Sökmotorkonsult.se

Optimera dina kategori & taggsidor med Yoast SEO

Med kategori- och taggsidor så kan du driva mycket organisk trafik. I denna guide går vi igenom hur du optimerar dem på bästa sätt i wordpress med hjälp av tillägget Yoast SEO.

Vi har tidigare skrivit om varför och hur du ska optimera dina kategori- och taggsidor. I denna guide tänkte vi visa hur du gör detta i wordpress på bästa sätt. För att komma igång behöver du installera Yoast SEO som är det SEO tillägg vi rekommenderar.

1. Börja med att sätta generella regler. Du gör det genom att gå in på Titlar & meta i Yoast SEO och välja fliken Taxonomier. Alla inställningar du gör här kan du skriva över på individuell nivå på respektive tagg eller kategori. Här kan du skapa en mall för hur dina kategorier och taggar ska se ut i sökresultatet. Om du inte tänker arbeta med att optimera dina kategori- och taggsidor kan du ställa in att de inte ska indexeras.
grundinstallningar

 

Efter att de generella inställningarna är gjorda så kan du påbörja arbetat med att optimera dem individuellt. Du gör det genom att klicka in på den kategori eller tagg som du vill optimera. I detta exempel ska vi optimera den kategorisida där vi samlar inlägg som vi skriver om facebookannonsering.

2. Tänk igenom en gång extra över valet av namn. Gör en snabb sökordsanalys och välj gärna det som flest söker efter. I detta fall väljer vi att optimera den mot ”facebook annonsering” och ”annonsera på facebook” som är de två fraser som har flest sökningar.
namn

 

3. Ställ in permalänken så att den blir bra och innehåller namnet.

 

4. Skriv en relevant och unik beskrivning som innehåller sökorden och ha gärna med synonymer.

 

5. Optimera Title och Meta description så att de innehåller namnet (sökorden) samt är säljande och får besökaren att vilja klicka in.
titlemeta

 

6. Ställ in om kategorin ska indexeras. Här kan du frångå de generella inställningarna.
indexering

Nu är vi klara och har en optimerad kategorisida!

Sidan är senast uppdaterad 2016-05-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.