Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya PageSpeed Insights är här

Lighthouse

PageSpeed Insights, Googles verktyg där du kan kolla hur snabbt en sida laddar, fick sig en rejäl uppdatering under gårdagen. Här är vad som har förändrats.

För det första har det skett en hel del rent grafiska förändringar jämfört med tidigare versioner. Men den riktigt stora nyheten finns under huven. Den nya versionen av PageSpeed Insights använder sig av Lighthouse för att beräkna hur snabbt en sida laddar. Det har tidigare versioner inte gjort. Lighthouse är ett open source-verktyg från Google som emulerar hur en sida laddas över 3G-nätet. Man har tidigare kunnat köra Lighthouse via Chrome DevTools direkt i sin webbläsare men nu har alltså Google lyft in det även i PageSpeed Insights.

Nya PageSpeed Insights

Precis som tidigare får varje sida ett betyg mellan 0 och 100 på både desktop och mobil. Där finns också rekommendationer för hur du kan göra sidan snabbare.

Hårdare bedömning på mobil

Vår uppfattning är att många sidor som haft höga betyg på mobil får betydligt lägre betyg i och med övergången till Lighthouse. Lighthouse testar medvetet din sida som om de begärde åtkomst via en 3G-uppkoppling vilket alltså PageSpeed Insights inte ska ha gjort tidigare. Syftet med det är att de vill emulera hur många riktiga användare ute i världen faktiskt upplever din sida på mobil. Detta får till praktisk följd att många sidor på mobil får ett lägre betyg än tidigare trots att inget faktiskt har förändrats på sajten.

Till exempel har betyget för vår startsida på pineberry.com drastiskt sjunkit på mobil medan desktop fortfarande är bra. För egen del kommer vi göra en översyn och se om vi kan läsa in vissa skript annorlunda.

En kommentar

  1. Intressant info… Vet ni om era verktyg snart har stöd för textalk?

    Kommentar av Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner