Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Om du inte går framåt går du bakåt

Sökmotoroptimering är en tävlingsgren – du är i direkt konkurrens med andra som slåss om precis samma kunder. Det betyder att du kan aldrig luta dig tillbaka.

Min första chef Bosse på Husums Konditori lärde mig massor om bakning men framförallt lärde han mig om företagande. En av de saker Bosse alltid sa var att om du inte går framåt går du bakåt. Stabilt är inget du kan få, eller ens ska önska när du driver företag, det är utveckla eller avveckla som gäller. Det samma gäller i sökresultaten.

Michael säger det väldigt bra

Mitt råd till dem är att antingen lägga ännu mer pengar än de gör idag alternativt att stänga ned sitt konto helt och hållet. Detta är såklart något förenklat men så länge det går att köpa lönsamma klick via Google AdWords så förlorar man pengar på att inte göra det. Och kan du inte köpa lönsamma klick ska du inte köpa några alls.

Sökmotoroptimering och sökmotorannonsering är inte så långt ifrån varandra här, om du går framåt är du en vinnare, annars är du – tveklöst – en förlorare. Antingen lönar sig din SEO (eller kommer att göra det strax, sökmotoroptimering tar alltid tid) eller så gör det inte det. Det är oerhört få gånger det inte lönar sig om man gör rätt och varje gång du tar positioner förlorar någon och om du inte är den som tar dem, då är du på andra sidan.

En kommentar

  1. Och när du ligger på första platsen i serpen ska du inte koppla av.
    Ett kinesiskt ordspråk; När du sover är det alltid någon som tränar för att bli bättre än dig.

    Kommentar av

    Lennart Heleander

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner