Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya PageSpeed Insights är här

Lighthouse

PageSpeed Insights, Googles verktyg där du kan kolla hur snabbt en sida laddar, fick sig en rejäl uppdatering under gårdagen. Här är vad som har förändrats.

För det första har det skett en hel del rent grafiska förändringar jämfört med tidigare versioner. Men den riktigt stora nyheten finns under huven. Den nya versionen av PageSpeed Insights använder sig av Lighthouse för att beräkna hur snabbt en sida laddar. Det har tidigare versioner inte gjort. Lighthouse är ett open source-verktyg från Google som emulerar hur en sida laddas över 3G-nätet. Man har tidigare kunnat köra Lighthouse via Chrome DevTools direkt i sin webbläsare men nu har alltså Google lyft in det även i PageSpeed Insights.

Nya PageSpeed Insights

Precis som tidigare får varje sida ett betyg mellan 0 och 100 på både desktop och mobil. Där finns också rekommendationer för hur du kan göra sidan snabbare.

Hårdare bedömning på mobil

Vår uppfattning är att många sidor som haft höga betyg på mobil får betydligt lägre betyg i och med övergången till Lighthouse. Lighthouse testar medvetet din sida som om de begärde åtkomst via en 3G-uppkoppling vilket alltså PageSpeed Insights inte ska ha gjort tidigare. Syftet med det är att de vill emulera hur många riktiga användare ute i världen faktiskt upplever din sida på mobil. Detta får till praktisk följd att många sidor på mobil får ett lägre betyg än tidigare trots att inget faktiskt har förändrats på sajten.

Till exempel har betyget för vår startsida på pineberry.com drastiskt sjunkit på mobil medan desktop fortfarande är bra. För egen del kommer vi göra en översyn och se om vi kan läsa in vissa skript annorlunda.

En kommentar

  1. Intressant info… Vet ni om era verktyg snart har stöd för textalk?

    Kommentar av Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner