Sökmotorkonsult.se

Nya PageSpeed Insights är här

Lighthouse

PageSpeed Insights, Googles verktyg där du kan kolla hur snabbt en sida laddar, fick sig en rejäl uppdatering under gårdagen. Här är vad som har förändrats.

För det första har det skett en hel del rent grafiska förändringar jämfört med tidigare versioner. Men den riktigt stora nyheten finns under huven. Den nya versionen av PageSpeed Insights använder sig av Lighthouse för att beräkna hur snabbt en sida laddar. Det har tidigare versioner inte gjort. Lighthouse är ett open source-verktyg från Google som emulerar hur en sida laddas över 3G-nätet. Man har tidigare kunnat köra Lighthouse via Chrome DevTools direkt i sin webbläsare men nu har alltså Google lyft in det även i PageSpeed Insights.

Nya PageSpeed Insights

Precis som tidigare får varje sida ett betyg mellan 0 och 100 på både desktop och mobil. Där finns också rekommendationer för hur du kan göra sidan snabbare.

Hårdare bedömning på mobil

Vår uppfattning är att många sidor som haft höga betyg på mobil får betydligt lägre betyg i och med övergången till Lighthouse. Lighthouse testar medvetet din sida som om de begärde åtkomst via en 3G-uppkoppling vilket alltså PageSpeed Insights inte ska ha gjort tidigare. Syftet med det är att de vill emulera hur många riktiga användare ute i världen faktiskt upplever din sida på mobil. Detta får till praktisk följd att många sidor på mobil får ett lägre betyg än tidigare trots att inget faktiskt har förändrats på sajten.

Till exempel har betyget för vår startsida på pineberry.com drastiskt sjunkit på mobil medan desktop fortfarande är bra. För egen del kommer vi göra en översyn och se om vi kan läsa in vissa skript annorlunda.

Sidan är senast uppdaterad 2018-11-13

En kommentar

  1. Intressant info… Vet ni om era verktyg snart har stöd för textalk?

    Kommentar av Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?