Sökmotorkonsult.se

Om du inte går framåt går du bakåt

Sökmotoroptimering är en tävlingsgren – du är i direkt konkurrens med andra som slåss om precis samma kunder. Det betyder att du kan aldrig luta dig tillbaka.

Min första chef Bosse på Husums Konditori lärde mig massor om bakning men framförallt lärde han mig om företagande. En av de saker Bosse alltid sa var att om du inte går framåt går du bakåt. Stabilt är inget du kan få, eller ens ska önska när du driver företag, det är utveckla eller avveckla som gäller. Det samma gäller i sökresultaten.

Michael säger det väldigt bra

Mitt råd till dem är att antingen lägga ännu mer pengar än de gör idag alternativt att stänga ned sitt konto helt och hållet. Detta är såklart något förenklat men så länge det går att köpa lönsamma klick via Google AdWords så förlorar man pengar på att inte göra det. Och kan du inte köpa lönsamma klick ska du inte köpa några alls.

Sökmotoroptimering och sökmotorannonsering är inte så långt ifrån varandra här, om du går framåt är du en vinnare, annars är du – tveklöst – en förlorare. Antingen lönar sig din SEO (eller kommer att göra det strax, sökmotoroptimering tar alltid tid) eller så gör det inte det. Det är oerhört få gånger det inte lönar sig om man gör rätt och varje gång du tar positioner förlorar någon och om du inte är den som tar dem, då är du på andra sidan.

Sidan är senast uppdaterad 2013-07-05

En kommentar

  1. Och när du ligger på första platsen i serpen ska du inte koppla av.
    Ett kinesiskt ordspråk; När du sover är det alltid någon som tränar för att bli bättre än dig.

    Kommentar av Lennart Heleander

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?