Sökmotorkonsult.se

Nya, större sitelinks idag

Skog

Google har idag förändrat utseendet på sina sökresultat igen. Det handlar om en ny typ av sitelinks, du vet dom där som dyker upp om man har gott om auktoritet på ett område och man ligger i topp. De nya sitelänkarna är klart maffigare än tidigare varianter.

Sitelinks

Klicka för större sitelinks

Om det bara är ett tillfälligt test är svårt att svara på, Google testar allt oftare varianter i sökresultaten numer. Att den nya typen av sitelinks kommer fånga upp en större andel av besökarna borde det inte råda någon tvekan om däremot. I skrivande stund ser inte alla dessa utan som vanligt är det bara en del av populationen som får uppdateringar i förstaläget.

Sidan är senast uppdaterad 2011-08-09

14 kommentarer

  1. Coolt! När och var fick du upp era? Testade lite snabbt (inloggad och ej inloggad) men fick inga :( Kollade jobbsidan (http://www.fritidsresor.se) så det är inga problem med auktoriteten :)

    Kommentar av David

  2. Spontant inte så säker på att jag är nåt fan, blir google verkligen bättre för användaren genom det här? (själv föredrar jag ju ett lite större urval av sajter på det valda sökordet å sen kunna välja smidigt själv ur SERPen). Men det kanske bara är jag?

  3. David, jag ser på Fritidsresor också. De dök upp nu på morgonen för dem jag pratat med som ser.

    Jörgen, just det Google betecknar som varumärkessökningar har de gett förklaringen att ingen går till andra siter. Det är snarare andra sidor på siten som är intressanta.

  4. Jag ser på både Fritidsresor och Sökmotorkonsult, däremot förstår jag inte riktigt syftet från Googles sida. Att kapa description ner till 4-5 ord ger inte mycket information – inte heller från URL:en.

    Vanliga sitelinks med något extra resultat under hade jag föredragit!

    Kommentar av Joakim

  5. Ett plus från mig för denna uppdateringen!

    Kommentar av Webbdo

  6. Noterade bilden som Peter Forss visade; klart snyggare och mer användarvänligt om man skippar att visa URL:en för varje sitelink.

    Kommentar av Joakim

  7. @Magnus – Men ofta när jag googlar ett varumärke är det just info jag är ute efter som kommer från andra håll (tex se trovärdighet i en telefonförsäljare, hitta info/recensioner om ett företag när jag funderar på att köpa en tjänst osv).

    Kanske inte det google vill, men iaf det jag använder det till. Jag är skeptisk….

  8. Fast konkurrensen riskerar väl att snedvridas om varumärket får alltför stor exponering – eftersom serpen inte visar så många konkurrenter. Det optimala från ett samhällsekonomiskt perspektiv borde väl vara att de ”bästa” företagen samt självständiga bloggarna syns.

  9. Jag trodde det var en bugg första gången jag såg detta live, tyckte det såg så överdrivet ut. Mina sidor har inte fått dessa bautalänkar.

    Kommentar av John Paulie

  10. Lite for mycket av det goda kanns det som…kommer nog dras tillbaka litegranna snart igen..

    Kommentar av Tompa

  11. Vackra ;) Men dom som ligger under lär nog drabbas en del. Ur användarsynpunkt tycker jag att de tar lite för mycket plats.

    Kommentar av Sebastian

  12. Håller med Sebastian, på en liten laptop-skärm tar det upp alldeles för mycket plats.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?