Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Optimera dina kategori & taggsidor med Yoast SEO

Med kategori- och taggsidor så kan du driva mycket organisk trafik. I denna guide går vi igenom hur du optimerar dem på bästa sätt i wordpress med hjälp av tillägget Yoast SEO.

Vi har tidigare skrivit om varför och hur du ska optimera dina kategori- och taggsidor. I denna guide tänkte vi visa hur du gör detta i wordpress på bästa sätt. För att komma igång behöver du installera Yoast SEO som är det SEO tillägg vi rekommenderar.

1. Börja med att sätta generella regler. Du gör det genom att gå in på Titlar & meta i Yoast SEO och välja fliken Taxonomier. Alla inställningar du gör här kan du skriva över på individuell nivå på respektive tagg eller kategori. Här kan du skapa en mall för hur dina kategorier och taggar ska se ut i sökresultatet. Om du inte tänker arbeta med att optimera dina kategori- och taggsidor kan du ställa in att de inte ska indexeras.
grundinstallningar

 

Efter att de generella inställningarna är gjorda så kan du påbörja arbetat med att optimera dem individuellt. Du gör det genom att klicka in på den kategori eller tagg som du vill optimera. I detta exempel ska vi optimera den kategorisida där vi samlar inlägg som vi skriver om facebookannonsering.

2. Tänk igenom en gång extra över valet av namn. Gör en snabb sökordsanalys och välj gärna det som flest söker efter. I detta fall väljer vi att optimera den mot ”facebook annonsering” och ”annonsera på facebook” som är de två fraser som har flest sökningar.
namn

 

3. Ställ in permalänken så att den blir bra och innehåller namnet.

 

4. Skriv en relevant och unik beskrivning som innehåller sökorden och ha gärna med synonymer.

 

5. Optimera Title och Meta description så att de innehåller namnet (sökorden) samt är säljande och får besökaren att vilja klicka in.
titlemeta

 

6. Ställ in om kategorin ska indexeras. Här kan du frångå de generella inställningarna.
indexering

Nu är vi klara och har en optimerad kategorisida!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner