Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nyheter för strukturerad data

Sajtstruktur och navigation

Under den senaste veckan har du som varit uppmärksam säkert noterat att google testar ett nytt utseende för strukturerad data. Vad vi kan se är att google numera – utöver pris, recensioner och lagerstatus – lyfter in bilder direkt i sökresultatet.

Funktionen bakom detta heter strukturerad data, och har förvisso funnits ett tag. Men nu ger den bättre fördelar än tidigare. Numera kan du som e-handlare presentera produktbilder direkt i sökresultatet. Vi tänkte gå igenom ändringarna samt vilka fördelar du kan nyttja med denna förändring.

Vad är det som är nytt?

Det är ingen nyhet att google plockar in strukturerad data direkt i sökresultatet. Det som är nytt är att de numera plockar in produktbilder direkt i sökresultatet. Det har tidigare gått att inkludera bilder i SERP:en när du t.ex. strukturerat din data enligt ett recept. Men numera syns även bilder på produkter vilket gör strukturerad data betydligt mer relevant för dig som är e-handlare.

Notera att bilderna håller en ratio om 1:1 så se till att du optimerar dina bilder så att de presenteras korrekt i sökresultatet. Denna satsning kan du även nyttja när du annonserar med google shopping och Facebook DPA.

strukturerad data cyckel

Strukturerad data / Rich snippets

Rich snippets eller strukturerad data som det heter på svenska är precis som namnet avslöjar en uppmärkning av data för att sökmotorer ska kunna tolka innehållet på sajten. När du gör detta enligt korrekt formatering så öppnar du möjligheterna för att få avancerade utdrag direkt i sökresultatet. Jag vill vara tydlig med att detta inte direkt ger dig några positiva rankingfaktorer. Fördelen med att använda rich snippets är snarare att öka din CTR i det organiska sökresultatet. Således kan en högre CTR innebära mer trafik, för många kommer detta vara en bra investering rent SEO-mässigt. Detta då du får bättre avkastning på ditt tidigare arbete.

Markera upp din data med Schema.org

Beroende på sida och innehåll kommer du behöva strukturera ditt innehåll på olika sätt. Hur du går tillväga för att implementera detta och vilken markupp du ska använda hittar du här. När du implementerat allt på sajten skulle jag rekommendera att du kontrollerar så allt är markerat korrekt. Detta kan du enkelt göra med googles egna verktyg som du hittar här. Sist men inte minst så vill jag även rekommendera att använda Data Highlighter som är ett verktyg för att hjälpa Google förstå mönstret för strukturerad data på din webbplats.

Har du några frågor eller funderingar hur du kan jobba med strukturerad data för att driva mer trafik till er sajt? Kontakta oss på Pineberry så berättar vi mer!

En kommentar

  1. […] sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar om det […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner