Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya PageSpeed Insights är här

Lighthouse

PageSpeed Insights, Googles verktyg där du kan kolla hur snabbt en sida laddar, fick sig en rejäl uppdatering under gårdagen. Här är vad som har förändrats.

För det första har det skett en hel del rent grafiska förändringar jämfört med tidigare versioner. Men den riktigt stora nyheten finns under huven. Den nya versionen av PageSpeed Insights använder sig av Lighthouse för att beräkna hur snabbt en sida laddar. Det har tidigare versioner inte gjort. Lighthouse är ett open source-verktyg från Google som emulerar hur en sida laddas över 3G-nätet. Man har tidigare kunnat köra Lighthouse via Chrome DevTools direkt i sin webbläsare men nu har alltså Google lyft in det även i PageSpeed Insights.

Nya PageSpeed Insights

Precis som tidigare får varje sida ett betyg mellan 0 och 100 på både desktop och mobil. Där finns också rekommendationer för hur du kan göra sidan snabbare.

Hårdare bedömning på mobil

Vår uppfattning är att många sidor som haft höga betyg på mobil får betydligt lägre betyg i och med övergången till Lighthouse. Lighthouse testar medvetet din sida som om de begärde åtkomst via en 3G-uppkoppling vilket alltså PageSpeed Insights inte ska ha gjort tidigare. Syftet med det är att de vill emulera hur många riktiga användare ute i världen faktiskt upplever din sida på mobil. Detta får till praktisk följd att många sidor på mobil får ett lägre betyg än tidigare trots att inget faktiskt har förändrats på sajten.

Till exempel har betyget för vår startsida på pineberry.com drastiskt sjunkit på mobil medan desktop fortfarande är bra. För egen del kommer vi göra en översyn och se om vi kan läsa in vissa skript annorlunda.

En kommentar

  1. Intressant info… Vet ni om era verktyg snart har stöd för textalk?

    Kommentar av Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner