Sökmotorkonsult.se

Om du vill synas på bredden behöver du spetsen

Long Tail

Ibland ställs long tail strategier som motsats till att ta positioner på viktiga sökord. Det gör lite ont i kroppen varje gång jag hör det för det handlar om att någon verkligen missförstått sökmotoroptimering. 

En Long Tail strategi är alltså att ta positioner på sökord du kanske inte ens tänkt kan ha att göra med din site kunde vara relevant för. Tänk Wikipedia och fundera lite över vilka sökord den kan tänkas synas på, det är omöjligt att ens greppa. En stor del av alla de sökningar som görs är sökningar på 2, 3 ord eller fler och många sökningar har aldrig gjorts tidigare. Det är omöjligt att optimera för varje enskilt sökord för det går helt enkelt inte att veta vilka dessa är.

Ofta ställs en sådan strategi som motsats till att ta positioner på enskilda stora och lönsamma sökord. Att hävda något slags motsatsförhållande här är som att hävda ett motsatsförhållande mellan Lucia-tåg och Lucia. Det finns inget och det kan bara tyda på en brist på förståelse för sökmotoroptimering i sin helhet. En väl genomförd sökmotoroptimering kommer ge resultat i båda leden.

Skillnader i strategier

Det som i första hand avgör hur mycket trafik du kommer driva från den långa svansen är två egenskaper, hur väl strukturerad och genomarbetad din site är och din auktoritet i Googles ögon (länkar in). Det som i första hand avgör på det enskilda sökordet är länkar in (och ankartext) i kombination med sidans egenskaper. Som du märker är det ganska mycket överlapp här och det ena ska ge det andra, annars är det ett specialfall av något slag (om du sitter på en flash-site som inte får ändras men har gott om länkar på root-nivå är ett bra sådant exempel).

Att förstå och optimera med båda strategierna samtidigt är det rimliga förfaringssättet, visst kan man ha mer tyngdpunkt på den ena eller andra men oavsett så ska den ena vara en biprodukt av den andra. Det är dessutom viktigt att förstå hur viktiga båda delarna är. Ofta är det de större fraserna på 1, 2 eller 3 ord som driver försäljningen men även mindre fraser har något att ge. Om du dessutom når riktigt brett kan trafiken i svansen bli klart större än på dina största och lönsammaste sökord.

Till sist, tro inte att det här betyder att du kan skippa sökords-analysen. Den långa svansen driver mycket trafik och det är naturligtvis väldigt bra men du behöver hålla koll på vilka sökord som genererar intäkter för det är förstås de sökorden som sätter maten på bordet.

Sidan är senast uppdaterad 2012-11-26

3 kommentarer

  1. Bra att du tog upp detta så att det sprids ordentligt som kompensation till allt knepigt som spekulerats om detta. Självklart är det inte bara möjligt, utan något som måste göras om det ska handla om en fullständig optimering. Det går att jämföra med att välja mellan att göra on page istället för länkbygge och vice versa. Sedan kan man kanske under vissa omständigheter i en första fas lägga mer energi på några enklare sökfraser istället för att satsa på de svåraste orden, men det är en helt annan sak och i ett annat syfte.

  2. Tack Håkan, jag känner verkligen att det sprids en massa konstiga rykten om sökord vs long tail idag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.