Nyheter för strukturerad data

Under den senaste veckan har du som varit uppmärksam säkert noterat att google testar ett nytt utseende för strukturerad data. Vad vi kan se är att google numera – utöver pris, recensioner och lagerstatus – lyfter in bilder direkt i sökresultatet.

Funktionen bakom detta heter strukturerad data, och har förvisso funnits ett tag. Men nu ger den bättre fördelar än tidigare. Numera kan du som e-handlare presentera produktbilder direkt i sökresultatet. Vi tänkte gå igenom ändringarna samt vilka fördelar du kan nyttja med denna förändring.

Vad är det som är nytt?

Det är ingen nyhet att google plockar in strukturerad data direkt i sökresultatet. Det som är nytt är att de numera plockar in produktbilder direkt i sökresultatet. Det har tidigare gått att inkludera bilder i SERP:en när du t.ex. strukturerat din data enligt ett recept. Men numera syns även bilder på produkter vilket gör strukturerad data betydligt mer relevant för dig som är e-handlare.

Notera att bilderna håller en ratio om 1:1 så se till att du optimerar dina bilder så att de presenteras korrekt i sökresultatet. Denna satsning kan du även nyttja när du annonserar med google shopping och Facebook DPA.

strukturerad data cyckel

Strukturerad data / Rich snippets

Rich snippets eller strukturerad data som det heter på svenska är precis som namnet avslöjar en uppmärkning av data för att sökmotorer ska kunna tolka innehållet på sajten. När du gör detta enligt korrekt formatering så öppnar du möjligheterna för att få avancerade utdrag direkt i sökresultatet. Jag vill vara tydlig med att detta inte direkt ger dig några positiva rankingfaktorer. Fördelen med att använda rich snippets är snarare att öka din CTR i det organiska sökresultatet. Således kan en högre CTR innebära mer trafik, för många kommer detta vara en bra investering rent SEO-mässigt. Detta då du får bättre avkastning på ditt tidigare arbete.

Markera upp din data med Schema.org

Beroende på sida och innehåll kommer du behöva strukturera ditt innehåll på olika sätt. Hur du går tillväga för att implementera detta och vilken markupp du ska använda hittar du här. När du implementerat allt på sajten skulle jag rekommendera att du kontrollerar så allt är markerat korrekt. Detta kan du enkelt göra med googles egna verktyg som du hittar här. Sist men inte minst så vill jag även rekommendera att använda Data Highlighter som är ett verktyg för att hjälpa Google förstå mönstret för strukturerad data på din webbplats.

Har du några frågor eller funderingar hur du kan jobba med strukturerad data för att driva mer trafik till er sajt? Kontakta oss på Pineberry så berättar vi mer!

En kommentar på "Nyheter för strukturerad data"

  1. Pingback: SEO-året 2016 - Sökmotorkonsult.se

Kommentarsfältet är stängt.