Sökmotorkonsult.se

Om du litar på Googles riktlinjer

Dear Google, wouldn't it be easier if you just told us what links to not nofollow?

Jag kommer från Örnsköldsvik, när du vet det så vet du att jag måste förhålla mig till hockey, vare sig jag vill eller inte. Hockey, precis som alla andra lagsporter har ett fast set med regler. Dessa förändras ibland, tänk Red Line Offside till exempel. Aldrig någonsin förändras de mitt i en match däremot.

Det finns många anledningar till att inte förändra offsideregler mitt under en hockeymatch och de borde vara uppenbara för alla. Att i ena läget få passa över röda linjen och i nästa inte få gör att det blir en ganska konstig match. Det skulle vara riktigt hämmande för spelarna och spelet om det hela tiden dök upp nya regler. Om Zlatan helt plötsligt i andra halvlek blir utvisad för ”alldeles för hård spark i bortre krysset” så skulle folk surna till.

Precis så fungerar det inom SEO, just hårda sparkar i krysset är det som jagas allra mest. En metod för att göra sökmotoroptimering som fungerar alldeles för bra är något som Google har svårt att acceptera (du kan säkert tänka dig varför). Infographics och pressmeddelanden är två tydliga exempel, något som alltid varit tillåtet enligt Googles riktlinjer som nu är ett klart regelbrott. Dessa två metoder för att få länkar har fungerat alldeles särdeles bra, som en straff från Zlatan eller en runda runt kassen av Peter Forsberg. Googles riktlinjer är ett tydligt handikapp för dig som spelar.

Skillnaden mot hockey är att man inom sökmotoroptimering kan välja vilka riktlinjer man förhåller sig till, är det multinationella, skatteplanerande storföretag som styr din moral eller är det du och din kund?

Sidan är senast uppdaterad 2013-08-16

2 kommentarer

  1. Även om jag slängt någon kommentar här och där om nofollow det senaste så har det trotts allt mest varit för the lulz. För egentligen kunde jag inte bry mig mindre om vad google säger angående nofollow – egentligen något.

    Men på en mer seriös sida. Som alltid är guidelines inget du direkt behöver oroa dig för, du kan antagligen ganska säkert fortsätta med dina pressmeddelanden, infograph och widgets som du gjort tidigare.

    Problemet sitter antagligen hos Google, de är rädda för att någon bjässe skall råka fastna i deras taskigt kodade filter. Den bjässe kan dock med stor styrka hävda att alla dessa pressmeddelanden aldrig varit för länkbygge utan det är så deras verksamhet fungerar, de är stora helt enkelt. Så för att Google skall undvika en rättsprocess nätt och jämnt, hedgar de med att lägga till några luddiga formuleringar i guidelines och pekar på dem.

    Vad som är mest intressant dock, de som nitiskt följer Guidelines. Skall de nu i efterhand gå in och ta bort pressmeddelande? För menar, Google har alltid tidigare straffat sajter retroaktivt.

  2. Jag håller med Victor, jag ser Google som en motståndare som jag försöker att spela med och inte emot. de har alltid ändra reglerna och kommit med olika påstående via Matt som ibland har varit rätt och ibland åt helete fel bara för att förvirra oss. Nu har de börjat med Guideline för att försöka lura oss lite granna. Jag kör på som vanligt och sakta ändra min taktik lite när det är uppenbart med nya regler från Google som gäller.

    Kommentar av Lennart Heleander

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?