Sökmotorkonsult.se

Nya, större sitelinks idag

Skog

Google har idag förändrat utseendet på sina sökresultat igen. Det handlar om en ny typ av sitelinks, du vet dom där som dyker upp om man har gott om auktoritet på ett område och man ligger i topp. De nya sitelänkarna är klart maffigare än tidigare varianter.

Sitelinks

Klicka för större sitelinks

Om det bara är ett tillfälligt test är svårt att svara på, Google testar allt oftare varianter i sökresultaten numer. Att den nya typen av sitelinks kommer fånga upp en större andel av besökarna borde det inte råda någon tvekan om däremot. I skrivande stund ser inte alla dessa utan som vanligt är det bara en del av populationen som får uppdateringar i förstaläget.

Sidan är senast uppdaterad 2011-08-09

14 kommentarer

  1. Coolt! När och var fick du upp era? Testade lite snabbt (inloggad och ej inloggad) men fick inga :( Kollade jobbsidan (http://www.fritidsresor.se) så det är inga problem med auktoriteten :)

    Kommentar av David

  2. Spontant inte så säker på att jag är nåt fan, blir google verkligen bättre för användaren genom det här? (själv föredrar jag ju ett lite större urval av sajter på det valda sökordet å sen kunna välja smidigt själv ur SERPen). Men det kanske bara är jag?

  3. David, jag ser på Fritidsresor också. De dök upp nu på morgonen för dem jag pratat med som ser.

    Jörgen, just det Google betecknar som varumärkessökningar har de gett förklaringen att ingen går till andra siter. Det är snarare andra sidor på siten som är intressanta.

  4. Jag ser på både Fritidsresor och Sökmotorkonsult, däremot förstår jag inte riktigt syftet från Googles sida. Att kapa description ner till 4-5 ord ger inte mycket information – inte heller från URL:en.

    Vanliga sitelinks med något extra resultat under hade jag föredragit!

    Kommentar av Joakim

  5. Ett plus från mig för denna uppdateringen!

    Kommentar av Webbdo

  6. Noterade bilden som Peter Forss visade; klart snyggare och mer användarvänligt om man skippar att visa URL:en för varje sitelink.

    Kommentar av Joakim

  7. @Magnus – Men ofta när jag googlar ett varumärke är det just info jag är ute efter som kommer från andra håll (tex se trovärdighet i en telefonförsäljare, hitta info/recensioner om ett företag när jag funderar på att köpa en tjänst osv).

    Kanske inte det google vill, men iaf det jag använder det till. Jag är skeptisk….

  8. Fast konkurrensen riskerar väl att snedvridas om varumärket får alltför stor exponering – eftersom serpen inte visar så många konkurrenter. Det optimala från ett samhällsekonomiskt perspektiv borde väl vara att de ”bästa” företagen samt självständiga bloggarna syns.

  9. Jag trodde det var en bugg första gången jag såg detta live, tyckte det såg så överdrivet ut. Mina sidor har inte fått dessa bautalänkar.

    Kommentar av John Paulie

  10. Lite for mycket av det goda kanns det som…kommer nog dras tillbaka litegranna snart igen..

    Kommentar av Tompa

  11. Vackra ;) Men dom som ligger under lär nog drabbas en del. Ur användarsynpunkt tycker jag att de tar lite för mycket plats.

    Kommentar av Sebastian

  12. Håller med Sebastian, på en liten laptop-skärm tar det upp alldeles för mycket plats.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?