Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

One page-webbplatser ur ett SEO-perspektiv

varning

Många företag väljer idag att bygga webbplatser som består av endast en sida, så kallade one page-webbplatser. Det är problematiskt att arbeta med dessa ur ett SEO-perspektiv.

Jag skulle vilja komma med en uppmaning till alla aktörer som bygger webbplatser att sluta bygga så kallade one page eller singel page-webbplatser. Med One page-webbplatser menas webbplatser som består av endast en lång sida som innehåller all information om företaget eller tjänsten.

Anledningen är att det ur ett SEO-perspektiv är helt värdelöst, med väldigt få undantag. Vill ert företag ha möjligheten att synas på mer än ett eller två sökord bör ni ta fram en webbplats som stödjer detta, genom att skapa relevanta sidor som motsvarar varje sökord.

Det största problemet som finns med en one page-webbplats är att det endast finns en URL på webbplatsen, vilket enligt våra rekommendationer innebär att man endast bör arbeta med ett till två sökord.

Vill du ha möjligheten att arbeta med fler sökord och bygga en webbplats som kan generera mycket organisk trafik? Då bör du inte ha en One page-webbplats.

En kommentar

  1. Vill bara fylla på med lite mer tekniska motiveringar för att one page-webbplatser inte funkar bra för SEO.

    Som du säger är det i stort sett bara möjligt att arbeta med 1-2 sökord. Det går såklart att nämna fler sökord i sidans text och underrubriker, men man har ett väldigt begränsat utrymme i viktiga element som titel och huvudrubrik.

    Google lägger som bekant stor vikt vid förekomst av sökord i just titel och huvudrubrik. Om webbplatsen består av _en_ titel kommer det naturligtvis vara svårt att på ett snyggt sätt få med många relevanta sökord där. Är det fler än 5 st är det i stort sett omöjligt.

    Jobbar man med många sökord utan att dra nytta av den stora vikt Google lägger vid titeln, så ger man konkurrenter ett stort försprång. För att dra en liknelse. Det är som att springa 5 km i enbart uppförsbacke, medan konkurrenterna får springa samma sträcka utan backar.

    Utöver SEO kan det vara besvärligt rent konverteringsmässigt. Om man bygger one page-webbplats och besökare kommer dit måste dessa scrolla sig ner till det innehåll de söker. Bygger man en webbplats med olika sidor kommer besökaren direkt till det innehåll de sökt efter eftersom det ligger på en sida som optimerats för just det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner