Sökmotorkonsult.se

Nya, större sitelinks idag

Skog

Google har idag förändrat utseendet på sina sökresultat igen. Det handlar om en ny typ av sitelinks, du vet dom där som dyker upp om man har gott om auktoritet på ett område och man ligger i topp. De nya sitelänkarna är klart maffigare än tidigare varianter.

Sitelinks

Klicka för större sitelinks

Om det bara är ett tillfälligt test är svårt att svara på, Google testar allt oftare varianter i sökresultaten numer. Att den nya typen av sitelinks kommer fånga upp en större andel av besökarna borde det inte råda någon tvekan om däremot. I skrivande stund ser inte alla dessa utan som vanligt är det bara en del av populationen som får uppdateringar i förstaläget.

Sidan är senast uppdaterad 2011-08-09

14 kommentarer

  1. Coolt! När och var fick du upp era? Testade lite snabbt (inloggad och ej inloggad) men fick inga :( Kollade jobbsidan (http://www.fritidsresor.se) så det är inga problem med auktoriteten :)

    Kommentar av David

  2. Spontant inte så säker på att jag är nåt fan, blir google verkligen bättre för användaren genom det här? (själv föredrar jag ju ett lite större urval av sajter på det valda sökordet å sen kunna välja smidigt själv ur SERPen). Men det kanske bara är jag?

  3. David, jag ser på Fritidsresor också. De dök upp nu på morgonen för dem jag pratat med som ser.

    Jörgen, just det Google betecknar som varumärkessökningar har de gett förklaringen att ingen går till andra siter. Det är snarare andra sidor på siten som är intressanta.

  4. Jag ser på både Fritidsresor och Sökmotorkonsult, däremot förstår jag inte riktigt syftet från Googles sida. Att kapa description ner till 4-5 ord ger inte mycket information – inte heller från URL:en.

    Vanliga sitelinks med något extra resultat under hade jag föredragit!

    Kommentar av Joakim

  5. Ett plus från mig för denna uppdateringen!

    Kommentar av Webbdo

  6. Noterade bilden som Peter Forss visade; klart snyggare och mer användarvänligt om man skippar att visa URL:en för varje sitelink.

    Kommentar av Joakim

  7. @Magnus – Men ofta när jag googlar ett varumärke är det just info jag är ute efter som kommer från andra håll (tex se trovärdighet i en telefonförsäljare, hitta info/recensioner om ett företag när jag funderar på att köpa en tjänst osv).

    Kanske inte det google vill, men iaf det jag använder det till. Jag är skeptisk….

  8. Fast konkurrensen riskerar väl att snedvridas om varumärket får alltför stor exponering – eftersom serpen inte visar så många konkurrenter. Det optimala från ett samhällsekonomiskt perspektiv borde väl vara att de ”bästa” företagen samt självständiga bloggarna syns.

  9. Jag trodde det var en bugg första gången jag såg detta live, tyckte det såg så överdrivet ut. Mina sidor har inte fått dessa bautalänkar.

    Kommentar av John Paulie

  10. Lite for mycket av det goda kanns det som…kommer nog dras tillbaka litegranna snart igen..

    Kommentar av Tompa

  11. Vackra ;) Men dom som ligger under lär nog drabbas en del. Ur användarsynpunkt tycker jag att de tar lite för mycket plats.

    Kommentar av Sebastian

  12. Håller med Sebastian, på en liten laptop-skärm tar det upp alldeles för mycket plats.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!