Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Om du litar på Googles riktlinjer

Dear Google, wouldn't it be easier if you just told us what links to not nofollow?

Jag kommer från Örnsköldsvik, när du vet det så vet du att jag måste förhålla mig till hockey, vare sig jag vill eller inte. Hockey, precis som alla andra lagsporter har ett fast set med regler. Dessa förändras ibland, tänk Red Line Offside till exempel. Aldrig någonsin förändras de mitt i en match däremot.

Det finns många anledningar till att inte förändra offsideregler mitt under en hockeymatch och de borde vara uppenbara för alla. Att i ena läget få passa över röda linjen och i nästa inte få gör att det blir en ganska konstig match. Det skulle vara riktigt hämmande för spelarna och spelet om det hela tiden dök upp nya regler. Om Zlatan helt plötsligt i andra halvlek blir utvisad för ”alldeles för hård spark i bortre krysset” så skulle folk surna till.

Precis så fungerar det inom SEO, just hårda sparkar i krysset är det som jagas allra mest. En metod för att göra sökmotoroptimering som fungerar alldeles för bra är något som Google har svårt att acceptera (du kan säkert tänka dig varför). Infographics och pressmeddelanden är två tydliga exempel, något som alltid varit tillåtet enligt Googles riktlinjer som nu är ett klart regelbrott. Dessa två metoder för att få länkar har fungerat alldeles särdeles bra, som en straff från Zlatan eller en runda runt kassen av Peter Forsberg. Googles riktlinjer är ett tydligt handikapp för dig som spelar.

Skillnaden mot hockey är att man inom sökmotoroptimering kan välja vilka riktlinjer man förhåller sig till, är det multinationella, skatteplanerande storföretag som styr din moral eller är det du och din kund?

2 kommentarer

  1. Även om jag slängt någon kommentar här och där om nofollow det senaste så har det trotts allt mest varit för the lulz. För egentligen kunde jag inte bry mig mindre om vad google säger angående nofollow – egentligen något.

    Men på en mer seriös sida. Som alltid är guidelines inget du direkt behöver oroa dig för, du kan antagligen ganska säkert fortsätta med dina pressmeddelanden, infograph och widgets som du gjort tidigare.

    Problemet sitter antagligen hos Google, de är rädda för att någon bjässe skall råka fastna i deras taskigt kodade filter. Den bjässe kan dock med stor styrka hävda att alla dessa pressmeddelanden aldrig varit för länkbygge utan det är så deras verksamhet fungerar, de är stora helt enkelt. Så för att Google skall undvika en rättsprocess nätt och jämnt, hedgar de med att lägga till några luddiga formuleringar i guidelines och pekar på dem.

    Vad som är mest intressant dock, de som nitiskt följer Guidelines. Skall de nu i efterhand gå in och ta bort pressmeddelande? För menar, Google har alltid tidigare straffat sajter retroaktivt.

  2. Jag håller med Victor, jag ser Google som en motståndare som jag försöker att spela med och inte emot. de har alltid ändra reglerna och kommit med olika påstående via Matt som ibland har varit rätt och ibland åt helete fel bara för att förvirra oss. Nu har de börjat med Guideline för att försöka lura oss lite granna. Jag kör på som vanligt och sakta ändra min taktik lite när det är uppenbart med nya regler från Google som gäller.

    Kommentar av

    Lennart Heleander

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner