Sökmotorkonsult.se

Nya PageSpeed Insights är här

Lighthouse

PageSpeed Insights, Googles verktyg där du kan kolla hur snabbt en sida laddar, fick sig en rejäl uppdatering under gårdagen. Här är vad som har förändrats.

För det första har det skett en hel del rent grafiska förändringar jämfört med tidigare versioner. Men den riktigt stora nyheten finns under huven. Den nya versionen av PageSpeed Insights använder sig av Lighthouse för att beräkna hur snabbt en sida laddar. Det har tidigare versioner inte gjort. Lighthouse är ett open source-verktyg från Google som emulerar hur en sida laddas över 3G-nätet. Man har tidigare kunnat köra Lighthouse via Chrome DevTools direkt i sin webbläsare men nu har alltså Google lyft in det även i PageSpeed Insights.

Nya PageSpeed Insights

Precis som tidigare får varje sida ett betyg mellan 0 och 100 på både desktop och mobil. Där finns också rekommendationer för hur du kan göra sidan snabbare.

Hårdare bedömning på mobil

Vår uppfattning är att många sidor som haft höga betyg på mobil får betydligt lägre betyg i och med övergången till Lighthouse. Lighthouse testar medvetet din sida som om de begärde åtkomst via en 3G-uppkoppling vilket alltså PageSpeed Insights inte ska ha gjort tidigare. Syftet med det är att de vill emulera hur många riktiga användare ute i världen faktiskt upplever din sida på mobil. Detta får till praktisk följd att många sidor på mobil får ett lägre betyg än tidigare trots att inget faktiskt har förändrats på sajten.

Till exempel har betyget för vår startsida på pineberry.com drastiskt sjunkit på mobil medan desktop fortfarande är bra. För egen del kommer vi göra en översyn och se om vi kan läsa in vissa skript annorlunda.

Sidan är senast uppdaterad 2018-11-13

En kommentar

  1. Intressant info… Vet ni om era verktyg snart har stöd för textalk?

    Kommentar av Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?