Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nyheter för strukturerad data

Sajtstruktur och navigation

Under den senaste veckan har du som varit uppmärksam säkert noterat att google testar ett nytt utseende för strukturerad data. Vad vi kan se är att google numera – utöver pris, recensioner och lagerstatus – lyfter in bilder direkt i sökresultatet.

Funktionen bakom detta heter strukturerad data, och har förvisso funnits ett tag. Men nu ger den bättre fördelar än tidigare. Numera kan du som e-handlare presentera produktbilder direkt i sökresultatet. Vi tänkte gå igenom ändringarna samt vilka fördelar du kan nyttja med denna förändring.

Vad är det som är nytt?

Det är ingen nyhet att google plockar in strukturerad data direkt i sökresultatet. Det som är nytt är att de numera plockar in produktbilder direkt i sökresultatet. Det har tidigare gått att inkludera bilder i SERP:en när du t.ex. strukturerat din data enligt ett recept. Men numera syns även bilder på produkter vilket gör strukturerad data betydligt mer relevant för dig som är e-handlare.

Notera att bilderna håller en ratio om 1:1 så se till att du optimerar dina bilder så att de presenteras korrekt i sökresultatet. Denna satsning kan du även nyttja när du annonserar med google shopping och Facebook DPA.

strukturerad data cyckel

Strukturerad data / Rich snippets

Rich snippets eller strukturerad data som det heter på svenska är precis som namnet avslöjar en uppmärkning av data för att sökmotorer ska kunna tolka innehållet på sajten. När du gör detta enligt korrekt formatering så öppnar du möjligheterna för att få avancerade utdrag direkt i sökresultatet. Jag vill vara tydlig med att detta inte direkt ger dig några positiva rankingfaktorer. Fördelen med att använda rich snippets är snarare att öka din CTR i det organiska sökresultatet. Således kan en högre CTR innebära mer trafik, för många kommer detta vara en bra investering rent SEO-mässigt. Detta då du får bättre avkastning på ditt tidigare arbete.

Markera upp din data med Schema.org

Beroende på sida och innehåll kommer du behöva strukturera ditt innehåll på olika sätt. Hur du går tillväga för att implementera detta och vilken markupp du ska använda hittar du här. När du implementerat allt på sajten skulle jag rekommendera att du kontrollerar så allt är markerat korrekt. Detta kan du enkelt göra med googles egna verktyg som du hittar här. Sist men inte minst så vill jag även rekommendera att använda Data Highlighter som är ett verktyg för att hjälpa Google förstå mönstret för strukturerad data på din webbplats.

Har du några frågor eller funderingar hur du kan jobba med strukturerad data för att driva mer trafik till er sajt? Kontakta oss på Pineberry så berättar vi mer!

En kommentar

  1. […] sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar om det […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner