Sökmotorkonsult.se

One page-webbplatser ur ett SEO-perspektiv

varning

Många företag väljer idag att bygga webbplatser som består av endast en sida, så kallade one page-webbplatser. Det är problematiskt att arbeta med dessa ur ett SEO-perspektiv.

Jag skulle vilja komma med en uppmaning till alla aktörer som bygger webbplatser att sluta bygga så kallade one page eller singel page-webbplatser. Med One page-webbplatser menas webbplatser som består av endast en lång sida som innehåller all information om företaget eller tjänsten.

Anledningen är att det ur ett SEO-perspektiv är helt värdelöst, med väldigt få undantag. Vill ert företag ha möjligheten att synas på mer än ett eller två sökord bör ni ta fram en webbplats som stödjer detta, genom att skapa relevanta sidor som motsvarar varje sökord.

Det största problemet som finns med en one page-webbplats är att det endast finns en URL på webbplatsen, vilket enligt våra rekommendationer innebär att man endast bör arbeta med ett till två sökord.

Vill du ha möjligheten att arbeta med fler sökord och bygga en webbplats som kan generera mycket organisk trafik? Då bör du inte ha en One page-webbplats.

Sidan är senast uppdaterad 2017-01-24

En kommentar

  1. Vill bara fylla på med lite mer tekniska motiveringar för att one page-webbplatser inte funkar bra för SEO.

    Som du säger är det i stort sett bara möjligt att arbeta med 1-2 sökord. Det går såklart att nämna fler sökord i sidans text och underrubriker, men man har ett väldigt begränsat utrymme i viktiga element som titel och huvudrubrik.

    Google lägger som bekant stor vikt vid förekomst av sökord i just titel och huvudrubrik. Om webbplatsen består av _en_ titel kommer det naturligtvis vara svårt att på ett snyggt sätt få med många relevanta sökord där. Är det fler än 5 st är det i stort sett omöjligt.

    Jobbar man med många sökord utan att dra nytta av den stora vikt Google lägger vid titeln, så ger man konkurrenter ett stort försprång. För att dra en liknelse. Det är som att springa 5 km i enbart uppförsbacke, medan konkurrenterna får springa samma sträcka utan backar.

    Utöver SEO kan det vara besvärligt rent konverteringsmässigt. Om man bygger one page-webbplats och besökare kommer dit måste dessa scrolla sig ner till det innehåll de söker. Bygger man en webbplats med olika sidor kommer besökaren direkt till det innehåll de sökt efter eftersom det ligger på en sida som optimerats för just det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!