Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ökad konkurrens betyder att länkarna blir viktigare

SEODet pratas en hel del om vad som blir viktigare inom sökmotoroptimering, en del hävdar att Google lägger allt mer vikt vid innehållet andra säger att länkarna spelar mer och mer roll. Jag tänkte ta upp en aspekt som ofta glöms i sammanhanget och det är att det händer saker som ligger utanför Googles kontroll. Vi gör saker som påverkar hur sökmotoroptimeringen utvecklas.

Konkurrensen i sökresultaten ökar alltid, det är lite av en grundförutsättning för hur det fungerar. En av anledningarna till detta är ett växande Internet, det blir mer och mer innehåll på nätet, varje dag, vare sig vi vill det eller inte. En ökad mängd innehåll innebär att fler sidor konkurrerar om samma sökresultat, alltså har vi en ökad konkurrens. En annan anledning till att konkurrensen ökar är att vi blir bättre och bättre på att bygga sökmotorvänliga siter, andelen frames-baserade siter minskar stadigt särskilt eftersom det är så enkelt att bygga en site i wordpress, drupal eller något liknande. I kombination med att sökspindlarna blir bättre och bättre på att indexera innehållet så ökar det här konkurrensen.

Vad tror du om länkars betydels i förhållande till innehåll?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Förr, ibland även idag, kunde det räcka med att sätta riktiga titlar på en sida så rusade den till förstaplats, just för att konkurrensen var så låg. Om vi jämför med nu så är den chansen klart mindre och tittar vi in i framtiden så ska den vara nära noll, med mycket fler och bättre indexerade sidor är chansen att hitta ett icke konkurrensutsatt sökord mycket, mycket liten. Med allt fler sidor som lever upp till Googles krav på vad som är en bra sida betyder det att något annat får utslagsröst. När så många fler lever upp till on page-kraven betyder det att länkarna blir avgörande och deras betydelse ökar i takt med att konkurrensen ökar.

Pineberrys VD Michael Wahlgren har också tagit upp ämnet.

En kommentar

  1. Oj 58-42. Jämnt! Undrar vad folk skulle svara nu… :)

    Kommentar av

    Jonas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner