Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Om du litar på Googles riktlinjer

Dear Google, wouldn't it be easier if you just told us what links to not nofollow?

Jag kommer från Örnsköldsvik, när du vet det så vet du att jag måste förhålla mig till hockey, vare sig jag vill eller inte. Hockey, precis som alla andra lagsporter har ett fast set med regler. Dessa förändras ibland, tänk Red Line Offside till exempel. Aldrig någonsin förändras de mitt i en match däremot.

Det finns många anledningar till att inte förändra offsideregler mitt under en hockeymatch och de borde vara uppenbara för alla. Att i ena läget få passa över röda linjen och i nästa inte få gör att det blir en ganska konstig match. Det skulle vara riktigt hämmande för spelarna och spelet om det hela tiden dök upp nya regler. Om Zlatan helt plötsligt i andra halvlek blir utvisad för ”alldeles för hård spark i bortre krysset” så skulle folk surna till.

Precis så fungerar det inom SEO, just hårda sparkar i krysset är det som jagas allra mest. En metod för att göra sökmotoroptimering som fungerar alldeles för bra är något som Google har svårt att acceptera (du kan säkert tänka dig varför). Infographics och pressmeddelanden är två tydliga exempel, något som alltid varit tillåtet enligt Googles riktlinjer som nu är ett klart regelbrott. Dessa två metoder för att få länkar har fungerat alldeles särdeles bra, som en straff från Zlatan eller en runda runt kassen av Peter Forsberg. Googles riktlinjer är ett tydligt handikapp för dig som spelar.

Skillnaden mot hockey är att man inom sökmotoroptimering kan välja vilka riktlinjer man förhåller sig till, är det multinationella, skatteplanerande storföretag som styr din moral eller är det du och din kund?

2 kommentarer

  1. Även om jag slängt någon kommentar här och där om nofollow det senaste så har det trotts allt mest varit för the lulz. För egentligen kunde jag inte bry mig mindre om vad google säger angående nofollow – egentligen något.

    Men på en mer seriös sida. Som alltid är guidelines inget du direkt behöver oroa dig för, du kan antagligen ganska säkert fortsätta med dina pressmeddelanden, infograph och widgets som du gjort tidigare.

    Problemet sitter antagligen hos Google, de är rädda för att någon bjässe skall råka fastna i deras taskigt kodade filter. Den bjässe kan dock med stor styrka hävda att alla dessa pressmeddelanden aldrig varit för länkbygge utan det är så deras verksamhet fungerar, de är stora helt enkelt. Så för att Google skall undvika en rättsprocess nätt och jämnt, hedgar de med att lägga till några luddiga formuleringar i guidelines och pekar på dem.

    Vad som är mest intressant dock, de som nitiskt följer Guidelines. Skall de nu i efterhand gå in och ta bort pressmeddelande? För menar, Google har alltid tidigare straffat sajter retroaktivt.

  2. Jag håller med Victor, jag ser Google som en motståndare som jag försöker att spela med och inte emot. de har alltid ändra reglerna och kommit med olika påstående via Matt som ibland har varit rätt och ibland åt helete fel bara för att förvirra oss. Nu har de börjat med Guideline för att försöka lura oss lite granna. Jag kör på som vanligt och sakta ändra min taktik lite när det är uppenbart med nya regler från Google som gäller.

    Kommentar av

    Lennart Heleander

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner