Sökmotorkonsult.se

Optimera dina kategori & taggsidor med Yoast SEO

Med kategori- och taggsidor så kan du driva mycket organisk trafik. I denna guide går vi igenom hur du optimerar dem på bästa sätt i wordpress med hjälp av tillägget Yoast SEO.

Vi har tidigare skrivit om varför och hur du ska optimera dina kategori- och taggsidor. I denna guide tänkte vi visa hur du gör detta i wordpress på bästa sätt. För att komma igång behöver du installera Yoast SEO som är det SEO tillägg vi rekommenderar.

1. Börja med att sätta generella regler. Du gör det genom att gå in på Titlar & meta i Yoast SEO och välja fliken Taxonomier. Alla inställningar du gör här kan du skriva över på individuell nivå på respektive tagg eller kategori. Här kan du skapa en mall för hur dina kategorier och taggar ska se ut i sökresultatet. Om du inte tänker arbeta med att optimera dina kategori- och taggsidor kan du ställa in att de inte ska indexeras.
grundinstallningar

 

Efter att de generella inställningarna är gjorda så kan du påbörja arbetat med att optimera dem individuellt. Du gör det genom att klicka in på den kategori eller tagg som du vill optimera. I detta exempel ska vi optimera den kategorisida där vi samlar inlägg som vi skriver om facebookannonsering.

2. Tänk igenom en gång extra över valet av namn. Gör en snabb sökordsanalys och välj gärna det som flest söker efter. I detta fall väljer vi att optimera den mot ”facebook annonsering” och ”annonsera på facebook” som är de två fraser som har flest sökningar.
namn

 

3. Ställ in permalänken så att den blir bra och innehåller namnet.

 

4. Skriv en relevant och unik beskrivning som innehåller sökorden och ha gärna med synonymer.

 

5. Optimera Title och Meta description så att de innehåller namnet (sökorden) samt är säljande och får besökaren att vilja klicka in.
titlemeta

 

6. Ställ in om kategorin ska indexeras. Här kan du frångå de generella inställningarna.
indexering

Nu är vi klara och har en optimerad kategorisida!

Sidan är senast uppdaterad 2016-05-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?