Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ökad konkurrens betyder att länkarna blir viktigare

SEODet pratas en hel del om vad som blir viktigare inom sökmotoroptimering, en del hävdar att Google lägger allt mer vikt vid innehållet andra säger att länkarna spelar mer och mer roll. Jag tänkte ta upp en aspekt som ofta glöms i sammanhanget och det är att det händer saker som ligger utanför Googles kontroll. Vi gör saker som påverkar hur sökmotoroptimeringen utvecklas.

Konkurrensen i sökresultaten ökar alltid, det är lite av en grundförutsättning för hur det fungerar. En av anledningarna till detta är ett växande Internet, det blir mer och mer innehåll på nätet, varje dag, vare sig vi vill det eller inte. En ökad mängd innehåll innebär att fler sidor konkurrerar om samma sökresultat, alltså har vi en ökad konkurrens. En annan anledning till att konkurrensen ökar är att vi blir bättre och bättre på att bygga sökmotorvänliga siter, andelen frames-baserade siter minskar stadigt särskilt eftersom det är så enkelt att bygga en site i wordpress, drupal eller något liknande. I kombination med att sökspindlarna blir bättre och bättre på att indexera innehållet så ökar det här konkurrensen.

Vad tror du om länkars betydels i förhållande till innehåll?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Förr, ibland även idag, kunde det räcka med att sätta riktiga titlar på en sida så rusade den till förstaplats, just för att konkurrensen var så låg. Om vi jämför med nu så är den chansen klart mindre och tittar vi in i framtiden så ska den vara nära noll, med mycket fler och bättre indexerade sidor är chansen att hitta ett icke konkurrensutsatt sökord mycket, mycket liten. Med allt fler sidor som lever upp till Googles krav på vad som är en bra sida betyder det att något annat får utslagsröst. När så många fler lever upp till on page-kraven betyder det att länkarna blir avgörande och deras betydelse ökar i takt med att konkurrensen ökar.

Pineberrys VD Michael Wahlgren har också tagit upp ämnet.

En kommentar

  1. Oj 58-42. Jämnt! Undrar vad folk skulle svara nu… :)

    Kommentar av

    Jonas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

#36 Länkprofiler

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt […]

facebook canvas ads guides

Lär dig att skapa snygga Facebook Canvas Ads

Fullständig guide där du lär dig skapa Facebook Canvas Ads med bilder, video, text och knappar som ger användaren möjligheten att interagera med dina produkter och tjänster innan de besöker din webbplats. Vi förklarar de positiva och negativa aspekterna av att använda Facebooks Canvas Ads beroende på användningsområde och mål för din annonsering.

Sökmotorkonsult firar 1000 artiklar

Vi firar 1 000 artiklar!

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

nya_google_search_console

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu börjat lanseras i Sverige. Läs om de nya funktionerna här!

Michael Berman, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 35 av Sökpodden

#35 Elefanten i rummet

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden!

Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner