Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ökad konkurrens betyder att länkarna blir viktigare

SEODet pratas en hel del om vad som blir viktigare inom sökmotoroptimering, en del hävdar att Google lägger allt mer vikt vid innehållet andra säger att länkarna spelar mer och mer roll. Jag tänkte ta upp en aspekt som ofta glöms i sammanhanget och det är att det händer saker som ligger utanför Googles kontroll. Vi gör saker som påverkar hur sökmotoroptimeringen utvecklas.

Konkurrensen i sökresultaten ökar alltid, det är lite av en grundförutsättning för hur det fungerar. En av anledningarna till detta är ett växande Internet, det blir mer och mer innehåll på nätet, varje dag, vare sig vi vill det eller inte. En ökad mängd innehåll innebär att fler sidor konkurrerar om samma sökresultat, alltså har vi en ökad konkurrens. En annan anledning till att konkurrensen ökar är att vi blir bättre och bättre på att bygga sökmotorvänliga siter, andelen frames-baserade siter minskar stadigt särskilt eftersom det är så enkelt att bygga en site i wordpress, drupal eller något liknande. I kombination med att sökspindlarna blir bättre och bättre på att indexera innehållet så ökar det här konkurrensen.

Vad tror du om länkars betydels i förhållande till innehåll?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Förr, ibland även idag, kunde det räcka med att sätta riktiga titlar på en sida så rusade den till förstaplats, just för att konkurrensen var så låg. Om vi jämför med nu så är den chansen klart mindre och tittar vi in i framtiden så ska den vara nära noll, med mycket fler och bättre indexerade sidor är chansen att hitta ett icke konkurrensutsatt sökord mycket, mycket liten. Med allt fler sidor som lever upp till Googles krav på vad som är en bra sida betyder det att något annat får utslagsröst. När så många fler lever upp till on page-kraven betyder det att länkarna blir avgörande och deras betydelse ökar i takt med att konkurrensen ökar.

Pineberrys VD Michael Wahlgren har också tagit upp ämnet.

En kommentar

  1. Oj 58-42. Jämnt! Undrar vad folk skulle svara nu… :)

    Kommentar av

    Jonas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner