Sökmotorkonsult.se

Optimera dina kategori & taggsidor med Yoast SEO

Med kategori- och taggsidor så kan du driva mycket organisk trafik. I denna guide går vi igenom hur du optimerar dem på bästa sätt i wordpress med hjälp av tillägget Yoast SEO.

Vi har tidigare skrivit om varför och hur du ska optimera dina kategori- och taggsidor. I denna guide tänkte vi visa hur du gör detta i wordpress på bästa sätt. För att komma igång behöver du installera Yoast SEO som är det SEO tillägg vi rekommenderar.

1. Börja med att sätta generella regler. Du gör det genom att gå in på Titlar & meta i Yoast SEO och välja fliken Taxonomier. Alla inställningar du gör här kan du skriva över på individuell nivå på respektive tagg eller kategori. Här kan du skapa en mall för hur dina kategorier och taggar ska se ut i sökresultatet. Om du inte tänker arbeta med att optimera dina kategori- och taggsidor kan du ställa in att de inte ska indexeras.
grundinstallningar

 

Efter att de generella inställningarna är gjorda så kan du påbörja arbetat med att optimera dem individuellt. Du gör det genom att klicka in på den kategori eller tagg som du vill optimera. I detta exempel ska vi optimera den kategorisida där vi samlar inlägg som vi skriver om facebookannonsering.

2. Tänk igenom en gång extra över valet av namn. Gör en snabb sökordsanalys och välj gärna det som flest söker efter. I detta fall väljer vi att optimera den mot ”facebook annonsering” och ”annonsera på facebook” som är de två fraser som har flest sökningar.
namn

 

3. Ställ in permalänken så att den blir bra och innehåller namnet.

 

4. Skriv en relevant och unik beskrivning som innehåller sökorden och ha gärna med synonymer.

 

5. Optimera Title och Meta description så att de innehåller namnet (sökorden) samt är säljande och får besökaren att vilja klicka in.
titlemeta

 

6. Ställ in om kategorin ska indexeras. Här kan du frångå de generella inställningarna.
indexering

Nu är vi klara och har en optimerad kategorisida!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]