Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya språk – en guldgruva

Ibland upplever man att man inte kan komma längre i sin sökmotoroptimering, att man helt enkelt tagit alla de positioner som det är värt att satsa på. Det kan också vara så att man aldrig kommer någonstans utan får jobba hur hårt som helst för de där stackars besökarna. Det kan vara så att det är enorm konkurrens på sökordet i fråga.

Om man har möjligheten att ta kunder från andra länder, om man har en sita där det är annonsklick som är inkomstkällan eller om man säljer något som går lätt att skicka, kan det definitivt vara värt att göra en översättning till lite fler språk.

Att hantera många språk på siten är jobbigt särskilt om man har nyheter och en massa annat som behöver uppdateras. De flesta har faktiskt inte det dock och kan alltså vid ett enda tillfälle göra en översättning. Om man har en stark välbyggd site kan det faktiskt räcka med ett nytt språk för att man ska fördubbla sin trafik. Det är förstås inte alltid så bra men det är i alla fall alltid bra. Konkurrensen på sökord och sökvolymerna varierar rejält mellan olika länder och så sent som i förra veckan gjorde jag ett test med en term som på Google.com har massivt motstånd. Samma term på Google.se var tämligen lätt, tog en 5:e position på en bloggpost mest bara för att det var den enda texten på svenska med termen. Det är dessutom en term som faktiskt har 14.000 sökningar i månaden på Google.se även om det är en term på engelska.

Det är ingen slump att alla gamblingsiter finns på alla möjliga konstiga språk, man har enorma fördelar om man har rätt språk på siten och jag skulle vilja säga att det i princip är omöjligt att ta sig förbi en bra och stark site på rätt språk med en generisk site på engelska, oavsett hur mycket tid man lägger ner.

Nu är det tyvärr svårt för hemmasoptimeraren att ta tag i ett språk som man kanske inte själv förstår. Det är krångligt att skaffa länkar och att skriva bra pressreleaser för att få organiska länkar är inte att tänka på. Det går däremot att göra och det finns optimerare man kan kontakta för byten i alla möjliga länder. Sitter man dessutom som oss i sitsen att man redan gjort en hel del sökmotoroptimering på alla möjliga språk är det givetvis mycket lättare.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner