Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Nya SEO Cert visar vad du kan

SEO Cert

Idag lanserar vi SEO Cert där du som jobbar med SEO kan certifiera dina kunskaper inom SEO. Med SEO Cert får du möjligheten att på ett enkelt sätt visa upp för arbetsgivare vad du kan när det kommer till sökmotoroptimering.

Vi tycker att Googles certifieringar för AdWords och Analytics är superbra. Med dessa certifieringar kan du som jobbar med AdWords och Analytics på ett enkelt sätt verifiera och visa upp dina kunskaper. Vi har saknat motsvarande certifiering för SEO på svenska. Därför lanserar vi idag SEO Cert, ett kostnadsfritt prov som certifierar dina kunskapar inom SEO .

Så här funkar det

Provet består av 80 frågor som du har 40 minuter på dig att besvara. Om du lyckas få minst 80% rätt på frågorna klarar du provet och får en SEO-certifiering som gäller i två år. Om du inte klarar provet kan du göra ett nytt försök igen efter 7 dagar.

Har du gjort Googles certifieringar i AdWords och Analytics kommer du att känna igen en hel del saker, exempelvis att det är flervalsfrågor samt att det inte går att backa i provet.

Blandade frågor

Vi har valt en relativ stor spridning på frågorna och provet innehåller både grundläggande och mer avancerade frågor. De handlar om allt från Google till sökstrategi, on page, länkar och uppföljning. Vilka frågor du får slumpas utifrån bestämda frågekategorier. Det finns alltså många fler frågor än de 80 som tilldelas dig på provet. 

Vissa av frågorna kräver en viss teknisk kompetens, andra mer en analytisk förmåga. Vi har även blandat mellan ny och äldre SEO-fakta, bli inte förvånad om du får frågor om både AMP och PageRank.

Svårighetsgrad

Vi har lagt stort fokus vid att försöka hitta rätt svårighetsgrad. Provet ska inte vara så svårt att nästan ingen klarar det. Samtidigt vill vi inte att det ska vara för lätt, då blir det inte lika värdefullt när du klarar det.

Vår tanke är att om du jobbar helhjärtat med SEO ska du kunna klara av provet. Precis som vid certifieringarna för AdWords och Analytics kan det krävas att du gör provet några gånger innan du klarar det och blir certifierad. Om du inte klarar provet första gången kommer du sannolikt veta vilka områden du behöver läsa på till nästa försök.

Vissa av frågorna är riktigt kluriga och du behöver läsa frågorna noga för att undvika att av misstag eller tidspress svara fel. Det är sannolikt få personer som får 100% rätt på provet. Samtidigt handlar det inte om att utse vem som är bäst på SEO i Sverige utan om att du ska få bekräftelse på dina kunskaper inom SEO. Klarar du certifieringen kan du intyga både för andra och dig själv att du har hög kompetens inom området.

Vem är det för?

SEO Cert är kostnadsfritt och öppet för alla. Framförallt vänder sig certifieringen till dig som jobbar med SEO och vill kunna visa upp din kunskap för exempelvis arbetsgivare.

Bild på SEO Cert från LinkedInKlarar du testet kan du med ett enkelt klick addera SEO Cert till din LinkedIn-profil (klicka här för att se hur det ser ut på min LinkedIn-profil). Du får även ett personligt certifieringsdiplom på en unik URL som du kan visa upp (klicka här för att se mitt diplom).

Tacksamma för feedback

Som alltid är vi tacksamma för all form av feedback. Hör gärna av dig till seocert@pineberry.com och berätta vad tycker om SEO Cert. Exempelvis om det är någon fråga du tycker är dålig eller om det är någon typ av fråga du saknar.

SEO Cert kommer såklart vara ett levande projekt där vi kontinuerligt lägger till, ändrar och tar bort frågor så att provet hela tiden är så aktuellt som möjligt.

SEO Cert har varit ett väldigt roligt projekt för oss att ta fram. Vi hoppas att du gillar resultatet!

En kommentar

  1. […] på Pineberry tog fram SEO-cert som inte är ett verktyg utan ett sätt för dig att testa och visa upp dina kunskaper. […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner