Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya, större sitelinks idag

Skog

Google har idag förändrat utseendet på sina sökresultat igen. Det handlar om en ny typ av sitelinks, du vet dom där som dyker upp om man har gott om auktoritet på ett område och man ligger i topp. De nya sitelänkarna är klart maffigare än tidigare varianter.

Sitelinks

Klicka för större sitelinks

Om det bara är ett tillfälligt test är svårt att svara på, Google testar allt oftare varianter i sökresultaten numer. Att den nya typen av sitelinks kommer fånga upp en större andel av besökarna borde det inte råda någon tvekan om däremot. I skrivande stund ser inte alla dessa utan som vanligt är det bara en del av populationen som får uppdateringar i förstaläget.

14 kommentarer

  1. Coolt! När och var fick du upp era? Testade lite snabbt (inloggad och ej inloggad) men fick inga :( Kollade jobbsidan (http://www.fritidsresor.se) så det är inga problem med auktoriteten :)

    Kommentar av David

  2. Spontant inte så säker på att jag är nåt fan, blir google verkligen bättre för användaren genom det här? (själv föredrar jag ju ett lite större urval av sajter på det valda sökordet å sen kunna välja smidigt själv ur SERPen). Men det kanske bara är jag?

  3. David, jag ser på Fritidsresor också. De dök upp nu på morgonen för dem jag pratat med som ser.

    Jörgen, just det Google betecknar som varumärkessökningar har de gett förklaringen att ingen går till andra siter. Det är snarare andra sidor på siten som är intressanta.

  4. Jag ser på både Fritidsresor och Sökmotorkonsult, däremot förstår jag inte riktigt syftet från Googles sida. Att kapa description ner till 4-5 ord ger inte mycket information – inte heller från URL:en.

    Vanliga sitelinks med något extra resultat under hade jag föredragit!

    Kommentar av Joakim

  5. Ett plus från mig för denna uppdateringen!

    Kommentar av Webbdo

  6. Noterade bilden som Peter Forss visade; klart snyggare och mer användarvänligt om man skippar att visa URL:en för varje sitelink.

    Kommentar av Joakim

  7. @Magnus – Men ofta när jag googlar ett varumärke är det just info jag är ute efter som kommer från andra håll (tex se trovärdighet i en telefonförsäljare, hitta info/recensioner om ett företag när jag funderar på att köpa en tjänst osv).

    Kanske inte det google vill, men iaf det jag använder det till. Jag är skeptisk….

  8. Fast konkurrensen riskerar väl att snedvridas om varumärket får alltför stor exponering – eftersom serpen inte visar så många konkurrenter. Det optimala från ett samhällsekonomiskt perspektiv borde väl vara att de ”bästa” företagen samt självständiga bloggarna syns.

  9. Jag trodde det var en bugg första gången jag såg detta live, tyckte det såg så överdrivet ut. Mina sidor har inte fått dessa bautalänkar.

    Kommentar av John Paulie

  10. Lite for mycket av det goda kanns det som…kommer nog dras tillbaka litegranna snart igen..

    Kommentar av Tompa

  11. Vackra ;) Men dom som ligger under lär nog drabbas en del. Ur användarsynpunkt tycker jag att de tar lite för mycket plats.

    Kommentar av Sebastian

  12. Håller med Sebastian, på en liten laptop-skärm tar det upp alldeles för mycket plats.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner