsåld – och idag landade en ny upplaga av boken på vår trappa.

När Magnus Bråth och jag släppte SEO-boken Guldläge på nätet i början av 2014 var vi osäkra kring hur stort intresset skulle vara. Vi visste såklart att SEO är viktigt för de flesta företag men därifrån till att vilja läsa en bok om sökmotoroptimering är ett ganska stort steg.

När vårt förlag Kalla Kulor sedan sålde in första upplagan av boken till press så var en vanlig fråga: ”vem vill läsa en bok om SEO?”. Nu vet vi att svaret på den frågan är att många vill läsa och lära sig om SEO. Första upplagan om 2000 böcker sålde slut innan sommaren och sedan dess har vi skrivit klart en ny uppdaterad version av boken.

Vad är nytt?

Guldläge på nätet - litenVi har skrivit cirka 20 helt nya sidor (av totalt 110 sidor) samt tagit bort ungefär 10 sidor som vi inte tycker är relevanta längre. Stora delar av det nya materialet är sådant som efterfrågats av läsarna, exempelvis fler typer av länkstrategier, mer information om metoder för att bekämpa duplicerat innehåll och tips på hur du kan hålla dig uppdaterad med vad som händer i sökmotorvärlden. Dessutom har vi lagt till saker som vi själva insett att vi missat i första upplagan, som val av domän och brödsmulor.

Naturligtvis har vi även uppdaterat boken med några av de största snackisarna sedan förra upplagan, så som Mobilegeddon och betydelsen av https. På några ställen har våra rekommendationer ändrats, till exempel längden på titel, vikten av HTML-sajtkarta och placering av sökord i rubrik.

Men du som läst första upplagan av Guldläge på nätet kommer känna igen stora delar av boken. För det har inte hänt så mycket i sökmotorvärlden de senaste 1,5 åren. Sökmotoroptimering idag fungerar på nästan samma sätt som då.

Köp boken!

Nya upplagan av Guldläge på nätet anlände från tryckeriet idag så den går att köpa direkt av oss här. Boken kostar 200 kr inklusive moms och frakt. Från måndag 24:e augusti går boken även att köpa på ställen där böcker säljs som Adlibris, Bokus och CDON.

Köp Guldläge på nätet här >>

 

Sidan är senast uppdaterad 2017-10-02

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?