Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Optimera dina kategori & taggsidor med Yoast SEO

Med kategori- och taggsidor så kan du driva mycket organisk trafik. I denna guide går vi igenom hur du optimerar dem på bästa sätt i wordpress med hjälp av tillägget Yoast SEO.

Vi har tidigare skrivit om varför och hur du ska optimera dina kategori- och taggsidor. I denna guide tänkte vi visa hur du gör detta i wordpress på bästa sätt. För att komma igång behöver du installera Yoast SEO som är det SEO tillägg vi rekommenderar.

1. Börja med att sätta generella regler. Du gör det genom att gå in på Titlar & meta i Yoast SEO och välja fliken Taxonomier. Alla inställningar du gör här kan du skriva över på individuell nivå på respektive tagg eller kategori. Här kan du skapa en mall för hur dina kategorier och taggar ska se ut i sökresultatet. Om du inte tänker arbeta med att optimera dina kategori- och taggsidor kan du ställa in att de inte ska indexeras.
grundinstallningar

 

Efter att de generella inställningarna är gjorda så kan du påbörja arbetat med att optimera dem individuellt. Du gör det genom att klicka in på den kategori eller tagg som du vill optimera. I detta exempel ska vi optimera den kategorisida där vi samlar inlägg som vi skriver om facebookannonsering.

2. Tänk igenom en gång extra över valet av namn. Gör en snabb sökordsanalys och välj gärna det som flest söker efter. I detta fall väljer vi att optimera den mot ”facebook annonsering” och ”annonsera på facebook” som är de två fraser som har flest sökningar.
namn

 

3. Ställ in permalänken så att den blir bra och innehåller namnet.

 

4. Skriv en relevant och unik beskrivning som innehåller sökorden och ha gärna med synonymer.

 

5. Optimera Title och Meta description så att de innehåller namnet (sökorden) samt är säljande och får besökaren att vilja klicka in.
titlemeta

 

6. Ställ in om kategorin ska indexeras. Här kan du frångå de generella inställningarna.
indexering

Nu är vi klara och har en optimerad kategorisida!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner