Om du inte går framåt går du bakåt

Sökmotoroptimering är en tävlingsgren – du är i direkt konkurrens med andra som slåss om precis samma kunder. Det betyder att du kan aldrig luta dig tillbaka.

Min första chef Bosse på Husums Konditori lärde mig massor om bakning men framförallt lärde han mig om företagande. En av de saker Bosse alltid sa var att om du inte går framåt går du bakåt. Stabilt är inget du kan få, eller ens ska önska när du driver företag, det är utveckla eller avveckla som gäller. Det samma gäller i sökresultaten.

Michael säger det väldigt bra

Mitt råd till dem är att antingen lägga ännu mer pengar än de gör idag alternativt att stänga ned sitt konto helt och hållet. Detta är såklart något förenklat men så länge det går att köpa lönsamma klick via Google AdWords så förlorar man pengar på att inte göra det. Och kan du inte köpa lönsamma klick ska du inte köpa några alls.

Sökmotoroptimering och sökmotorannonsering är inte så långt ifrån varandra här, om du går framåt är du en vinnare, annars är du – tveklöst – en förlorare. Antingen lönar sig din SEO (eller kommer att göra det strax, sökmotoroptimering tar alltid tid) eller så gör det inte det. Det är oerhört få gånger det inte lönar sig om man gör rätt och varje gång du tar positioner förlorar någon och om du inte är den som tar dem, då är du på andra sidan.

En kommentar på "Om du inte går framåt går du bakåt"

  1. Och när du ligger på första platsen i serpen ska du inte koppla av.
    Ett kinesiskt ordspråk; När du sover är det alltid någon som tränar för att bli bättre än dig.


Kommentarsfältet är stängt.