Sökmotorkonsult.se

Ökad konkurrens betyder att länkarna blir viktigare

SEODet pratas en hel del om vad som blir viktigare inom sökmotoroptimering, en del hävdar att Google lägger allt mer vikt vid innehållet andra säger att länkarna spelar mer och mer roll. Jag tänkte ta upp en aspekt som ofta glöms i sammanhanget och det är att det händer saker som ligger utanför Googles kontroll. Vi gör saker som påverkar hur sökmotoroptimeringen utvecklas.

Konkurrensen i sökresultaten ökar alltid, det är lite av en grundförutsättning för hur det fungerar. En av anledningarna till detta är ett växande Internet, det blir mer och mer innehåll på nätet, varje dag, vare sig vi vill det eller inte. En ökad mängd innehåll innebär att fler sidor konkurrerar om samma sökresultat, alltså har vi en ökad konkurrens. En annan anledning till att konkurrensen ökar är att vi blir bättre och bättre på att bygga sökmotorvänliga siter, andelen frames-baserade siter minskar stadigt särskilt eftersom det är så enkelt att bygga en site i wordpress, drupal eller något liknande. I kombination med att sökspindlarna blir bättre och bättre på att indexera innehållet så ökar det här konkurrensen.

Vad tror du om länkars betydels i förhållande till innehåll?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Förr, ibland även idag, kunde det räcka med att sätta riktiga titlar på en sida så rusade den till förstaplats, just för att konkurrensen var så låg. Om vi jämför med nu så är den chansen klart mindre och tittar vi in i framtiden så ska den vara nära noll, med mycket fler och bättre indexerade sidor är chansen att hitta ett icke konkurrensutsatt sökord mycket, mycket liten. Med allt fler sidor som lever upp till Googles krav på vad som är en bra sida betyder det att något annat får utslagsröst. När så många fler lever upp till on page-kraven betyder det att länkarna blir avgörande och deras betydelse ökar i takt med att konkurrensen ökar.

Pineberrys VD Michael Wahlgren har också tagit upp ämnet.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. Oj 58-42. Jämnt! Undrar vad folk skulle svara nu… :)

    Kommentar av Jonas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?